MS Windows
briani 27239
dødsyg forklaring
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 07-04-04 17:43

Det drejer sig om en pc, med XP, HD på 40 GB, delt i 2.
C:10 GB med WinXP, E: 30 GB til data,
og det drejer sig om en ny ny nybegynder, pr korrespondance.
------
Forhandlerens forklaring::
Altså det med at man kan skifte over til E drevet, og dermed aflaste
C. drevet, blot ved at man ved hver åbning klikker på de respektive
ikoner. MEN DET KAN IKKE LADE SIG GØRE. Hver gang man skifter
skærmbillede smutter den tilbage på C. drevet. Og hvorfor gør den så
det. Jo, ganske enkelt : PCeren er bygget til at gøre sådan.
Det spørgsmål bliver med tiden løst ved at Forhandleren kommer en
gang i foråret og flytter de 30 GB over på C. drevet, det
er jo heller ikke for mit vedkommende nødvendigt med mere end 10. GB
på E.
------
Jeg er ingen PCnørd, men for mig lyder det som det værste sludder.
man deler da HD op i flere partitioner, for ikke at bruge C: med
styresyst. til det hele
Hvad mener i om den smøre ?
mvh Ebbe

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-04-04 18:41

In article <3ab870l4kvsirnhpll7hgosikkob06d6bb@4ax.com>,
ebbeh@mail1.stofanet.invalid says...

> ------
> Jeg er ingen PCnørd, men for mig lyder det som det værste sludder.

Du er ikke alene (i at det ikke giver mening).

> man deler da HD op i flere partitioner, for ikke at bruge C: med
> styresyst. til det hele

Man deler en harddisk op, hvis man ser en fordel i det. Det er ikke
nødvendigt at dele noget som helst op.
Windows er ligeglad, programmerne er ligeglade og brugeren er også
ligeglad hvis han ikke kan se det smarte i opdelingen.

Hvorfor så opdele?
Tja, man kunne have OS'et på én partition og data på en anden. Hvis man
så smadrer rundt i OS'et er det altid let at ominstallere.

Hvis man ikke smadrer rundt i det er der ingen grund til at opdele. Og
ydelsen bliver ikke bedre af en opdelingen, hverken hvad
pladsudnyttelse eller hastighed angår.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 07-04-04 18:49

On Wed, 7 Apr 2004 19:40:44 +0200, Jesper G. Poulsen
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:
klip
>Hvorfor så opdele?
>Tja, man kunne have OS'et på én partition og data på en anden. Hvis man
>så smadrer rundt i OS'et er det altid let at ominstallere.

Tak for svar Jesper,
jeg ved godt at teknisk set er det ligegyldigt,
men jeg synes det er dejligt at kunne formattere, uden de store chock,
jeg er mere rolig når jeg har data delt på flere partitioner.
Backup, ja det smutter jo af og til
mvh Ebbe

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-04-04 12:49

In article <rff8709pp4u2p7ihto7jbqos63bffitu95@4ax.com>,
ebbeh@mail1.stofanet.invalid says...

> men jeg synes det er dejligt at kunne formattere, uden de store chock,

Jeg formatterer én gang og det er når en disk tages i brug.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-04-04 18:55

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg er ingen PCnørd, men for mig lyder det som det værste sludder.
> man deler da HD op i flere partitioner, for ikke at bruge C: med

Det er vanskeligt at mene noget om den smøre eftersom det ikke lyder særlig
let at forstå, hvad du mener.

Altså: du har en HD, der er partitioneret i to partitioner: C og E -
Det er der ingen ben i at forstå. Når du klikker på ikonet for E, vil du
åbne e-drevet, hvis det er formatteret som det skal. Er der ingenting på og
er der ikke formatteret denne partition, vil du ikke have adgang til det.

Peg på E-drevet, højreklik og klik på formater i drop-down-menuen. Der
kommer nu en boks op,hvor du kan vælge at formattere drevet.

Hvis du ønsker at ændre på forholdet mellem drevene, kan du evt. benytte dig
af Partition Magic, som er et tredieparts produkt. Husk at det skal være en
version, der kan fungere under XP.

Du kan også gøre noget andet, og måske noget lettere:

Gå ind i kontrolpanelet og vælg Computeradministration. Klik på "Lager" og
klik på "Diskhåndtering.
Her kan du så vælge at pege på c-disken, som du ser et billede af i højre
side af Computeradmininstration - højeklik på det relevante drev (E) og klik
på "formater" - Vælger du at ville have flere eller færre partitioner,
kræver det at disken er konverteret til en såkaldt dynamisk disk. Højreklik
på Disk O og klik på "konverter til dynamisk disk" - så vil du have mulighed
for at oprette diverse partitioner afhængigt af hvor mange du ønsker at
oprette. Og du kan give dem de drevbogstaver og den størrelse du omtrent
ønsker.

Men husk: der skal ske formattering af drevene bagefter, hvis det ikke
allerede er sket. Bemærk også at ved konvertering til dynamiske diske, vil
alle programmer blive slettet.

Du kan markere E-drevet, højreklikke på det og klikke på "slet partition" og
du vil kunne slette den pågældende partion afhængigt af hvad du ønsker.
Højreklik på den nye partition du ønsker at danne og formatér den.

--
ahw

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 07-04-04 19:39

On Wed, 7 Apr 2004 19:54:48 +0200, "Arne H. Wilstrup"
<karl@meget.smart.dk> wrote:
klip
>Det er vanskeligt at mene noget om den smøre eftersom det ikke lyder særlig
>let at forstå, hvad du mener.

Tak for svar,
det er ikke min PC, problemet er at min svoger sidder 200 km væk
og har lige fået en PC.
Han kan ikke forstå at den starter stifinder i C: som han har fået
at vide han skal passe på, og i stedet bruge E:
Men jeg kan jo lave et ikon, som åbner E:, når jeg engang kommer
derned, hvis hans nerver kan holde så længe.
Det der forbavsede mig, var forhandlerens forklaring
Tak for interessen
mvh Ebbe

Fra : ha

Dato : 07-04-04 20:35

Ebbe Hansen wrote:
> Men jeg kan jo lave et ikon, som åbner E:, når jeg engang kommer
> derned, hvis hans nerver kan holde så længe.

Hvis han kan modtage e-mail kan du sende ham en kopi
af nedenstående sti, som han så bare skal kopiere ind
når han opretter en ny genvej fra skrivebordet.

Stien er:

%SystemRoot%\explorer.exe /n,/e,E:\

mvh
ha

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 08-04-04 10:19

On Wed, 7 Apr 2004 21:35:06 +0200, "ha" <dutter-ikke@sol.dk> wrote:

>Stien er:
>
>%SystemRoot%\explorer.exe /n,/e,E:\
>
>mvh
>ha

Ja, den har jeg selv, men at få ham til anvende den er noget andet,
14 dages erfaring, uden forudgående interesse er ikke meget, især
når man er 80.
Det var nu mest hans leverandørs mærkelige adfærd, der faldt
mig for brystet
Men mange tak for forslag
mvh Ebbe