MS Windows
briani 27239
installation af win98 - CD-drev virker ikk~
Fra : Erik

Dato : 19-04-04 21:16

Jeg håber nogen kan hjælpe mig med et problem m.h.t. dette.
Min søster har fået foræret en pc af et firma, som har udskiftet til nyere
modeller. Det er godt nok en halvgammel IBM (P75), men den kan sagtens
opfylde min søsters behov.
Hun har fået den med startdiskette og windows 98 CD og selv om firmaet for
at slette alle filer og andre programmer har formateret harddisken, mente
jeg ikke det ville være et problem at få gang i maskinen.
Her tog jeg dog fejl.
Når jeg booter med disketten i A-drevet starter det hele som det skal, men
der mangler tilsyneladende en driver på disketten ?
Installationen afsluttes uden læsning af CD med meldingen:
Diagnosticeringsværktøjerne blev indlæst på drev D
Device driver not found MSCD001 og så en dos-prompt på A-drevet.
(jeg ved godt at driveren ikke hedder MSCD001, det er vist noget med at win
kalder den sådan, når den rigtige ikke findes?)
Bios genkender tilsyneladende CD-rom-drevet, som er et LG Electronics model
GCD-R520B, men Win medbringer måske ikke driver til dette drev ?
Nogen, der ved hvad der går galt og hvordan det løses. Svar skal nok pindes
ud, da jeg ikke ligefrem er en ørn udi det her EDB-sjov.
Med venlig hilsen
Erik

Fra : Eigil Stoltz-Sørense~

Dato : 19-04-04 21:26

Kommer den ikke ud og spørger, om du vil starte med cd et øjeblik efter du
har startet op på disketten.
M.V.H. eist7@webspeed.dk

Fra : Erik

Dato : 19-04-04 21:39

Eigil Stoltz-Sørensen wrote:
> Kommer den ikke ud og spørger, om du vil starte med cd et øjeblik
> efter du har startet op på disketten.
> M.V.H. eist7@webspeed.dk
snip
Jo det gør den. Hele opstartfasen kører helt normalt.
mvh
Erik

Fra : Eigil Stoltz-Sørense~

Dato : 19-04-04 21:46

Dumt spørgsmål du husker at bede den om at starte op med cd
eigil

Fra : Erik

Dato : 19-04-04 21:55

Eigil Stoltz-Sørensen wrote:
> Dumt spørgsmål du husker at bede den om at starte op med cd
> eigil
klip
Ja, det gør jeg, men kort efter stopper festen så, som beskrevet
mvh
Erik

Fra : Mikkel

Dato : 19-04-04 22:08

Hej

Har du taget disketten ud af drevet, windows 98 spørger ikke om du vil
starte med Cdrom.. den feature kom først senere.
Som du beskriver det lyder det somom disketten stadig sidder i, hvis
du ikke kan få cdrom drevet til at boote op, så skal du kigge i Bios,
måske du der kan vælge at boote op via cdrom som 1.st valg.

hvilken model er din IBM

--
Mikkel Rømer Jespersen
Mikkel**privaten.mine.nu -- Ændre ** til @

Fra : Erik

Dato : 20-04-04 00:05

Mikkel wrote:
> [...]
> du ikke kan få cdrom drevet til at boote op, så skal du kigge i Bios,
> måske du der kan vælge at boote op via cdrom som 1.st valg.

Hej Mikkel,
Jeg starter maskinen med startdisketten i A-drevet og det ser ud til at
filerne overføres normalt.
På et tidspunkt får man så 3 valgmuligheder for at fortsætte - jeg husker
ikke helt præcist hvad man kan vælge, men det er noget i retning af:
1. med CD, 2 uden CD og 3 hjælpefiler.
Jeg lægger så win 98 cd i drevet og vælger 1. med CD.
Herefter læses fra A-drevet igen, indtil det hele stopper, som beskrevet i
mit første indlæg.
Det er min søsters maskine - mener den hedder P 75 (den er nok i nærheden af
de 10 år) som var nogen af de første pentiummaskiner der kom frem.
mvh
Erik

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-04-04 00:55

Erik wrote:
> Jeg lægger så win 98 cd i drevet og vælger 1. med CD.
> Herefter læses fra A-drevet igen, indtil det hele stopper, som
> beskrevet i mit første indlæg.

Nu er jeg ikke nogen ørn til IBM maskiner, men på en bambus
vil problemet nu nok være at der er noget galt med startdisketten,
at programmet meldes fejl på, ikke er på disketten.
Prøv at downloade en startdiskette fra www.bootdisk.com
Hvilken win98 version, sprog osv, du downloader er ligegyldigt.

Ellers prøv at se, på en anden pc, om programmet mscd ikke er
på win98cdrommen og om du kan gafle det der.

mvh
Henning

Fra : Eigil Stoltz-Sørense~

Dato : 19-04-04 22:11

Det kan jeg ikke forstå, fordi CDen ikke skal have nogen driver når du
starter op i dos, hvis biosén har fundet CDen, den anden ting du kan gøre er
at starte fdisk på disketten når du er startet op og gøre Cdrevet aktivt.
M.V.H. Eigil

Fra : Eigil Stoltz-Sørense~

Dato : 19-04-04 22:12

Ellers ring 21428444 inden 24.00

Fra : K E Nielsen

Dato : 20-04-04 14:35

Har du prøvet at downloade og boote med en startdiskette fra
http://www.bootdisk.com/ ??

Fra : ab

Dato : 20-04-04 16:42

"K E Nielsen" <karle@n-o-s-p-a-m.gyxi.dk> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet at downloade og boote med en startdiskette fra
> http://www.bootdisk.com/ ??

Ja, eller krydse fingrene - det skulle også kunne hjælpe - der er i de
tidligere indlæg alt for mange, der (sikkert velment) kommer med forslag,
der ikke kan bruges til noget.

Jeg synes, at det ser ud til, at dit CD-drev ikke understøttes af (de få
drivere til CD, der er på) opstartsdisketten.

Det du skal gøre er at finde en driver, der kan få kontakt til dit CD-drev i
DOS - prøv evt. med en opstartsdiskette fra Windows-95. Er dit CD-rom-drev
af ældre dato, kan resultatet netop blive som beskrevet.

Alternativet er at kopiere Windows-CD´en over på den gamle sag fra en anden
PC via f.eks. et linkkabel.

ab

Fra : Erik

Dato : 20-04-04 18:42

ab wrote:

> [...]
> beskrevet.
>
> Alternativet er at kopiere Windows-CD´en over på den gamle sag fra en

Ja, jeg kan tilslutte mig dine betragtninger, idet det er i samme retning
jeg har tænkt.
Jeg vil derfor gerne foreløbig takke gruppen for henvisningen til
bootdisk.com.
Jeg har nu lavet en bootdiskette med win 95 og en med win 98 og vil snarest
prøve dem af (jeg skal jo ud af huset, da det er min søsters maskine)
Jeg håber dette kan redde situationen - jeg melder tilbage.
Når man ser alle de valgmuligheder hos Bootdisk.com, opstår der lige et nyt
spørgsmål: Kan man på cd-rommen (og/eller origninal-bootdisketten) se om det
er en 98, 98 OEM, 98 se eller 98 se oem ??

Mvh
Erik

Fra : Erik

Dato : 21-04-04 20:54

Erik wrote:
> [...]
snip

snip

> [...]
> Jeg har nu lavet en bootdiskette med win 95 og en med win 98 og vil
> snarest prøve dem af (jeg skal jo ud af huset, da det er min søsters
Jeg prøvede i dag med de to forskellige bootdisketter, som jeg hentede fra
bootdisk.com......men desværre virker det ikke efter hensigten - den melder
følgende:
"
keyboard detectet
mouse detected

Hard disk 0 installed Quantum Fireball640A
CD-Rom drive installed GLD-R520B

Floppy A: installed

Invalid system disk
Replace the disk, and than press any key
"
Jeg kan ikke finde "any key" på tastaturet ) nej, spøg til
side.........er der nogen der har et løsningsforslag ??

mvh
Erik