MS Windows
briani 27239
Print af STOR fil
Fra : Martin Nielsen

Dato : 04-04-04 16:20

Gruppe,

(jeg håber jeg er havnet rette sted, alternativt må I henvise mig til en
anden gruppe)

Jeg skal udskrive en jpg-fil. Den fylder 288 mb, og desværre kan jeg ikke (i
Paint Shop Pro) gøre filen mindre qua billedekvalitet mv. Min computer er en
1,6 ghz og jeg har 1,5 gb ram.

Er der andre i gruppen, der har erfaringer med udskrivning af store filer i
Windows?

PFT.

Martin Nielsen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 04-04-04 16:40

"Martin Nielsen" <mn@hostmigselv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1,6 ghz og jeg har 1,5 gb ram.
>
> Er der andre i gruppen, der har erfaringer med udskrivning af store filer

Hvor mange kvadratmeter skal det fylde ?
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Martin Nielsen

Dato : 04-04-04 20:53

Det kan faktisk være på en A4 side

Det er landkort, hvor der tegnes diverse master, højspænding, skorstene etc.
ifm. ballonflyvning.

Martin

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-04-04 21:40

Martin Nielsen wrote:

> Det kan faktisk være på en A4 side

Er du sikker på, at din printerdriver ikke tilpasser billedets størrelse
til papiret? Selv et ukomprimeret billede i A4-størrelse vil vist ikke
kunne fylde så meget, og jpg-billeder er normalt komprimerede.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-04-04 21:06

Martin Nielsen wrote:

> Er der andre i gruppen, der har erfaringer med udskrivning af
> store filer i Windows?

Mjaeh, 400MB TIFF med PageMaker, men du beskriver ikke hvad dit problem
er? Tager det for lang tid? Går maskinen død? Kommer der fejl på
udskriften? Hvilket program bruger du til udskrift?

En A4-side i 600PPI fylder ca. 7000x5000 pixels ~= 100MB i 24bit,
ukomprimeret.

Eftersom JPEG i praksis altid fylder mindre end ukomprimeret, må der
være nogen ret voldsomme pixeldimensioner på dit billede. Jeg vil
derfor gætte på at der er for mange oplysninger til at din printer kan
reproducere dem alle, så mon ikke du kan reducere billedstørrelsen
inden udprintning uden at miste kvalitet?
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 04-04-04 21:56

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> reproducere dem alle, så mon ikke du kan reducere billedstørrelsen
> inden udprintning uden at miste kvalitet?

Hvis du starte - f.eks. - Photoshop og åbner et tilfældigt Jpeg-billede og
sampler det op til 3508x2479 pixels så har du en fil på 20,99x29,7 cm
i 300 dpi. Så har du en fil på 5.754Kb, Tiff LZW komprimeret gir' 16.330 Kb,
Tiff ukomprimeret gir' 25.510 Kb.
Du har nok overdrevet billedstørrelsen lidt - om du så laver filen i A0
blir'
det endelige print ikke bedre end hvis du satte den op til A4 fra starten.
Generelt kan du ikke få bedre output end dit input, altså at sample et
billede/en del til et billede ned er helt OK. At sample det op giver til
gengæld ikke den store kvalitetsgevinst. Lidt ud fra princippet "hvis
materialet er for småt kan du ikke forstørre dig ud af problemet".
Men her er det vist osse det modsatte, der er problemet

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-04-04 15:44

Jesper Hedegaard wrote:

> Hvis du starte - f.eks. - Photoshop og åbner et tilfældigt
> Jpeg-billede og sampler det op til 3508x2479 pixels så har du en
> fil på 20,99x29,7 cm i 300 dpi.

Nu skrev jeg 600PPI, men vores konklusion er den samme: Det er et
voldsomt billede Martin har gang i.

> Så har du en fil på 5.754Kb [...]

Det kommer ganske an på hvilken kvalitet man gemmer i og hvad billedets
motiv er. Størrelsen kan udmærket svinge fra f.eks. 100KB (hvid flade i
højeste JPEG kvalitet) til 23MB (gaussian noise ved højeste JPEG
kvalitet).

> Du har nok overdrevet billedstørrelsen lidt

Jeg tror du forveksler mig med Martin.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/