MS Windows
briani 27239
Ghost backup af bærbar
Fra : Kim J.

Dato : 21-04-04 04:19

Hejsa,

Jeg har flere computere, og de stationære plejer jeg at tage en Ghost på.
Det ville jeg også gerne kunne gøre på den bærbare. Problemet bar, at der
ikke er et diskettedrev i den bærbare, for at kunne tage en Ghost skal jeg
så have lavet en CD, som den bærbare kan boote fra. Det driller en del at
lave sådan en. Er der nogle af jer der har haft samme problem eller har en
idé om hvordan jeg kan løse det.

Mvh
Kim J.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-04-04 09:26

"Kim J." <BL320SLET@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> lave sådan en. Er der nogle af jer der har haft samme problem eller har en

BartPE er nok svaret (kræver Ghost32)
http://www.nu2.nu/pebuilder/

Alternativt the Ultimate BootCD (virker med alm 16 bit Ghost)
http://www.ultimatebootcd.com/

- Peter

Fra : Kim J.

Dato : 21-04-04 21:47

Hejsa Peter,

Tak skal du have
[SNIP]
> BartPE er nok svaret (kræver Ghost32)
> http://www.nu2.nu/pebuilder/

Prøver lige at Downloade den, skal nok melde tilbage om det virker.

> Alternativt the Ultimate BootCD (virker med alm 16 bit Ghost)
> http://www.ultimatebootcd.com/

Uha da da 45 MB og så alm modem, den holder ikke, suk

> - Peter

Hygge her fra Kim

Fra : Leony

Dato : 21-04-04 16:18

In news:KMlhc.304$Oz2.96@news.get2net.dk,
Kim J. typed:

> [...]
> Det driller en del at lave sådan en. Er der nogle af jer der har haft
> samme problem eller har en idé om hvordan jeg kan løse det.

Hvis den er i netværk med de stationære, så skulle du meget gerne kunne
ghoste via dette.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Kim J.

Dato : 21-04-04 21:50

Hejsa Leony,

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> In news:KMlhc.304$Oz2.96@news.get2net.dk,
> Kim J. typed:
[SNIP]

> Hvis den er i netværk med de stationære, så skulle du meget gerne kunne
> ghoste via dette.

Den holder desværre ikke, da det er en Ghost af systemdrevet jeg er
interesseret i, suk! Det kræver at maskinen er bootet fra en diskette eller
cd uden at nogle filer på systemdrevet er aktiveret

Hygge her fra
Kim

Fra : Leony

Dato : 22-04-04 14:43

In news:6aBhc.4243$mR6.1126@news.get2net.dk,
Kim J. typed:

> Den holder desværre ikke, da det er en Ghost af systemdrevet jeg er
> interesseret i, suk! Det kræver at maskinen er bootet fra en diskette
> eller cd uden at nogle filer på systemdrevet er aktiveret

Min Ghost 2002 kan oprette en bootdisk med TCP/IP peer2peer connections.

Fra : Michael

Dato : 21-04-04 17:39

> Er der nogle af jer der har haft samme problem eller har en idé om hvordan
jeg kan løse det.

Du kan måske bruge denne løsning via en af dine stationære pc'er:

1) Lav en boot-diskette med ghost.exe på
2) Via Nero (eller andet brænderprogram) laver du en boot-CD med disketten i
drevet

Det virker fint. CD-ROM-drevet optræder da som A:

Hilsen Michael

Fra : Kim J.

Dato : 21-04-04 21:52

Hejsa Michael,

"Michael" <cybermike@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> drevet
>
> Det virker fint. CD-ROM-drevet optræder da som A:

Det ville sikkert virke, hvis den statonære også kørte XP, den kører bare
Win98, sådet fungerer ikke sikkert ikke, øv! Har godt nok ikke forsøgt,
måske jeg skulle forsøge?

> Hilsen Michael

Hygge her fra
Kim

Fra : Michael

Dato : 22-04-04 16:11

> Det ville sikkert virke, hvis den statonære også kørte XP, den kører bare
> Win98, sådet fungerer ikke sikkert ikke, øv! Har godt nok ikke forsøgt,
> måske jeg skulle forsøge?

Ghost.exe kører uafhængigt af operativsystem. Jeg kører med ghost version
7 - og den kan fint læse alle kendte filsystemer.
Så på med vanten!

Held & lykke
fra Michael

Fra : jfm

Dato : 22-04-04 21:03

> Ghost.exe kører uafhængigt af operativsystem. Jeg kører med ghost version
7 - og den kan fint læse alle kendte filsystemer.
> [...]

Kan du så godt køre fra Windows af, eller booter du op på en diskette?

Fra : Michael

Dato : 28-04-04 18:48

"jfm" <jfm@city.dk> skrev i en meddelelse

> 7 - og den kan fint læse alle kendte filsystemer.

> Kan du så godt køre fra Windows af, eller booter du op på en diskette?

Jeg boot på disketten (har lavet den som en boot-diskette først inden jeg
lægger ghost.exe på)

Fra : Kim J.

Dato : 29-04-04 04:38

Hejsa Venner,

> version

> Jeg boot på disketten (har lavet den som en boot-diskette først inden jeg
> lægger ghost.exe på)

Problemet var, at der ikke er diskettedrev i den bærbare, og jeg oprindelig
eftersøgte en løsning til, hvordan man kunne lave en bootcd med Ghost på,
det er ikke lykkes mig endnu, men jeg har fået flere alternativer, som lige
skal forsøges, så snart jeg får tid, bare der ikke sker system-nedbrud
inden, brrrr.... På den stationære benytter jeg også en diskette med Ghost
på. Det er sgu' et godt program, og det er betydelig hurtigere at indlæse en
partion end at starte med at installere alt fra bunden.

Mvh
Kim J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-04-04 05:22

"Kim J." skriver:

> Problemet var, at der ikke er diskettedrev i den bærbare, og jeg oprindelig
> eftersøgte en løsning til, hvordan man kunne lave en bootcd med Ghost på,
> det er ikke lykkes mig endnu

Hvilket brændeprogram bruger du ?

I Nero er der en mulighed for at lave en decideret boot CD og Nero har
selv et bootimage klar til brug. Så skal du blot tilføje ghost og
brænde.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kim J.

Dato : 30-04-04 04:22

Hejsa Klaus,

> Hvilket brændeprogram bruger du ?
>
> I Nero er der en mulighed for at lave en decideret boot CD og Nero har
> selv et bootimage klar til brug. Så skal du blot tilføje ghost og
> brænde.

Jeg har Nero, og har forsøgt at oprette enn boot CD med dem, men det er ikke
lykkes for mig ta få det til at virke, suk! En af grundende er måske, at jeg
er lidt presset pga. eksamenener, så der er ikke det store overskudt il at
læse en pokkers masse om det, kan du sætte en opskrift op på fremgangsmåden,
så er du sgu' en guttermand

Hygge her fra Kim

Fra : René Jensen

Dato : 28-04-04 22:30

Kim J. wrote:
> Det ville sikkert virke, hvis den statonære også kørte XP, den kører bare
> Win98, sådet fungerer ikke sikkert ikke, øv!

Det er ikke noget problem. Ghost kommer i to versioner, en med Win32 GUI
og en 16-bit applikation.

Opret en bootdiskette i Windows 98/98SE, husk at kopiere SMARTDRV.EXE
fra WINDOWS mappen eller WINDOWS\COMMAND (kan ikke lige huske hvor den
ligger), den laver behind-write caching, så I/O aktivitet kører
hurtigere (put den evt. i slutningen af AUTOEXEC.BAT).

Brug f.eks. Nero og vælg at du vil oprette en Bootable CD, sæt
boot-disketten i drevet, og husk at kopiere 16-bit versionen af Ghost
(GHOST.EXE eller GHOSTPE.EXE afhængig hvilken udgave af Ghost du har,
Corp. / Personal) til CD'en. Da selve boot-delen ikke fylder alverden,
så kan man så vælge at ligge sit Ghost-image på CD'en evt. med spanning.

Så vælger du bare at ghost'e din primære partition, og den nyeste Ghost
kan håndtere både Linux / Windows filsystem, så det er fuldstændig lige
meget at du har boot'et på en MS-DOS 7 / Windows 98/98SE boot-disk.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Fjollefrans

Dato : 21-04-04 21:07

> [...]
> lave sådan en. Er der nogle af jer der har haft samme problem eller har en

hvis du tilfældigvis har 2 partitioner på din bærbar, så kan du klare det
med Ghost 2003, der kan man sætte ghostjobbet of fra Windows hvorefter
systemet genstartes og imaget bliver skrevet, den kan også skrive imaget til
en NTFS partition, jeg har ikke prøvet hvordan den virker at sætte den op
til at skrive til et netværksdrev, men det kan man også. I hvert fald er det
slut med det der bootfloppypjat.

Alternativt kan du kigge på www.bootdisk.com der står så vidt jeg husker
noget om hvordan du får lavet en bootbar cd der kan bruges til formålet.

Fra : Kim J.

Dato : 21-04-04 21:45

Hejsa Fjolle Frans,

[SNIP]
> [...]
> til at skrive til et netværksdrev, men det kan man også. I hvert fald er

Jeg har flere partioner på den slæbbare, men min Ghost version er nok for
gammel til at kunne klare det, prøver lige at kigge på det alternativ, men
kræver det ikke at jeg har to boot partioner, hvilket jeg ikke har?

Hygge her fra
Kim

Fra : Fjollefrans

Dato : 21-04-04 21:56

> [...]
> gammel til at kunne klare det, prøver lige at kigge på det alternativ, men
> kræver det ikke at jeg har to boot partioner, hvilket jeg ikke har?

nej, den opretter hvad den kalder en virtuel bootpartition som bliver brugt
til at boote fra for at få ghost i luften, det hele (næsten da) bliver
klaret for dig, når Ghost 2003 er installeret får du sågar et icon i systray
som du kan klikke på for at lave eller læse images ind

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-04-04 07:13

"Fjollefrans" wrote

> [...]
> til at skrive til et netværksdrev, men det kan man også. I hvert fald er

Problemet er som regel at få Ghost til at genkende netværkskortet og få sat
netværket op etc
Ghost booter jo op i DOS og det er ikke altid ligetil at få netværket til at
drible ad den vej

- Peter