MS Windows
briani 27239
%-tegn i filnavne
Fra : Poul C

Dato : 11-04-04 14:34

Hej gruppe

Hvis man i en bat-fil henviser til et fil-navn hvori der indgår et %-tegn, -
bliver dette + følgende talværdi ignoretet under udførelsen!
Jeg ved sådan seet godt hvorfor:

%1, %2 %3 osv. osv bliver jo normalt brugt som "variabel-navne" til
parametre ved udførelse af en bat-fil (=kommandoen).

Men jeg ønsker i k k e at dette skal være tilfældet:

Jeg har en lang ræke filnavne, hvori der indgår sekvensen %+talværdi og dem
ønsker jeg at kopiere v.hj. af en bat-fil
(Der er tale om rigtig mange filer)

Det kunne sådan seet godt være DOS-kommandoen:

COPY file file2

- vi talte om, men det drejer sig nu om kopiering fra en URL (dvs en fil på
nettet) til en disc-fil, -så istedet for COPY bruger jeg hjælpeprogrammet
URL2File.

Problemstillingen er dog den samme. Håber nogen kan hjælpe.

Mvh Poul C

Fra : Poul C

Dato : 11-04-04 15:53

Hej igen

"Poul C" skrev i en meddelelse
> Hvis man i en bat-fil henviser til et fil-navn hvori der indgår et
%-tegn, -
> bliver dette + følgende talværdi ignoretet under udførelsen!

Tja,- som det er sket før:
... kort efter at jeg skrev meddelsen kom jeg i tanke om en - midlertidig -
løsning:

Bat-filen hedder vgCopy.bat og den indeholder flg:

copy file%20xxx file2
copy file%20yyy file3
osv

.... men %2 forsvinder

Problemet kan løses med at kalde filen således

vgCopy QQQ %2

så overføres værdien "%2" til variablen %2 (QQQ er helt uden betydning)

Men det er jo en "lappe-løsning", så en mere generel løsning er stadig
velkommen!

Mvh Poul C

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 11-04-04 16:55

"Poul C" <telfnr@hafnet.dk> skrev i en meddelelse news:4079492f$0$28864$d40e179e@nntp04.dk.telia.net...

> [...]
> ønsker jeg at kopiere v.hj. af en bat-fil
> (Der er tale om rigtig mange filer)
>
> Det kunne sådan seet godt være DOS-kommandoen:

Hvad om du omslutter filnavnene med "" ?
COPY "file" "file2"

--
Mvh Bjarne duelund@danbbs.dk
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/

Fra : Poul C

Dato : 11-04-04 17:27

Hej Bjarne

"Bjarne Duelund" <duelund@_REMOVE_danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad om du omslutter filnavnene med "" ?
> COPY "file" "file2"

Har lige prøvet:
x.bat indeholdt flg.:
COPY "file%20xx" "file2"

Resultat
D:\>x
D:\>COPY "file0xx" "file2"
Den angivne fil blev ikke fundet.
D:\>

Mvh Poul

Fra : Torben Brandt

Dato : 11-04-04 18:32

Poul C skrev:
> Har lige prøvet:
> x.bat indeholdt flg.:
> COPY "file%20xx" "file2"

Prøv med:
copy "file%%20xxx" "file2"
Synes umiddelbart det virker for mig...

/Torben

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-04-04 18:41

Torben Brandt skrev i sit indlæg på usenet:
> Prøv med:
> copy "file%%20xxx" "file2"
> Synes umiddelbart det virker for mig...

Ja - men i dette tilfælde er det så ligemeget med " " - bare sæt %% i stedet
for %

Jan

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Poul C

Dato : 11-04-04 21:28

Hej Torben (m.fl.)

"Torben Brandt" <name@domain.invalid> skrev i en meddelelse
> Prøv med:
> copy "file%%20xxx" "file2"
> Synes umiddelbart det virker for mig...

Har lige afprøvet det .., og det virker!!

Mange tak for svarene.

Mvh Poul