MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
win xp LANGSOMT
Fra : Christian buhrkall

Dato : 23-04-04 14:15

Mojne

Jeg har en bekendt med en celeron 2000 og et GeForce 4 mx 420.

Han kan ikke engang vise film uden det hakker på maskinen (det kunne min
gamle celeron 466).
Windows er friskt installeret og fuldt opdateret.

Nogen der evt har henvisninger til test programmer så vi kan finde
flaskehalsen?

Fra : /Ole

Dato : 23-04-04 17:57

"Christian buhrkall" <darkwing@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
news8ic.148403$jf4.7851395@news000.worldonline.dk...
> [...]
> Windows er friskt installeret og fuldt opdateret.
>
> Nogen der evt har henvisninger til test programmer så vi kan finde

Hvor meget ram er der i maskinen??

/Ole

Fra : Christian buhrkall

Dato : 25-04-04 11:21

/Ole wrote:

> "Christian buhrkall" <darkwing@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
> news8ic.148403$jf4.7851395@news000.worldonline.dk...

> Hvor meget ram er der i maskinen??
>
> /Ole

512MB

Fra : D@lby

Dato : 23-04-04 18:36

> Nogen der evt har henvisninger til test programmer så vi kan finde
> flaskehalsen?

Har du opdateret dit grafikkort til nyeste driver?
www.nvidia.com

Lars D@lby

Fra : Sander

Dato : 24-04-04 08:05

Han har en svag cpu, dvs. en P4 har 512 kb level 2 cache, hvor Celeron kun
har 128,
og så kører han med det mindste Geforce 4 grafikkort man kan få - så hvis
der så også
kun er 128 ell. 256 mb ram i spanden, så er alle muligheder for dårlig
performance til stede.
Sander.

Fra : Kispus

Dato : 24-04-04 22:58

> [...]
> der så også
> kun er 128 ell. 256 mb ram i spanden, så er alle muligheder for dårlig

Jeg vil bare fortælle at jeg kører XP
Athlon 700 Mhz 384 ram
128 grafik G.force 4000
og absolut ingen prob. med spil og film,
men jeg er også meget flittig med at holde den fri
for unødige filer, samt defrakter jævnligt.
Hilsen John

Fra : Christian buhrkall

Dato : 25-04-04 11:22

Sander wrote:

> [...]
> der så også
> kun er 128 ell. 256 mb ram i spanden, så er alle muligheder for dårlig

Alle drivere er fuldt opdaterede.
Ja det er en svag cpu, men min gamle 300 MHz celeron ahvde ingen
problemer med at afspille film uden hakker.
Lagde iøvrigt lige mærke til lidt til... alm afspilning af en cd tager
ca 75% af cpu resourcerne...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-04-04 14:48

In article <VgMic.148779$jf4.7905287@news000.worldonline.dk>,
darkwing@hco.kollegienet.dk says...

> Lagde iøvrigt lige mærke til lidt til... alm afspilning af en cd tager
> ca 75% af cpu resourcerne...

PIO/DMA ?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Christian buhrkall

Dato : 25-04-04 17:49

Jesper G. Poulsen wrote:
> In article <VgMic.148779$jf4.7905287@news000.worldonline.dk>,
> darkwing@hco.kollegienet.dk says...

> PIO/DMA ?

Diskene er sat til "use dma if available".

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-04-04 19:21

In article <wXRic.148838$jf4.7914855@news000.worldonline.dk>,
darkwing@hco.kollegienet.dk says...

> Diskene er sat til "use dma if available".

Bliver film vist fra disk eller CD/DVD ?

Det er generelt ikke meget du fortæller...

Fra : Christian buhrkall

Dato : 25-04-04 19:55

Jesper G. Poulsen wrote:

> In article <wXRic.148838$jf4.7914855@news000.worldonline.dk>,
> darkwing@hco.kollegienet.dk says...

> Bliver film vist fra disk eller CD/DVD ?
>
> Det er generelt ikke meget du fortæller...

Film bliver afspillet fra disk.
Filmen var også mere et eksembel på at det kører ad h til på maskinen.
ALT er langsomt. Film, spil, tekstbehandling fortsæt selv.

det jeg helst ville have var en med den rigtige ide. Det næstbedste
ville være et ordentligt benchmark testprogram så jeg kunne finde ud af
hvor flaskehalsen er.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-04-04 22:57

In article <NNTic.148853$jf4.7917585@news000.worldonline.dk>,
darkwing@hco.kollegienet.dk says...

> det jeg helst ville have var en med den rigtige ide. Det næstbedste

Det er jo ikke nemt udfra de sparsomme oplysninger du giver...

Fra : Christian buhrkall

Dato : 25-04-04 23:30

Jesper G. Poulsen wrote:

> In article <NNTic.148853$jf4.7917585@news000.worldonline.dk>,
> darkwing@hco.kollegienet.dk says...

> Det er jo ikke nemt udfra de sparsomme oplysninger du giver...

hvad vil du vide ;)

Maskinen er fuldt opdateret med alle drivere.
Indmaden er dels fra engammel computer, som ikke havde
hastighedsproblemer, dels nyindkøbt (grafikkort+bundkort+cpu)
Alt kører sløvt som bare fan...
Hvordan tester jeg hvor dataerne sidder fast? der må da være et
testprogram som kører en flok tests, som man så kan sammenligne med
andres resultater og se hvor det ikke passer.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-04-04 14:25

In article <xWWic.148883$jf4.7922451@news000.worldonline.dk>,
darkwing@hco.kollegienet.dk says...

> hvad vil du vide ;)

Hvad rummer maskinen?
Hvad er installeret?

Alt som kan have indflydelse... Alt.

Fra : Hans

Dato : 24-04-04 20:45

> [...]
news8ic.148403$jf4.7851395@news000.worldonline.dk...

> Han kan ikke engang vise film uden det hakker på maskinen (det kunne min

Kørte den "gamle" XP" ?

Fra : Christian buhrkall

Dato : 25-04-04 11:20

Hans wrote:
> "Christian buhrkall" <darkwing@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
> news8ic.148403$jf4.7851395@news000.worldonline.dk...

> Kørte den "gamle" XP" ?

Nej, den var også enormt langsom.

Fra : Jan Thorsen

Dato : 26-04-04 14:32

> [...]
> Windows er friskt installeret og fuldt opdateret.
>
> Nogen der evt har henvisninger til test programmer så vi kan finde

Min far brokkede sig en gang over at hans WinXP kørte langsomt, selvom det
var en helt ny installation, som han troede var "virussikker". Efter en tur
forbi Virus112's on-line virusscanner viste det sig at der var ca. 25 vira
e.l. på computeren som trak resurserne.

Jeg ved ikke om det kan hjælpe i dette tilfælde, men det er da et forsøg
værd med en online virusscanner. Her er et par links:
http://www.virus112.com/index.php?page=online_virusscan
http://security.symantec.com/sscv6/home.asp?j=1&langid=ie&venid=sym&close_parent=true&plfid=23&pkj=VJGDRHYTINMHDKDCWLL
http://us.mcafee.com/root/mfs/default.asp?cid=9914

Alternativt kan du tjekke »Windows Task Manager« ([Alt]+[Ctrl]+[Delete]),
kig under »Processes« og meld tilbage her i gruppen, hvilke processer der
sluger CPU-kraften. Så er der sikert nogen der har en løsning.

Fra : Erik Aalund

Dato : 29-04-04 10:49

> Alternativt kan du tjekke »Windows Task Manager« ([Alt]+[Ctrl]+[Delete]),
> kig under »Processes« og meld tilbage her i gruppen, hvilke processer der
> sluger CPU-kraften. Så er der sikert nogen der har en løsning.

Jeg oplever det samme med min PC'er med XP-home installeret.
Under "processer" som beskrevet ovenfor er der ca. 30 forskellige processer
der kører med brug af hukommelse fra ca. 1.000 KB til ca 22.000 KB.
Er det normalt?

Hilsen
Erik

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-04-04 14:53

> [...]
> Under "processer" som beskrevet ovenfor er der ca. 30 forskellige
> processer der kører med brug af hukommelse fra ca. 1.000 KB til ca

Der er en masse processer der _skal_ køre, men der kan sagtens være
nogle der ikke skal være der. Er du i tvivl om nogen, så prøv at skrive
deres filnavn (inkl. '.exe') i google og se hvad der dukker op. Der er
stort set altid en forklaring på hvad programmet gør, og hvis det er
noget skadeligt, så er der normalt også advaret imod det.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-04-04 14:58

> [...]
> Windows er friskt installeret og fuldt opdateret.
> Nogen der evt har henvisninger til test programmer så vi kan finde

Som en anden skriver, så kan det være viruser. Jeg har selv skullet
hjælpe flere forskellige folk med deres maskiner der kørte enormt
langsomt, og det er næsten altid spyware, adware, dialers, virus o.
lign. der tager ressourcerne. Få fjernet alt det, så er jeg næsten
sikker på at den kører fint igen.

Nu ved jeg ikke lige om Celeron 2000 har throttling som P4 (den kører jo
med samme kerne), for så kan det også være en forkert monteret cpu-køler
der gør at cpu'en overopheder og derfor kører ned i hastighed for ikke
at brænde af.

--
signing off.. Martin Sørensen