Procdure til dump af Access-tabel
Fra : Gert Krabsen

Dato : 26-04-04 12:41

Er der nogen, der har en stump kode, de vil dele ud af:

Jeg har brug for at lave et dump af indholdet af en række tabeller.
(Altså en tekstfil med en masse 'INSERT INTO...' - sætninger.)

Derfor var det smart med en 'generisk' dump-rutine:
dumpTabel(tabelnavn,txtFilnavn)

Jeg kan naturligvis skrive rutinen selv, men hvis nu en anden allerede har
gjort det

mvh

Krabsen
...den dovne slyngel..

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-04-04 14:38

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newsr62aq3k40p03yo@news.sunsite.auc.dk...
> Er der nogen, der har en stump kode, de vil dele ud af:
>
> Jeg har brug for at lave et dump af indholdet af en række tabeller.
> (Altså en tekstfil med en masse 'INSERT INTO...' - sætninger.)

Dette virker meget bagvendt på mig. Det ser ud til, at du vil indsætte data
i tabellen (INSERT) - ikke udtrække data fra den (SELECT), hvilket jeg er
det, jeg normal forstår ved at dumpe.

Hvorfor har du disse SQL-udtryk stående i en tekstfil? Hvad er formatet på
det "dump", du gerne vil lave?

Fra : Gert Krabsen

Dato : 26-04-04 15:48

En dump af en tabel er (i min begrebsverden som regel de oplysninger,
der er nødvendige for at genskabe tabellen. Det vil sige en 'CREATE TABLE
....' og et antal 'INSERT INTO..'

Kører man en net-base med mySql, indeholder administratorværktøjet
mySqlAdmin en dump-funktion, der netop indeholder denne funktionalitet.

Problemet er, at Access ikke tilbyder samme mulighed.

Hvis jeg har en database, der skal overføres til en anden database - og
der ikke er mulighed for direkte at forbinde de to baser. F.eks. fordi de
ikke er af samme type eller på samme net.
I dette tilfælde er det faktisk en Access->mySql synkronisering. Og
mySql-basen er ikke inden for rækkevidde af ODBC eller andre smarte tricks.

Så er det nemmeste at lave en dump af source-tabellen, der herefter kan
bruges til import i destination-tabellen.

Og det betyder naturligvis, at jeg laver en 'SELECT * ', og ud fra dette
recordset så skriver en fil, indeholdende en 'INSERT INTO' for hver record.

Det er naturligvis let nok lavet. Men hvis nu det drejer sig om en del
tabeller med forskelligt feltantal, er det lettere at lave en genbrugbar
procedure, der automatisk behandler alle felter i recordsettet, uanset
antal.

Og mit gæt var, at jeg ikke er den første med dette behov.

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-04-04 09:04

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newsr62jdogc0p03yo@news.sunsite.auc.dk...
> [...]
> der ikke er mulighed for direkte at forbinde de to baser. F.eks. fordi de
> ikke er af samme type eller på samme net.

Jeg ville nok eksportere tabellerne i XLS-format. Det plejer at være rimelig
let at trække over i en anden database.