MS Windows
briani 27239
Optimering/forårsrengøring af winxp, hvad ~
Fra : Jakob

Dato : 08-04-04 16:53

Jeg synes efterhånden mit system er blevet noget sløvt, men kan ikke
overskue at geninstallere. Derfor vil jeg lige høre hvad man standard
kan gøre for at få det til at køre bedre.

Det med at defragmentere og fjerne midlertidige filer kender jeg men er
der ikke andre tiltag der hjælper ???

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-04-04 17:07

Jakob <nomail@nomail.no> wrote:

>Jeg synes efterhånden mit system er blevet noget sløvt, men kan ikke
>overskue at geninstallere.

>Det med at defragmentere og fjerne midlertidige filer kender jeg men er
>der ikke andre tiltag der hjælper ???

Gennemgå systemet med 'en lup' og stop alle programmer og processer som ikke er nødvendige i det daglige - MSCONFIG er et udmærket
program i denne sammenhæng.

<mlr>

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-04-04 18:16

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in

> Gennemgå systemet med 'en lup' og stop alle programmer og
> processer som ikke er nødvendige i det daglige - MSCONFIG er et
> udmærket program i denne sammenhæng.

For slet ikke at tale om services.msc :)

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/blog/ ::...
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : Jakob

Dato : 09-04-04 09:06

> Gennemgå systemet med 'en lup' og stop alle programmer og processer som ikke er nødvendige i det daglige - MSCONFIG er et udmærket
> program i denne sammenhæng.

OK, synes bare nogen gange det er svært at gennemskue hvilke processer
der er krævet af systemet etc.

Hygge

Jakob

Fra : Leony

Dato : 09-04-04 10:16

In news:MPG.1adf985c88b0e9699896fa@news.get2net.dk,
Jakob typed:

> OK, synes bare nogen gange det er svært at gennemskue hvilke processer
> der er krævet af systemet etc.

Hvis engelsk ikke er et problem, så er der masser af hjælp at hente her:
http://www.blkviper.com/WinXP/servicecfg.htm

Husk i øvrigt at man skal stoppe services med "services.msc" og ikke
msconfig (programmer som starter samdigt med Windows' opstart).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jakob

Dato : 09-04-04 10:29

> Hvis engelsk ikke er et problem,

Det er det ikke så det vil jeg kigge på

> Husk i øvrigt at man skal stoppe services med "services.msc" og ikke
> msconfig (programmer som starter samdigt med Windows' opstart).

AHh ok jeg har lige brugt msconfig til at undgå opstart af enkelte
programmer. Er det iøvrigt risikabelt at rode med. Man laver vel ingen
ændringer der ikke kan føres tilbage igen eller hvad ???

Og så tak for svaret

MVH

Jakob

Fra : Leony

Dato : 09-04-04 17:57

In news:MPG.1ae08b34abbdcc09989700@news.get2net.dk,
Jakob typed:

> AHh ok jeg har lige brugt msconfig til at undgå opstart af enkelte
> programmer. Er det iøvrigt risikabelt at rode med. Man laver vel ingen
> ændringer der ikke kan føres tilbage igen eller hvad ???

Det tror jeg ikke.
Programmerne blver på liste, svjv, så hvis du fortryder sætter du bare
et hak i boksen igen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-04-04 18:32

In article <MPG.1ae08b34abbdcc09989700@news.get2net.dk>,
nomail@nomail.no says...

> programmer. Er det iøvrigt risikabelt at rode med. Man laver vel ingen
> ændringer der ikke kan føres tilbage igen eller hvad ???

Du kan smadre systemet med msconfig, det kan du ikke med services.msc

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 08-04-04 19:00

Jakob skrev i en meddelelse:
> [...]
>
> Det med at defragmentere og fjerne midlertidige filer kender jeg men
> er der ikke andre tiltag der hjælper ???

Det jeg "plejer" at gøre når jeg skal hjælpe en med computer problemer
er:
Hente de nyeste opdateringer fra WindowsUpdate
Opdatere viruspogrammet og skanne hele computeren for virus
Rense for spyware o.lign. med Ad-aware[1] og Spybot S&D[2]
Rens din registerings database evt. med RegClean[3](nu har der være var
der en tråd med andre freeware programmer af denne art, så det er da
ikke utænkeligt at der en bedre der)
Defragmentere harddisken

[1] url:http://www.lavasoft.de/
[2] url:http://www.safer-networking.org/
[3] url:http://downloads-zdnet.com.com/3000-2094-881470.html?tag=lst-0-1
--
Hilsen Torben Greve Otzen

Træt af Outlook Express' måde at citere på?
Hent OE-QuoteFix: url:http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 08-04-04 19:02

Torben Greve Otzen skrev i en meddelelse:

> [...]
> Rens din registerings database evt. med RegClean[3](nu har der være
> var der en tråd med andre freeware programmer af denne art, så det er
[snip]
....og gå alle ens installerede programme igennem, for at slette dem man
ikke bruger mere.

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 08-04-04 19:03

> [snip]
> ...og gå alle ens installerede programme igennem, for at slette dem
> man ikke bruger mere.

....og finde de Temp-biblioteker der findes for så at slette indholdet af
disse.

Fra : Jakob

Dato : 09-04-04 09:14

In article <Mtgdc.138638$jf4.7348233@news000.worldonline.dk>,
TorbenGreveOtzenSLET@hotmail.com says...
> .og finde de Temp-biblioteker der findes for så at slette indholdet af
> disse.

tak til alle for svarene, jeg vil begynde tuningen idag. Disse temp
filer er det nogen du leder efter manuelt, eller bruger du bare ms
værktøj til det ??

Jakob

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 12-04-04 10:04

Jakob skrev i en meddelelse:

> tak til alle for svarene, jeg vil begynde tuningen idag. Disse temp
> filer er det nogen du leder efter manuelt, eller bruger du bare ms
> værktøj til det ??

Jeg bruger bare Windows' søgningsfunktion. Hvis det var det du mente...

Fra : Finn og Angela

Dato : 09-04-04 22:26

"Jakob" <nomail@nomail.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan gøre for at få det til at køre bedre.
>
> Det med at defragmentere og fjerne midlertidige filer kender jeg men er

Prøv evt. en reperation af Xp. Svarer til en nyinstallation, men bevarer
filer, indstillinger osv. Boot op fra xp cdén vælg installation første gang
(ikke reparere). Dernæst finder xp din nuværende version og du får igen
muligheden for at reparere (vælg dette). Eneste "minus": Alle updates og
Servicepack skal geninstalleres - men Xp bliver som ny..

Hilsen Finn

Fra : kk

Dato : 10-04-04 21:04

"Jakob" <nomail@nomail.no> wrote in message
> [...]
> kan gøre for at få det til at køre bedre.
>
> Det med at defragmentere og fjerne midlertidige filer kender jeg men er

Hej,
I tilknytning til de andre gode ideer, som du har fået, vil jeg foreslå dig
at kigge på:
http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm
hvor du kan få god hjælp til, på safe måde, at lukke og åbne for diverse
services i winxp (home og pro).
mvh
kk

Fra : emj

Dato : 10-04-04 23:39

On Thu, 8 Apr 2004 17:52:46 +0200, Jakob <nomail@nomail.no> wrote:

>Det med at defragmentere og fjerne midlertidige filer kender jeg men er
>der ikke andre tiltag der hjælper ???

Ja, du kan slette din index.dat
Det er dog lettere sagt end gjort, men den har det med at vokse til
enorm størrelse og skal faktisk kun være på 32 kb
Du kan ikke engang finde den på din pc på normal vis, så du kan se,
hvor stor den egentlig er, men du kan lave en genvej til den på dit
skrivebord og så kan du pludselig godt se, hvor meget den fylder.
Genvejen skal se sådan ca ud som
C:\Documents and Settings\NAVN\Lokale indstillinger\Temporary Internet
Files\Content.IE5

("NAVN" i ovennævnte sti skal selvfølgelig udskiftes med ens eget
navn, initialer, eller hvad man nu har kaldt sig selv i XP)

Et klik på en sådan genvej vil vise indholdet af CONTENT.IE5,
inklusive Index.dat filen og mapperne med Temporary Internet Files.

Et rigtigt godt program til at holde sin index.dat fil ren med er
Windows Internet Cleaner, som kan downloades fra
http://www.neoimagic.com/download.htm

Det holder din XP incl. Index.dat så ren, at du ikke mere kan finde en
masse spamsnavs, som du måske hidtil har haft Ad-Aware til at klare
for dig.
Hilsen emj

Hilsen emj

Fra : Leony

Dato : 14-04-04 12:43

In news:MPG.1adf93b9d2a33b929896f9@news.get2net.dk,
Jakob typed:

> [...]
> Det med at defragmentere og fjerne midlertidige filer kender jeg men
> er der ikke andre tiltag der hjælper ???

Jeg har lige "defragmenteret"/"komprimeret" registreringsdatabasen med
NTregOPT:
http://home.t-online.de/home/lars.hederer/erunt/
Den skrumpede 26%, men jeg er ikke helt sikker på at det kan mærkes, men
psykisk er det meget rart det er gjort.