MS Windows
briani 27239
ACPI - Windows 2000
Fra : Brian

Dato : 22-04-04 19:15

Hejsa

På jobbet har vi en PC der er installeret med Windows 2000. Når man slukker
for den (vælger Luk Computeren i den der rumme-menu) genstarter den bare
istedet.

Ifølge Bios understøtter bundkortet ACPI, men under Strømstyring, kan man
ikke indstille andet end noget APM sjov.

Hænger dét at den ikke vil slukke, sammen med at Windows ikke har "opdaget"
ACPI understøttelsen ?

Forøvrigt virker det helle ikke at trykke på kabinet tasten, den slukker for
skidtet direkte

/Brian

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-04-04 20:32

Brian skrev:

> Ifølge Bios understøtter bundkortet ACPI, men under
> Strømstyring, kan man ikke indstille andet end noget APM sjov.

Hvis du har et faneblad med "noget APM sjov", så har du næppe
ACPI-understøttelse. Hvis du havde det, ville APM ikke være der.
(APM er en ældre strømstyringsmodel, som kom før ACPI).

> Hænger dét at den ikke vil slukke, sammen med at Windows ikke
> har "opdaget" ACPI understøttelsen ?

Muligvis, men det kan være så meget andet.
Hvad står der, hvis du inde i Enhedshåndtering klikke på plus-
tegnet ud for Computer? Hvis der står noget med ACPI så kører
den ACPI. Hvis der blot står Standard-PC, eller noget i den
stil, så kører du ikke ACPI.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Brian

Dato : 22-04-04 20:47

Hejsa

Thomas G. Madsen skrev:
> Brian skrev:

> Hvis du har et faneblad med "noget APM sjov", så har du næppe
> ACPI-understøttelse. Hvis du havde det, ville APM ikke være der.
> (APM er en ældre strømstyringsmodel, som kom før ACPI).

Okay... hvad er bestemmende for om der er ACPI eller APM strømstyring ?
I Bios står begge dele, APM er enabled default, ACPI er disabled pr. default

> [...]
> tegnet ud for Computer? Hvis der står noget med ACPI så kører
> den ACPI. Hvis der blot står Standard-PC, eller noget i den

Der står netop Standard PC....

Fejlen har sådan set været der i to omgange.
Først ville den ikek slukke PC'en. Når man lukkede den, skrev den bare at nu
måtte man slukke PC'en... ligesom i Windows 95 eller 98

Efter lidt fiflen i Bios og enable ACPI, genstarter den bare istedet.

Men metoden må så være at disable ACPI og enable APM i både Bios
og i APM fanebladet under Strømstyring ?

/Brian

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-04-04 21:06

Brian skrev:

> Okay... hvad er bestemmende for om der er ACPI eller APM
> strømstyring ?

Det er jeg ikke helt klar over, men der står noget om det her:
<http://support.microsoft.com/?kbid=244806>

> Der står netop Standard PC....

Så kører den ikke ACPI.

> Fejlen har sådan set været der i to omgange.
> Først ville den ikek slukke PC'en. Når man lukkede den, skrev
> den bare at nu måtte man slukke PC'en... ligesom i Windows 95
> eller 98

Det er en typisk fejl når Win2000 eller XP finder computeren
som en Standard-PC. Det får man normalt fjernet ved at slå
'Avanceret strømstyring' til inde under APM-fanebladet.

> Men metoden må så være at disable ACPI og enable APM i både
> Bios og i APM fanebladet under Strømstyring ?

Det ville nu nok være bedre at få den til at køre ACPI når nu
bundkortet understøtter det, vil jeg tro.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Brian

Dato : 22-04-04 22:07

Hejsa

Thomas G. Madsen skrev:

> Det ville nu nok være bedre at få den til at køre ACPI når nu
> bundkortet understøtter det, vil jeg tro.

Og det gøres hvordan ?

Der sker jo netop det, at hvis jeg disabler APM og enabler ACPI,
genstarter den bare istedet for at lukke for PC'en.

/Brian

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-04-04 22:20

Brian skrev:

> Og det gøres hvordan ?

Jeg har hørt om tilfælde, hvor folk med held har skiftet driveren
fra en Standard-PC til en ACPI inde i Enhedshåndtering, men sørg for
at tage backup af vigtige data først, inden du evt. prøver det.
MS anbefaler ikke at gøre det på den måde.
<http://support.microsoft.com/?kbid=246236>.

> Der sker jo netop det, at hvis jeg disabler APM og enabler ACPI,
> genstarter den bare istedet for at lukke for PC'en.

Du snakker om at koble om fra APM til ACPI i BIOS, ikke? Det kommer
Windows ikke til at køre ACPI af. For at køre ACPI skal HAL'en ændres
i Windows, som beskrevet på ovenstående link.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Brian

Dato : 22-04-04 22:27

Hejsa

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> at tage backup af vigtige data først, inden du evt. prøver det.
> MS anbefaler ikke at gøre det på den måde.

Okay, det tager jeg lige et tit på

> Du snakker om at koble om fra APM til ACPI i BIOS, ikke?

Jo... det burde da være klokkeklart

> Det kommer
> Windows ikke til at køre ACPI af. For at køre ACPI skal HAL'en ændres
> i Windows, som beskrevet på ovenstående link.

Det forklarer jo hvorfor det ikke virker

Takker for svarene

/Brian