/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Skift af tandrem?
Fra : Ukendt


Dato : 14-04-04 19:33

ohøj

Påtænker snart at gå igang med at skifte tandrem på min mondeo 1.8 benzin.
Første gang jeg prøver på en DOHC, så jeg kiggede lidt i Haynes og "So wirds
gemacht".

Begge bøger påstår hårdnakket at man skal pille ventildækslet af og bruge et
eller andet sindsygt Ford specialværktøj til at låse begge knastaksler med.
Hvorfor skulle det være nødvendigt at pille ventildækslet af og låse
akslerne osv?

Jeg ville da mene at man bare kan stille krumtaphjulet til OTD på cyl. 1 som
er fint afmærket. Derefter ville jeg lave 2 små mærker på hver at
takthjulene som sidder på hver knastaksel og jeg ville lave mærkerne lige
der hvor tænderne er tættest på hinanden.
Kan man ikke bare lave det sådan?

--
Tom



 
 
jan@stevns.net (14-04-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 14-04-04 19:50

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Jeg ville da mene at man bare kan stille krumtaphjulet til OTD på cyl. 1 som
>er fint afmærket. Derefter ville jeg lave 2 små mærker på hver at
>takthjulene som sidder på hver knastaksel og jeg ville lave mærkerne lige
>der hvor tænderne er tættest på hinanden.
>Kan man ikke bare lave det sådan?

Det var da den måde jeg selv ville gøre det......

Ford plejer ikke at lave specialværktøjer, med mindre der er en
forbistret god grund til det - som værktøjet til propellen på en
Sierra.




--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Per Beer Hansen (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 14-04-04 22:28

jan@stevns.net wrote:
>
> Ford plejer ikke at lave specialværktøjer, med mindre der er en
> forbistret god grund til det - som værktøjet til propellen på en
> Sierra.

? hvad specielt er der ved det ?
Dem har jeg da skiftet en hel del af, uden special værktøj

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



jan@stevns.net (15-04-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 15-04-04 05:41

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev :

>? hvad specielt er der ved det ?
>Dem har jeg da skiftet en hel del af, uden special værktøj

samme her - men jeg har sgu' oplevet en der ikke lod sig skrue løs,
sådan bare med almindelig vold.

"Brug en større hammer" metoden virkede heller ikke, så jeg "lånte"
det stykke værktøj, og vupti.





--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Per Beer Hansen (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 15-04-04 21:32

jan@stevns.net wrote:
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev :
>
>> ? hvad specielt er der ved det ?
>> Dem har jeg da skiftet en hel del af, uden special værktøj
>
> samme her - men jeg har sgu' oplevet en der ikke lod sig skrue løs,
> sådan bare med almindelig vold.

OK, den havde måske fået lock-tite ?

>
> "Brug en større hammer" metoden virkede heller ikke, så jeg "lånte"
> det stykke værktøj, og vupti.

OK, jeg ved faktisk ikke engang hvordan værktøjet ser ud


--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



jan@stevns.net (15-04-2004)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 15-04-04 22:10

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev :

>OK, den havde måske fået lock-tite ?

Det tror jeg ikke, den sad bare herrefast...

>> "Brug en større hammer" metoden virkede heller ikke, så jeg "lånte"
>> det stykke værktøj, og vupti.

>OK, jeg ved faktisk ikke engang hvordan værktøjet ser ud

den er på
http://www.dkfritidbil.dk/hvordan/viskose/vandpumpe_sierra.htm


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Per Beer Hansen (16-04-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 16-04-04 20:36

jan@stevns.net wrote:
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev :
>
>> OK, den havde måske fået lock-tite ?
>
> Det tror jeg ikke, den sad bare herrefast...

OK, så har jeg bare været heldig at slippe for nogle af de genstridige

>
>> OK, jeg ved faktisk ikke engang hvordan værktøjet ser ud
>
> den er på
> http://www.dkfritidbil.dk/hvordan/viskose/vandpumpe_sierra.htm

OK, så har jeg set det med

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



alexbo (14-04-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 14-04-04 19:55


"Tom" skrev

> Hvorfor skulle det være nødvendigt at pille ventildækslet af og låse
> akslerne osv?

Fordi det er mere nøjagtigt, og faktisk også nemmere.
Knastakslerne vil jo nødig stå af sig selv i topstilling.
Knastakslerne har en rille modsat tandremmen, så akslerne kan fikseres i den
rigtige stilling, så flytter de sig heller ikke mens du står og maser med
tandremmen, et stykke fladjern er fint, det behøver ikke stå Ford på det.

mvh
Alex Christensen







Fly Christensen (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 14-04-04 19:56

On Wed, 14 Apr 2004 20:33:10 +0200, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>ohøj
>
>Påtænker snart at gå igang med at skifte tandrem på min mondeo 1.8 benzin.

Se sådan noget er jeg fri for på min gamle slæde.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Cosworth POWER (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Cosworth POWER


Dato : 14-04-04 22:12

> Se sådan noget er jeg fri for på min gamle slæde.

Sierra? Det er jeg ik :( På en 450hk Cossie anbefales det at den skiftes
for hver 5.000 km!!!

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide



Ukendt (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-04-04 06:42



> > Se sådan noget er jeg fri for på min gamle slæde.
>
> Sierra? Det er jeg ik :( På en 450hk Cossie anbefales det at den skiftes
> for hver 5.000 km!!!

hehe det er vel derfor at ingen af dem bruger dækslet til at beskytte
tandremmen mere.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Cosworth POWER (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Cosworth POWER


Dato : 15-04-04 16:19

>> Sierra? Det er jeg ik :( På en 450hk Cossie anbefales det at den
>> skiftes for hver 5.000 km!!!
>
> hehe det er vel derfor at ingen af dem bruger dækslet til at beskytte
> tandremmen mere.

Hehe - ja det tror jeg også :)

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide



Uffe Bærentsen (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 15-04-04 21:14


"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse
news:c5k9e8$cpe$1@news.cybercity.dk...
> > Se sådan noget er jeg fri for på min gamle slæde.
>
> Sierra? Det er jeg ik :( På en 450hk Cossie anbefales det at den skiftes
> for hver 5.000 km!!!

Jeg tror jeg skal have kigget kæden efter.
Svjv har den ikke fået skiftet kæden og den har jo efterhånden rundet 300k.



--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC



Roberto Saldo (16-04-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 16-04-04 07:30

Cosworth POWER wrote:
>>Se sådan noget er jeg fri for på min gamle slæde.
>
>
> Sierra? Det er jeg ik :( På en 450hk Cossie anbefales det at den skiftes
> for hver 5.000 km!!!

Det passer lige med motorrenoveringen efter hvert løb.

Det er altså noget bilplageri at køre til brugsen i sådan een after
mælk og kartofler.

--
Roberto Saldo

Cosworth POWER (16-04-2004)
Kommentar
Fra : Cosworth POWER


Dato : 16-04-04 18:48

>> Sierra? Det er jeg ik :( På en 450hk Cossie anbefales det at den
>> skiftes for hver 5.000 km!!!
>
> Det passer lige med motorrenoveringen efter hvert løb.
>
> Det er altså noget bilplageri at køre til brugsen i sådan een after
> mælk og kartofler.

Det er gade biler og det er ik noget problem at køre i til hverdag!

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide



Per Beer Hansen (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 14-04-04 22:29

Tom wrote:
> ohøj
>
> Påtænker snart at gå igang med at skifte tandrem på min mondeo 1.8
> benzin. Første gang jeg prøver på en DOHC, så jeg kiggede lidt i
> Haynes og "So wirds gemacht".
>
> Begge bøger påstår hårdnakket at man skal pille ventildækslet af og
> bruge et eller andet sindsygt Ford specialværktøj til at låse begge
> knastaksler med. Hvorfor skulle det være nødvendigt at pille
> ventildækslet af og låse akslerne osv?
>
> Jeg ville da mene at man bare kan stille krumtaphjulet til OTD på
> cyl. 1 som er fint afmærket. Derefter ville jeg lave 2 små mærker på
> hver at takthjulene som sidder på hver knastaksel og jeg ville lave
> mærkerne lige der hvor tænderne er tættest på hinanden.
> Kan man ikke bare lave det sådan?

Jeg har aldrig selv prøvet på sådan en, men din fremgangsmåde lyder ikke
helt tosset

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Ukendt (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-04-04 06:40



> > Jeg ville da mene at man bare kan stille krumtaphjulet til OTD på
> > cyl. 1 som er fint afmærket. Derefter ville jeg lave 2 små mærker på
> > hver at takthjulene som sidder på hver knastaksel og jeg ville lave
> > mærkerne lige der hvor tænderne er tættest på hinanden.
> > Kan man ikke bare lave det sådan?
>
> Jeg har aldrig selv prøvet på sådan en, men din fremgangsmåde lyder ikke
> helt tosset

Hm, så kunne jeg da spare en pakning til topdækslet samt adskillelse af
samme.
Men hvis akslerne er helt ustyrlige så er man vel nød til at fiksere dem med
et stykke fladjern.
Jeg går ud fra at når man har fikseret de to aksler så passer det også OTD
mærket på krumtaphjulet?

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Per Beer Hansen (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 15-04-04 21:36

Tom wrote:
>
> Hm, så kunne jeg da spare en pakning til topdækslet samt adskillelse
> af samme.
> Men hvis akslerne er helt ustyrlige så er man vel nød til at fiksere
> dem med et stykke fladjern.

De er nok ikke så ustyrlige

> Jeg går ud fra at når man har fikseret de to aksler så passer det
> også OTD mærket på krumtaphjulet?

Det vil jeg da mene, hvis du altså bruger Ford's fremgangsmåde.

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Ukendt (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-04-04 17:10



> Påtænker snart at gå igang med at skifte tandrem på min mondeo 1.8 benzin.
> Første gang jeg prøver på en DOHC, så jeg kiggede lidt i Haynes og "So
wirds
> gemacht".


Jubii, fik lige fat i naboen som er uddannet mekaniker, han vil godt hjælpe
mig da han har skiftet den i flere mondeo'er. Han sagde at man ikke skulle
pille ventildæksel af eller bruge noget som helst specialværktøj. 2 timer så
har vi skiftet den siger han.
Så jeg satser på at det går godt, ellers ryger der en 2.0 motor i hullet
hvis remmen knækker

--
Tom



Fly Christensen (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 15-04-04 18:27

On Thu, 15 Apr 2004 18:10:05 +0200, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

[sni]
>Så jeg satser på at det går godt, ellers ryger der en 2.0 motor i hullet
>hvis remmen knækker

Hvorfor kun 2.0? Nu har du jo allerede udstødningen til en 2.5.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Ukendt (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-04-04 19:35



> [sni]
> >Så jeg satser på at det går godt, ellers ryger der en 2.0 motor i hullet
> >hvis remmen knækker
>
> Hvorfor kun 2.0? Nu har du jo allerede udstødningen til en 2.5.

De genkender nok en V6 ved bilinspektionen

--
Tom



Uffe Bærentsen (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 15-04-04 21:18


"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:407eb36b$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Så jeg satser på at det går godt, ellers ryger der en 2.0 motor i hullet
> hvis remmen knækker

Hvorfor sige at du håber det går godt ?
Især når du jo mener det modsatte

<gårhenihjørnetogsyngerlegebarnlegebarn.avi>


--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC



Roberto Saldo (16-04-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 16-04-04 07:35

Tom wrote:
>>Påtænker snart at gå igang med at skifte tandrem på min mondeo 1.8 benzin.
>>Første gang jeg prøver på en DOHC, så jeg kiggede lidt i Haynes og "So
>
> wirds
>
>>gemacht".
>
>
>
> Jubii, fik lige fat i naboen som er uddannet mekaniker, han vil godt hjælpe
> mig da han har skiftet den i flere mondeo'er. Han sagde at man ikke skulle
> pille ventildæksel af eller bruge noget som helst specialværktøj. 2 timer så
> har vi skiftet den siger han.
> Så jeg satser på at det går godt, ellers ryger der en 2.0 motor i hullet
> hvis remmen knækker

Husk nu at ta' masser af billeder så vi andre har noget at kigge på!

--
Roberto Saldo

Ukendt (16-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-04-04 07:44



> Husk nu at ta' masser af billeder så vi andre har noget at kigge på!

Havde jeg også planlagt men ved ikke lige om naboen synes det er lidt for
overdrevet
Jeg kommer nok også til selv at få beskidte fingre da han næppe gider lave
det hele selv. Og med svinede fingre bliver det ikke til så mange billeder.
Men måske et par stykker.

--
Tom



Roberto Saldo (16-04-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 16-04-04 07:58

Tom wrote:
>>Husk nu at ta' masser af billeder så vi andre har noget at kigge på!
>
>
> Havde jeg også planlagt men ved ikke lige om naboen synes det er lidt for
> overdrevet
> Jeg kommer nok også til selv at få beskidte fingre da han næppe gider lave
> det hele selv. Og med svinede fingre bliver det ikke til så mange billeder.
> Men måske et par stykker.

Et par plasticposer over grisefingrene gør det muligt at håndtere
kameraet uden at det bliver helt dækket af skidt.

Dem der monterede mine brianhjul brugte gummihandsker (mange; tog dem
af når telefonen ringede) for ikke at på snavs på de lyserøde hænder.

--
Roberto Saldo

Uffe Bærentsen (16-04-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 16-04-04 08:16


"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:407f804d$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> > Husk nu at ta' masser af billeder så vi andre har noget at kigge på!
>
> Havde jeg også planlagt men ved ikke lige om naboen synes det er lidt for
> overdrevet
> Jeg kommer nok også til selv at få beskidte fingre da han næppe gider lave
> det hele selv. Og med svinede fingre bliver det ikke til så mange
billeder.
> Men måske et par stykker.


Havde lige sat næsen op efter noget i stil med TV-Stevns
Kort sagt: Glædede mig for tidligt til noget god underholdning.



--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC



alexbo (16-04-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 16-04-04 16:40


"Tom" skrev i

> Så jeg satser på at det går godt, ellers ryger der en 2.0 motor i hullet
> hvis remmen knækker

Det kan godt undre mig at når du ellers gør så meget ud af din bil, at så
skal tandremmen smides på med en skovl.

Hvis ikke knastakslerne holdes fast kan remstrammeren ikke justere remmen
rigtig, den strammer mod knastakslernes forsøg på at dreje i utide.
Ventilvinklerne kommer heller ikke til at passe, ikke så meget at du kan
mærke det, men præcist er det ikke.

Hele ideen med at låse akslerne er, at man løsner knasthjulene fra akslerne,
så kan de dreje frit, når så remmen er på, remstrammeren har justeret
stramningen, krumtappen er på mærket, så spænder man hjulene fast på
knasterne, så sidder det rigtigt.

mvh
Alex Christensen







Ukendt (16-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-04-04 18:48



> > Så jeg satser på at det går godt, ellers ryger der en 2.0 motor i hullet
> > hvis remmen knækker
>
> Det kan godt undre mig at når du ellers gør så meget ud af din bil, at så
> skal tandremmen smides på med en skovl.

Næh jeg vil jo neetop ikke gøre det selv jeg vil heller ikke have en anden
automekanikerven til det da han ikke var så glad for at gå igang med det. Så
jeg vælger min nabo som har været værkfører hos bmwspecialisten i en del år.
Han har lavet det nogle gange og da vi kender hinanden fra dengang vi kørte
motocross sammen så tror jeg nu ikke han bare vil skovle den i.
Går ud fra at han ved hvad han taler om, og måske flytter knasterne sig slet
ikke siden han siger meget skåsikkert at det slet ikke er nødvendig at pille
ventildækslet af.


> Hvis ikke knastakslerne holdes fast kan remstrammeren ikke justere remmen
> rigtig, den strammer mod knastakslernes forsøg på at dreje i utide.
> Ventilvinklerne kommer heller ikke til at passe, ikke så meget at du kan
> mærke det, men præcist er det ikke.
>
> Hele ideen med at låse akslerne er, at man løsner knasthjulene fra
akslerne,
> så kan de dreje frit, når så remmen er på, remstrammeren har justeret
> stramningen, krumtappen er på mærket, så spænder man hjulene fast på
> knasterne, så sidder det rigtigt.

Den er jeg helt med på,
Vi må se hvordan det går, jeg har rimelig tillid til at han har styr på det.

--
Tom



Roberto Saldo (16-04-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 16-04-04 07:33

Tom wrote:
> ohøj
>
> Påtænker snart at gå igang med at skifte tandrem på min mondeo 1.8 benzin.
> Første gang jeg prøver på en DOHC, så jeg kiggede lidt i Haynes og "So wirds
> gemacht".
>
> Begge bøger påstår hårdnakket at man skal pille ventildækslet af og bruge et
> eller andet sindsygt Ford specialværktøj til at låse begge knastaksler med.
> Hvorfor skulle det være nødvendigt at pille ventildækslet af og låse
> akslerne osv?

Det er nok fordi at selv den mest limsniffende Joe i en kedeldragt
skal kunne gøre det :)

> Jeg ville da mene at man bare kan stille krumtaphjulet til OTD på cyl. 1 som
> er fint afmærket. Derefter ville jeg lave 2 små mærker på hver at
> takthjulene som sidder på hver knastaksel og jeg ville lave mærkerne lige
> der hvor tænderne er tættest på hinanden.
> Kan man ikke bare lave det sådan?

Hvordan vil du forhindre knasterne i at dreje sig når de ikke længere
er fikseret?
Alle ventilerne er jo trods alt fjederbelastede op mod knasterne.

--
Roberto Saldo

Ukendt (16-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-04-04 07:41



> Hvordan vil du forhindre knasterne i at dreje sig når de ikke længere
> er fikseret?
> Alle ventilerne er jo trods alt fjederbelastede op mod knasterne.

Jeg venter på at give dig svar til næste weekend hvor vi skal igang.
Men umiddelbart så vil jeg da sige at det er jo ikke alle ventiler som står
i samme stilling så det kunne jo være at nogle trykkede lidt den anden vej
uden dog at vide det.

Men naboen lød som om det var et klax lige at skifte remmen.

--
Tom



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408677
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste