Skoda Felicia 1,3 eller 1,6 ?
Fra : frbi

Dato : 15-04-04 08:18

Konebilen er ved at være færdig og vi påtænker en brugt Felicia 1,3 eller
1,6. Er der nogen der har erfaringer med, om 1,6 VW motoren (som koster ca.
5000 kr ekstra) er et bedre køb end den gamle 1,3 tjekker motor ?.
Vh Frank

Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 15-04-04 08:37

> [...]
ca.
> 5000 kr ekstra) er et bedre køb end den gamle 1,3 tjekker motor ?.

Så vidt jeg husker skal der laves færre ting ved 1,6'eren til de fleste
service-eftersyn. Fx. skal der ikke justeres ventiler på en 1,6.

Mvh.

Lauge

Fra : tb

Dato : 15-04-04 09:47

"Lauge Søndergaard" <nospam@nospam.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> ca.
>
> Så vidt jeg husker skal der laves færre ting ved 1,6'eren til de fleste
> service-eftersyn. Fx. skal der ikke justeres ventiler på en 1,6.

jae, men 1.3eren skal ikke have skiftet tandrem (har kæde) + er væsenligt
simplere

Jeg har en 1.3i (68hk) med knap 200k på klokken og den har ALDRIG voldet mig
probs. Jeg har hørt andre ting om 1.6eren. Benzinøk + effekt er stort set
det samme, så i mine øjne betaler du for vw navnet + mere avanceret teknik

Jeg ville aldrig tage en 1.6er..

Mvh Tom

Fra : p.jarnbak

Dato : 15-04-04 10:22

"tb" <no@mail.dk> wrote in message news:c5li6v$1fkg$1@news.cybercity.dk...

> Jeg har hørt andre ting om 1.6eren. Benzinøk + effekt er stort set
> det samme, så i mine øjne betaler du for vw navnet + mere avanceret teknik
>
> Jeg ville aldrig tage en 1.6er..
>
> Mvh Tom

Ja skoda motoren er en lille fin motor der også er blevet brugt i vw lupo
1,4 60hk
så den kan man da også kaldle en vw motor.Så skal mend huske ikke at købe
en med 54hk da den nok bruger lige så meget benzin som en 1,6 75hk vw motor.
Hej Palle.

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 15-04-04 10:27

> [...]

> det samme, så i mine øjne betaler du for vw navnet + mere avanceret teknik

Benzinøkonomien er til fordel for den lille motor (14.5 med 13.5 km/l),
og effekten er også stort set den samme (68 mod 75 hk), men
momentet er bestemt ikke det samme! Den lille motor har 100nm og
den store 135 nm - det er er forskel der kan mærkes hvis bare der er
3 personer i bilen og man skal "forcere" en mindre motorvejsbakke.

Jeg ville helt klart vælge 1.6'eren og så tage tandremskiftet og hvad
der dertil hører med.

/Jakob

Fra : Lauge Søndergaard

Dato : 15-04-04 10:42

> jae, men 1.3eren skal ikke have skiftet tandrem (har kæde) + er væsenligt
> simplere

Ok jeg viste ikke 1.3eren havde kæde - det er naturligvis en fordel. Samlet
set tror jeg de ligger ret ens mht. service omkostninger, da 1.3'eren har
lavere intervaller mellem udskiftning af benzinfilter (hvis jeg husker
rigtigt) og lign.

> [...]
set
> det samme, så i mine øjne betaler du for vw navnet + mere avanceret teknik

Mine forældres 1.6i med 130kkm har fået skiftet termostat- så helt
problemfri har den ikke været :-/

> Jeg ville aldrig tage en 1.6er..

Med sammen benzinøko, lidt mere effekt og betydeligt bedre drejningsmoment
ville jeg nok vælge 1.6'eren (jeg har aldrig prøvet 1.3'eren).
Mit råd til frbi er at prøve både en 1.3'er og en 1.6'er og så foretage et
valg.

Mvh.

Lauge

Fra : Brian A.

Dato : 15-04-04 09:46

"frbi" <Xfrbi@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ca.
> 5000 kr ekstra) er et bedre køb end den gamle 1,3 tjekker motor ?.

Har du undersøgt benzin-økonomien? Det er jo ikke meget ved, hvis 1.6'eren
er det bedste mht. holdbarhed samt billigst eftersyn, men så til gengæld
sluger benzin som en anden "amerikaner" :)

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 20-04-04 11:14

"frbi" <mailto:Xfrbi@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> 1,6. Er der nogen der har erfaringer med, om 1,6 VW motoren (som koster ca.
> 5000 kr ekstra) er et bedre køb end den gamle 1,3 tjekker motor ?.

Jeg triller til daglig rundt i vores 7½ år gamle Felicia 1.6 - ja det vil sige
ikke lige idag, for kølervæsken kogte s'gu' over i går på vej hjem så lige nu står
den hos Skoda i Valby :-/ Det er til gengæld første gang den er gået i udu på
grund af andet end sliddele, så det er jo egentlig ikke så galt.

Fed motor med godt moment men koblingen er noget skod - vi er på den tredie
kobling som vi fik vi på garantien for nummer to og nummer fire kommer nok i
senere på året. Benzinøkonomien er glimrende, rutinemæssigt bedre end 14 km/l,
godt nok med en del motorvejskørsel.

Hvis du køber en 1.6 så overvej kraftigt at finde en med servostyring. Uden servo
skal der tages godt ved ved manøvrer i langsomt tempo.

Ebbe

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)