Afgiftsberegner, radikalt forslag
Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 12-04-04 21:49

Hej Gruppe
Jeg har i binaer.motor smidt et lille program, der kan beregne
registreringsafgift på biler HVIS det radikale forslag (model c) bliver
realitet. Programmet kræver microsofts .net framework revision 1.1, hvilket
de fleste nok har indstalleret i forvejen, alternativt kan en anden nemt
lave et regneark der laver samme beregning.

Det er relativt interressant at smide forskellige modeller i, eksempelvis
kan jeg oplyse at en Lotus Elise ligger på ca. 100000 i afgift, og dermed
kunne ende på en udsalgspris på ca. 350.000kr. Noget billigere end idag, må
man sige.

Jeg garanterer selvfølgelig ikke for at der ikke laves fejl i beregninger
etc, jeg har kun lige tjekket med toyota prius, og der passede det
fornuftigt.

Jeg synes det kunne være sjovt at få en lille diskussion om hvilke biler der
bliver bedre henholdsvis dårligere tilbud efter en omlægning.

Med venlig hilsen

Anders Olesen

Fra : Mark Sandberg

Dato : 12-04-04 22:18

"[8260]Anders Olesen" <a_k_olesen@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunne ende på en udsalgspris på ca. 350.000kr. Noget billigere end idag,

Hvad med motorcykler?

De har sædvanligvis alle betinglerserne for en lav afgift.....

- lav vægt, små motorer og god brændstoføkonomi -

De bliver nok helt afgiftsfri

/Mark.

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 12-04-04 23:44

> Hvad med motorcykler?
>
> De har sædvanligvis alle betinglerserne for en lav afgift.....
>
> - lav vægt, små motorer og god brændstoføkonomi -
>
> De bliver nok helt afgiftsfri

Jeg er faktisk i tvivl om det også er planen at lægge afgiften om for
motorcykler.
Jeg har ikke umiddelbart set det nævnt.
Mvh
Anders O

Fra : Anders Houmark

Dato : 13-04-04 08:32

Mark Sandberg wrote:

> Hvad med motorcykler?
>
> De har sædvanligvis alle betinglerserne for en lav afgift.....
>
> - lav vægt, små motorer og god brændstoføkonomi -
>
> De bliver nok helt afgiftsfri

Man kan kun håbe.. puha en lækker cykel man så ville have råd til

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 12-04-04 23:52

> Jeg synes det kunne være sjovt at få en lille diskussion om hvilke biler
der
> bliver bedre henholdsvis dårligere tilbud efter en omlægning.

Jeg vil da godt lige komme med en mere:
En Honda S2000 burde ende omkring 450.000. Dette for en let roadster med
240hk.
Mvh
Anders O

Fra : Frederik

Dato : 13-04-04 10:59

"[8260]Anders Olesen" <a_k_olesen@varmpost.com> wrote in message
> [...]
> >
> Jeg vil da godt lige komme med en mere:
> En Honda S2000 burde ende omkring 450.000. Dette for en let roadster med

Hmm.

Kan ikke finde programmet.

Vil du evt. smide det i en mail til mig f.caroe snabela suf.nu

Mvh.

Frederik

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 13-04-04 16:23

>Kan ikke finde programmet.

Har sendt det til dig.
Alternativt ligger det i dk.binaer.motor, samme overskrift, tidsstempel
12/4-2004 03:05
Mvh
Anders O

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-04-04 16:32

On Mon, 12 Apr 2004 22:48:48 +0200, "[8260]Anders Olesen"
> [...]

>de fleste nok har indstalleret i forvejen, alternativt kan en anden nemt
>lave et regneark der laver samme beregning.

Man kan ikke se det mere

> [...]
>kunne ende på en udsalgspris på ca. 350.000kr. Noget billigere end idag, må

Hvad med importerede brugte biler?

>Jeg synes det kunne være sjovt at få en lille diskussion om hvilke biler der
>bliver bedre henholdsvis dårligere tilbud efter en omlægning.

Kan jeg få programmet pr. mail? - thanx :)

/Mogens

Fra : Frederik

Dato : 13-04-04 17:14

Skal man sætte kryds ved turbo, når det er en diesel?

Så gælder det vel stort set alle dieseler, som så bliver ret dyre?

Mvh.

Frederik

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 13-04-04 18:29

"Frederik" <f.caroe@suf.nu> wrote in message
> Skal man sætte kryds ved turbo, når det er en diesel?
>
> Så gælder det vel stort set alle dieseler, som så bliver ret dyre?
>
> Mvh.
>
> Frederik

Det er faktisk lidt uklart i forslaget synes jeg, men som jeg forstår det
(og programmet er lavet) giver turbo en faktor 1,4 til slagvolumenet, mens
diesel giver 1/1,4, således at en turbodiesel koster det samme som en benzin
uden turbo.
Mvh
Anders O

Fra : Frederik

Dato : 13-04-04 19:17

> [...]
> (og programmet er lavet) giver turbo en faktor 1,4 til slagvolumenet, mens
> diesel giver 1/1,4, således at en turbodiesel koster det samme som en

Hvis det er korrekt, tegner diesel jo interessant.

eks.

Bmw 530 i afgift: 315915

Bmw 530 D afgift: 243123.6

Diesel er billigere endnu hvis det opfylder Euro4.

Dieselen koster i dag 805.000 kr standard benzinen 775.000 kr

Benzinen vil så lande på ca. 575.000
Dieselen på ca 511.000

I regnestykket antages, at den afgiftspligtige pris er en tredjedel. På
autocar.dk angives begge til at koste 236.425,5 kr. så jeg har muligvis, sat
den for højt. Men der skal jo også moms på.

Eller regner jeg forkert.

Mvh.

Frederik

Fra : Frederik

Dato : 13-04-04 19:43

> [...]
sat
> den for højt. Men der skal jo også moms på.

En 911 C2 vil blive afgiftsbelagt med 402610 efter din udregning. Det vil jo
være en kæmpe prissænkning.

Mvh.

Frederik

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 13-04-04 21:02

> En 911 C2 vil blive afgiftsbelagt med 402610 efter din udregning. Det vil
jo
> være en kæmpe prissænkning.

Ja, men derfor er det ikke nødvendigvis forkert. De har også selv nævnt at
en boxster skulle falde ca. 200000, så det lyder ikke fuldstændig skævt.
En Ferrari 360 CS bliver jo den rene tilbudsvare
Mvh
Anders O

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 13-04-04 22:59

> En Ferrari 360 CS bliver jo den rene tilbudsvare

Faktisk ca. 427000 i afgift, hvilket vil gøre den mellem 1,5 - 2 millioner
billigere end idag.
Det kan man da kalde en besparelse
Mvh
Anders O

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 13-04-04 21:10

> Hvis det er korrekt, tegner diesel jo interessant.
>
> eks.
>
> Bmw 530 i afgift: 315915
>
> Bmw 530 D afgift: 243123.6
>
> Diesel er billigere endnu hvis det opfylder Euro4.

Det kan jeg ikke få til at stemme. Data taget fra bmw.co.uk:
Diesel: 1670kg, CO2 184g/km, cm^3 2993, Diesel og turbo -> afgift 413965
Benz: 1570kg, CO2 231g/km, cm^3 2979, -> afgift 375915

Hvilke tal har du anvendt?
Mvh
Anders O

Fra : Frederik

Dato : 13-04-04 22:09

> [...]
> Diesel: 1670kg, CO2 184g/km, cm^3 2993, Diesel og turbo -> afgift 413965
> Benz: 1570kg, CO2 231g/km, cm^3 2979, -> afgift 375915

Jeg har anvendt tallene fra www.bmw.dk . Jeg har ikke regnet diesel plus
turbo. Det forstod jeg på dig, at man ikke skulle.

Mvh.

Frederik

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 13-04-04 22:52

> Jeg har anvendt tallene fra www.bmw.dk . Jeg har ikke regnet diesel plus
> turbo. Det forstod jeg på dig, at man ikke skulle.

Det gik også lidt stærkt, så måske fik jeg skrevet noget vrøvl
Altså: hvis du sætter hak i både diesel og turbo bliver resultatet lidt
højere (pga. et tillæg for diesel), end hvis du ikke sætter hak i nogen af
dem. En 2,0 turbo diesel er således næsten samme afgift som en 2,0 benzin,
en 2,0 diesel uden turbo (en noget gammeldags maskine) svarer til en benzin
på 2,0/1,4 -> ca 1,43L og en 2,0 benzin turbo svarer til en 2,8 benzin uden
turbo.
Dette er som jeg forstår teksten i forslaget, men netop på dette punkt er
den lidt uklar synes jeg.
Mvh
Anders O

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 13-04-04 19:28

> Kan jeg få programmet pr. mail? - thanx :)

Kunne du ikke være venlig at sende den ud til gruppen igen. Den kan ikke
længere ses i binaer. Ellers vil jeg da også gerne have den sendt direkte.
Tak.

MVH Klaus

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 13-04-04 21:13

> Man kan ikke se det mere

Så er den smidt igen i dk.binaer.motor, tidspunkt 13/4-2004 22:10
Mvh
Anders O

P.S. Alternativt kunne jeg evt. få den lagt på gruppens hjemmeside, hvem
skulle man i så fald tage fat i?