MS Windows
briani 27239
filkonvertering
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-04-04 16:46

Er der nogen der kender et program der kan konvertere en .PM5
(pagemaker) fil til PDF ?

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/blog/ ::...
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-04-04 18:41

In article <Xns94C4B4CB92CFBHS235dk@130.225.247.90>,
nospamforme@hs235.dk says...

> Er der nogen der kender et program der kan konvertere en .PM5
> (pagemaker) fil til PDF ?

Søg lidt rundt i gruppen efter en PDF-writer.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-04-04 19:52

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote in

> Søg lidt rundt i gruppen efter en PDF-writer.

Så man skal printe det ud til PDF printeren ? - er der ikke en
nemmere måde ?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 07-04-04 23:54

Jo, du kan købe Adobe Acrobat 6. Det burde være lidt lettere der.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-04-04 00:16

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> wrote in

> Jo, du kan købe Adobe Acrobat 6. Det burde være lidt lettere der.

Og temmelig meget dyrere - men det kan være du vil lægge bankkonto
til ? :)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-04-04 00:23

Jens Peter Karlsen skrev:

> Jo, du kan købe Adobe Acrobat 6. Det burde være lidt lettere der.

Acrobat kan heller ikke blot konvertere til PDF fra et eller andet
tilfældigt filformat. Planen er at man printer til PDF fra det program
som nu engang har lavet filen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-04-04 10:16

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>Acrobat kan heller ikke blot konvertere til PDF fra et eller andet
>tilfældigt filformat. Planen er at man printer til PDF fra det program
>som nu engang har lavet filen.

Jo, men det er også til at overkomme. Ver. 6 installerer selv en
pdf-printer. I tidligere versioner skulle man svjh. selv installere en
printerdriver først og separat.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-04-04 11:39

Peter Loumann skrev:

> Jo, men det er også til at overkomme.

Det er vel også til at overkomme, at installere en af de utallige
gratis eller meget billige PDF-skrivere, som flyder rundt derude.
Jeg kan ikke se, at Acrobat skulle være lettere på det punkt.

> Ver. 6 installerer selv en pdf-printer. I tidligere versioner
> skulle man svjh. selv installere en printerdriver først og
> separat.

Jeg har brugt Acrobat siden version 3 og den installerede selv
en PDF-printer. Det er muligt at tidligere versioner ikke gjorde.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-04-04 11:48

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in

> Det er vel også til at overkomme, at installere en af de utallige
> gratis eller meget billige PDF-skrivere, som flyder rundt derude.

Har du ikke nogle link til andre udgaver end CutePDF (som kræver man
installere divers ghostscript ting) - det skal være en udgave der er
så nem at bruge at man tror det er løgn :)

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-04-04 13:52

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>Det er vel også til at overkomme, at installere en af de utallige
>gratis eller meget billige PDF-skrivere, som flyder rundt derude.

Bestemt. De par stykker jeg har prøvet, har bare enten ikke gjort det
særlig godt eller har været svære.

>Jeg har brugt Acrobat siden version 3 og den installerede selv
>en PDF-printer. Det er muligt at tidligere versioner ikke gjorde.

Hmm, så langt er jeg ikke tilbage. Det foresvæver mig at der her var
forskel på Win 9x- og -NT-systemer, men det kan skyldes svigtende
hukommelse. Skidt, det var bare en sidebemærkning, ikke væsentligt.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-04-04 11:58

Henrik Stidsen skrev:

> Har du ikke nogle link til andre udgaver end CutePDF (som
> kræver man installere divers ghostscript ting) - det skal være
> en udgave der er så nem at bruge at man tror det er løgn :)

Du kan evt. prøve at starte fra en ende af her:
http://www.google.dk/search?q=pdf+writers&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&meta=1

Jeg tror bare ikke det hjælper dig ret meget, for som sagt så er
en PM5-fil i sig selv ikke meget værd, hvis du ikke har adgang
til de billeder/grafik og tekst, som er indsat i filen. Det samme
er i øvrigt tilfældet med Quark og InDesign-dokumenter.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-04-04 18:15

> Du kan evt. prøve at starte fra en ende af her:
> http://www.google.dk/search?q=pdf+writers&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da
> &meta=1

havde håbet nogen havde erfaringer med andre :)
Men jeg vil da gennemgå resultaterne og se om der kan findes noget.

> [...]
> til de billeder/grafik og tekst, som er indsat i filen. Det
> samme er i øvrigt tilfældet med Quark og InDesign-dokumenter.

Det burde ikke være noget problem.
Det det skal bruges til er et blad der bliver lavet i PageMaker fordi
det er det format trykkeriet kan læse. Det skal så nu til at
publiceres på en hjemmeside og der kan vi jo ikke bruge PM5 format
for det er der jo praktisk talt ingen der kan læse. Så hvis PageMaker
kan printe ud på papir så det kan bruges kan det vel også printe til
en PDF printer ?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-04-04 19:39

Peter Loumann skrev:

> De par stykker jeg har prøvet, har bare enten ikke gjort det
> særlig godt eller har været svære.

Jeg tror næppe man kan finde gratis PDF-skrivere, som gør det
lige så godt, og som har lige så mange funktioner som Acrobat-
pakken.

> Det foresvæver mig at der her var forskel på Win 9x- og
> -NT-systemer, men det kan skyldes svigtende hukommelse.

Det var først fra og med Acrobat 4 at jeg skiftede til NT-
systemet (Win2000). Acrobat 3 brugte jeg på Win98.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-04-04 19:39

Henrik Stidsen skrev:

> Så hvis PageMaker kan printe ud på papir så det kan bruges kan
> det vel også printe til en PDF printer ?

Hvis du har adgang til grafik og anvendte fonte, som er brugt i
PM5-dokumentet så ja, men hvis du kun sidder med PM5-dokumentet
uden at have adgang til den indsatte grafik og anvendte fonte
så nej.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-04-04 19:45

> [...]
> PM5-dokumentet så ja, men hvis du kun sidder med PM5-dokumentet
> uden at have adgang til den indsatte grafik og anvendte fonte

Sidder med programmet der har lavet filen, det drejer sig om en lokal
konvertering.

Altså, programmet der har lavet PM5 filen, på den maskine den er
lavet, skal printe til en PDF printer - det skulle den vel kunne
klare ?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-04-04 20:54

Henrik Stidsen skrev:

> Altså, programmet der har lavet PM5 filen, på den maskine den er
> lavet, skal printe til en PDF printer - det skulle den vel kunne
> klare ?

Ja, det burde den kunne, for så er der vel også adgang til de fonte
og den grafik, som er indsat i dokumentet, for det ligger vel på
maskinen.

Hvis der ikke er adgang til det, vil du få balladebokse ala følgende,
når du åbner PM5-filen i PageMaker:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/pagemaker/missing_fonts.png>
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/pagemaker/lost_link.png>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-04-04 22:48

Henrik Stidsen skrev:

> Er der nogen der kender et program der kan konvertere en .PM5
> (pagemaker) fil til PDF ?

Du kan ikke bare konvertere en PM5-fil til PDF.
Billeder ligger f.eks. som lavopløste previews af de originale
højopløste billeder og det samme angår anvendte fonte, så hvis
du havde mulighed for at konvertere din PM5-til PDF, så vil du
kun få de lavopløste udgaver af billeder og fonte med i PDF'en,
hvilket vil se elendigt ud, hvis PDF'en skal ud på print eller
tryk (billeder og tekst vil ligne noget der er hugget ud med en
økse).

Du bør printe din PM5-fil ud fra PageMaker, eller et andet
program som forstår PM5-filer, til en PS-fil, som så derefter
laves om til PDF, eller direkte til Distiller/Adobe PDF, hvis
du har Acrobat-pakken installeret.

Alternativet er at hente f.eks. CutePDF og printe til den.
<http://www.acrosoftware.com/Products/CutePDF/writer.asp>.
(Jeg har ingen erfaring med CutePDF, da jeg bruger Acrobaten).

--
Hilsen
Madsen