MS Windows
briani 27239
Windows XP i OEM udgave - kan jeg opgrader~
Fra : Jan-Erik

Dato : 21-04-04 13:29

Jeg har lige snakket med en Microsoft-medarbejder - og han påstod at jeg
ikke kan opgradere min computers bundkort eller CPU, for så vil min Windows
XP OEM ikke virke - kan det være sandt?
Jeg købte OEM udgaven af en fyr som fik den med en ny computer, men han
havde WinXP i forvejen, så den CD jeg fik havde vist aldrig været
installeret.

MVH
Jan-Erik

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-04-04 13:35

"Jan-Erik" wrote in a message
> Jeg har lige snakket med en Microsoft-medarbejder - og han påstod at jeg
> ikke kan opgradere min computers bundkort eller CPU, for så vil min
Windows
> XP OEM ikke virke - kan det være sandt?

Jeps

> Jeg købte OEM udgaven af en fyr som fik den med en ny computer, men han
> havde WinXP i forvejen, så den CD jeg fik havde vist aldrig været
> installeret.

Det er i strid med licensreglerne for OEM versioner

- Peter

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-04-04 14:17

Jan-Erik skrev i et indlæg på usenet:
> [...]
> Jeg købte OEM udgaven af en fyr som fik den med en ny computer, men
> han havde WinXP i forvejen, så den CD jeg fik havde vist aldrig været

Det må vel komme an på en prøve......

Men det er ikke lovligt - heller ikke at du bruger den nu - en
OEM-version leveres sammen med et bestemt stykke hardware - og må legalt
kun bruges så længe man har dette stykke hardware - og OEM-software må
ikke videresælges uden, at dette stykke hardware følger med.

Men derfor kan det da godt være, at det vil virke.....

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : jfm

Dato : 21-04-04 14:51

> Det må vel komme an på en prøve......

Installerer du den på en formateret harddisk, så bør den virke. Men
programmet skal registreres efter installation for at du kan opdatere
diverse service-pakker. Til dette skal du bruge XP´s kode, og så er det jo,
at du teoretisk set kan komme i klemme hos Microsoft.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 22-04-04 08:33

"jfm" <jfm@city.dk> wrote in

> Installerer du den på en formateret harddisk, så bør den virke.

Det kommer lidt an på den OEM-version man står med. OEM-fabrikanter har
mulighed for at ændre i de Windows-versioner de sender med - dvs fx
tilføjelse af drivere og andre modifikationer. Derfor kan man ikke med 100%
sikkerhed sige, at en OEM-version er den samme kode som en "rigtig"
version. Der kan godt være forskelle, så OEM-versionen kun kan bruges
optimalt på fx en DELL-maskine.

--
Jesper Stocholm http://stocholm.dk

Programmer's code comment:
//It probably makes more sense when you're stoned.

Fra : Jan-Erik

Dato : 21-04-04 17:56

> [...]
> ikke videresælges uden, at dette stykke hardware følger med.
> Men derfor kan det da godt være, at det vil virke.....

Hmm, det sagde ham Microsoft fyren ellers ikke noget til
Jeg har læst et par forskellige udlægninger af hvad man må og ikke må med
OEM software, men hovedsagen er vel at den låses til een bestemt computer,
så man i teorien skal ud og købe nyt software når man vil opgradere - grrr,
desværre

/Jan-Erik

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 22-04-04 00:13

Jan-Erik wrote:
> [...]
> med OEM software, men hovedsagen er vel at den låses til een bestemt
> computer, så man i teorien skal ud og købe nyt software når man vil

Microsofts licens aftaler er noget tåget. Jo, OEM hører sammen med hardwaren,
men hvis man køber en windows sammen en mus må man jo i teorien opgradere
hele maskinen. Går musen til skal man forny sin licens.

mvh
Henning

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-04-04 10:04

"Jan-Erik" wrote

> [...]
> OEM software, men hovedsagen er vel at den låses til een bestemt computer,
> så man i teorien skal ud og købe nyt software når man vil opgradere -

Du har købt en begrænset version til en billig penge, så burde det ikke
komme som overraskelse at versionen ikke kan bruges ubegræset

- Peter

Fra : Jan-Erik

Dato : 22-04-04 10:15

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du har købt en begrænset version til en billig penge, så burde det ikke
> komme som overraskelse at versionen ikke kan bruges ubegræset
> - Peter

Måske ikke, men derfor kan man vel godt lige gå ud og få andres meninger og
erfaringer med, inden man totalt afskriver sit styresystem. Det kan jeg nu
ikke se noget galt i.

/Jan-Erik

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 22-04-04 11:54

> Du har købt en begrænset version til en billig penge, så burde det ikke
> komme som overraskelse at versionen ikke kan bruges ubegræset
>
> - Peter
Han spørger jo bare, hvad han må må og ikke må, så det er en lidt flad
bemærking.

Jørgen Nielsen.