Win XP (Home Ed.) LAN klient vil ikke husk~
Fra : Peter

Dato : 28-04-04 11:48

Hejsa

Håber en her kan hjælpe mig...

Jeg har et lille netværk bestående af 5 PC'er med for skellige OS'er -
det består kort af :

1 Suse linux PC.
1 OS/2 PC.
1 Win98 PC.
1 Win XP Pro.
1 Win XP Home Ed.

Linux PC'en kører som fil server med Samba og de andre PC benytter så
diskplads på serveren. Alle er sat op til en og samme workgroup.

Alt virker som det skal, alle klienter kan logge på et drev på serveren,
men på den PC som kører XP Home Ed. skal man efter hver boot indtaste
usernavn og password for at oprette forbindelsen, alle de andre husker
PC'er kan huske disse oplysninger og logger på automatisk efter boot.

Det skal siges, at på XP Pro og XP Home Ed. er usernavn og password
forskellig fra det usernavn og password man logger på som user på
maskinen (lokalt).

På XP Pro PC'en kan man under "opret forbindelse til et netværksdrev"
sætte et hak om at den skal huske usernavn og password - dette hak
kommer ikke i dialog boxen på XP Home Ed. PC'en.

Hvis man i hjælpen i XP Home Ed. læser om passwords i forbindelse med
netværksdrev, så er før omtalte hak beskrevet, og at man skal huske at
sætte dette - men det er jo et problem når man ikke får muligheden.

Min XP Home Ed. er opdateret med alle SP og opdateringer via "Windows
update"

Nogen der har en ide om hvad mit problem er ?? Og endnu bedre hvordan
det løses ?

Mvh Peter

Fra : René Jensen

Dato : 28-04-04 12:04

Peter wrote:
> Nogen der har en ide om hvad mit problem er ?? Og endnu bedre hvordan
> det løses ?

Installation af Windows XP Professional.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Peter

Dato : 28-04-04 12:12

René Jensen wrote:

> Installation af Windows XP Professional.

Hmm, jeg havde da håbet på en løsning der ikke kostede en invistering i
endnu en XP pakke !

Er det fordi Home Ed. ikke kan ? Hvis ikke undre det mig, at det er
omtalt i dens egen help... men sådan er der så meget...

Mvh Peter

Fra : Peter

Dato : 28-04-04 13:21

Prøv at sætte password på din login konto, hvis man logger på lokal i XP vil
den ikke huske password til netværksdrev hvis man ikke har passwordbeskyttet
sin konto..

/peter

Fra : Peter

Dato : 28-04-04 13:44

Peter wrote:

> Prøv at sætte password på din login konto, hvis man logger på lokal i XP vil
> den ikke huske password til netværksdrev hvis man ikke har passwordbeskyttet
> sin konto..

Mange tak for det forlsag, det vil jeg prøve når jeg kommer hjem !

Mvh Peter

Fra : Peter

Dato : 29-04-04 05:59

> Mange tak for det forlsag, det vil jeg prøve når jeg kommer hjem !

Det virker desværre ikke, husker stadig ikke username/password til
netværksdrev, og checkboxen i dialogen er der stadig ikke.

Det skal siges, at der er to bruger logins på PC'en og jeg har kun sat
password på den ene af dem for at teste om det hjalp.

Mvh Peter

Fra : René Jensen

Dato : 28-04-04 22:34

Peter wrote:
> Er det fordi Home Ed. ikke kan ? Hvis ikke undre det mig, at det er
> omtalt i dens egen help... men sådan er der så meget...

Det skulle ikke undre mig, da Home Edition ikke indeholder meget support
til netværk. Dvs. skal du logge på et domæne, skal man benytte
Professional Edition. Hjælp filen er sikkert den samme i begge udgaver,
de har sikkert bare været dovne, og ikke skrive en lille notis.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Peter

Dato : 29-04-04 05:56

René Jensen wrote:

> [...]
> Professional Edition. Hjælp filen er sikkert den samme i begge udgaver,
> de har sikkert bare været dovne, og ikke skrive en lille notis.

Lyder ikke som om du har meget til overs for M$ og deres produkter

Mvh Peter

Fra : René Jensen

Dato : 29-04-04 11:05

Peter wrote:
> Lyder ikke som om du har meget til overs for M$ og deres produkter

Forstå mig ret, jeg bruger da selv Windows XP Pro, og holder et lille
netværk bestående Windows 2000 Server med DC/AD/VPN og seks klienter med
Windows XP Pro ude på arbejdet, men Microsoft har nogle ting i deres
produkter, der gør dem lette at bruge for den menige mand, men de har så
sandlig også en masse ting, som virker fuldkommen ude af propertioner.
F.eks. har jeg har aldrig kunnet se fordelen i Windows XP Home,
Microsoft's målsætning med Home Edition er beregnet til den private
forbruger, og derfor har de valgt nogle dele fra, f.eks. enkelte
netværks funktioner - det synes jeg virker fuldkommen tåbeligt, man
kunne da for fanden bare lade være med at installere dem, hvis man ikke
har brug for dem, og så kunne man nøjes med en udgave af Windows XP.
En anden ting er at Microsoft (desværre, vil nogen mene) er så
dominerende, og de har en tendens til at lukke åbne standarder ude, som
kan true deres services eller produkter på nogen måde. Det er virkelig
at tviste armen om på den enkelte forbruger, så kan man selvf. sige
hvorfor så ikke bare installere en Linux distribution? -Det er efter min
mening stadig for besværlige for den menige mand at installere, og jeg
ved så ikke helt med support og drivere, men kunne man få organiseret en
fælles Linux standard, som kunne passe på de største Linux
distributioner, så tror jeg det kunne være med til at sparke mere gang i
Linux som primær OS til private.
Jeg har det lidt som med dårligt vejr, som jeg har det med Microsoft:
"Jeg acceptere det, og håber på noget bedre."

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Peter

Dato : 29-04-04 12:49

René Jensen wrote:

> Jeg har det lidt som med dårligt vejr, som jeg har det med Microsoft:
> "Jeg acceptere det, og håber på noget bedre."

Jeg tror vi er rimelig enige !

Jeg har, via søgning på websider, fundet ud af at Home Ed. netop IKKE
har support for at markere "husk password" for netværksforbindelser (som
Pro har), men der er en work-around. Man opretter simpelthend bruger og
password i "Administration af dine gemte adgangskoder" i bruger konto
setupen.

Det ser dog ud som om denne work-around kun er for US udgaver af Home
Ed.... For der er ikke en "Tilføj" knap der hvor US udgaven har en "Add"
knap. Dette er checket på 3 danske udgaver af Home Ed.

Øv !!

Jeg har sendt et spørgsmål ud i dk.edb.system.ms-windows om det kan
rigtigt, det hører nok mere til der !

Mvh Peter

Fra : Jens

Dato : 29-04-04 15:35

"Peter" <peter@hisplace.ignore> skrev i en meddelelse

> Jeg har sendt et spørgsmål ud i dk.edb.system.ms-windows om det kan
> rigtigt, det hører nok mere til der !

Brug start-kør /control userpasswords2 , og rediger de koder den husker der.

Her kan home sagtens huske netværksdrevkoder fra 3 forskellige net.

Mvh Jens

Fra : Maybe

Dato : 29-04-04 19:13

Bare lige et løst gæt

Er der ikke noget med at sikkerheden på XP ved kørsel med FAT32 er
kraftig nedgraderet. MÃ¥ske hvis man formaterede til NTFS at man kunne
få lidt flere sikkerheds ting frem ?

Men Er det gennerelt ikke en dårlig ide at huske passwords i systemet
har et par programmer der kvikt napper den slaks passwords (Disse har
jeg dog kun prøvet under 98 og 95)

Fra : Jens

Dato : 29-04-04 19:42

"Maybe" <no@thanks.dk> skrev i en meddelelse
> Bare lige et løst gæt
>
> Er der ikke noget med at sikkerheden på XP ved kørsel med FAT32 er
> kraftig nedgraderet. MÃ¥ske hvis man formaterede til NTFS at man kunne
> få lidt flere sikkerheds ting frem ?

Sikkert, jeg bruger aldrig fat32 på w2k eller xp maskiner.

> Men Er det gennerelt ikke en dårlig ide at huske passwords i systemet
> har et par programmer der kvikt napper den slaks passwords (Disse har
> jeg dog kun prøvet under 98 og 95)

Det er jo så den slags programmer man skal holde ude fra sin maskine........
Jeg har også et par programmer til at lure koder med, til de maskiner hvor
brugeren har glemt hvad han skrev sidste gang, men det er jo noget man selv
vælger at installere, eller maskinen er "udlånt"/stjålet, og isåfald er der
sikkert ikke forbindelse til netværksdrevene alligevel.

(Dermed ikke sagt at der ikke kan være koder imellem som man ikke ønsker
andre skal bruge, men dem kan man jo så ændre fra en anden maskine.....)

Mvh Jens

Fra : Peter

Dato : 30-04-04 05:44

Jens wrote:

> Brug start-kør /control userpasswords2 , og rediger de koder den husker der.
> Her kan home sagtens huske netværksdrevkoder fra 3 forskellige net.

Lyder MEGET spændende, kan du uddybe det lidt mere - helt ærligt er jeg
ikke helt med - hvad er "/control userpasswords2" (jeg er bekedt med
start-kør og for den sags skyld kommando linier).

Mvh Peter

Fra : Jens

Dato : 30-04-04 06:00

> [...]

> ikke helt med - hvad er "/control userpasswords2" (jeg er bekedt med
> start-kør og for den sags skyld kommando linier).

Den lange version :
Klik på "start", klik på "kør", skriv "control userpasswords2" uden " i
linien og tryk på [enter] , klik på øverste højre fane, og på "administrer
adgangskoder".
Der ligger alle de koder maskinen husker for brugerne.

Mvh Jens

Fra : Peter

Dato : 30-04-04 06:18

Hej Jens

Jens wrote:

> [...]
> adgangskoder".
> Der ligger alle de koder maskinen husker for brugerne.

Tak for forklaringen. Nu kan jeg se det er samme dialog man får frem via
den work-around jeg omtale. Derfor er jeg tilbage til samme problem som
før ! Listen er tom, og der er ikke en "Tilføj" knap.

Problemet er jo netop, at når jeg opretter forbindelsen til et
netværksdrevet, så får jeg lov til at indtaste brugernavn og password,
men dette gemmes ikke og glemmes når der loges ud, restartes eller slukkes.

Mvh Peter

Fra : Jens

Dato : 30-04-04 06:24

> [...]

> netværksdrevet, så får jeg lov til at indtaste brugernavn og password,
> men dette gemmes ikke og glemmes når der loges ud, restartes eller

Det kan kun skyldes 2 -3 ting, enten er der ikke password på administrator
kontoen, isåfald husker xp aldrig passwords, der er ikke password på bruger
kontoèn, isåfald husker xp ikke de passwords den selv mener er kritiske,
eller det er betinget af fat32 systemdrev, hvilket jeg aldrig bruger.

Jeg kan i min home ikke tilføje paswords direkte i den side, men home husker
dem jeg angiver rundt omkring, og je kan efterfølgende redigere dem fra
userpasswords2.......

Der findes iøvrigt et regedit script som tilføjer userpasswords2 til
kontrolpanelet i xp pro, gad vide om det fungerer i home......

Mvh Jens

Fra : Peter

Dato : 30-04-04 06:47

Jens wrote:

> [...]
> dem jeg angiver rundt omkring, og je kan efterfølgende redigere dem fra

Hmm, ok.... Så kan det måske skyldes, at jeg har to bruger logins, der
begge har administrator status, og jeg har pt. kun lagt password på den
ene, den jeg har testet på.

Der er kun to NTFS drev på PC'en, så der er ikke problemer /
begrænsninger i FAT32.

> Der findes iøvrigt et regedit script som tilføjer userpasswords2 til
> kontrolpanelet i xp pro, gad vide om det fungerer i home......

Det er nok lige hardcore nok for mig at flytte over. Hvis alt andet
glipper kan det godt være jeg spørger om lidt vejledning, jeg har jo
både en XP Home Ed. og en XP Pro.

Jeg vil i weekenden forsøge mig lidt med at sætte passwords på alle
kontoer med administrator status, eller rette status, maskinen er pt.
uden for min rækkevide

Tak for dine meget hurtige svar !!!

Mvh Peter

Fra : Jens

Dato : 30-04-04 07:50

> [...]

> Hmm, ok.... Så kan det måske skyldes, at jeg har to bruger logins, der
> begge har administrator status, og jeg har pt. kun lagt password på den

Der skal password på alle brugerkontoèr, inclusive den indbyggede
adminkonto.
Om brugerne har admin status eller ej er underordnet.

> Der er kun to NTFS drev på PC'en, så der er ikke problemer /
> begrænsninger i FAT32.

Ok.

> Det er nok lige hardcore nok for mig at flytte over.......]

Slet ikke, det er bare et lille program man kører, som tilføjer et ikon til
kontrolpanelet.

> Jeg vil i weekenden forsøge mig lidt med at sætte passwords på alle
> kontoer med administrator status, eller rette status, maskinen er pt.
> uden for min rækkevide

Vær opmærksom på at deaktivere den .NET konto som kommer efter opdateringer
fra winupdate, den er ikke til ret meget medmindre man har et specielelt
behov for den.
Deaktiver også gæstekontoèn, den erhelt ubrugelig.

> Tak for dine meget hurtige svar !!!

NP.

Mvh Jens

Fra : Peter

Dato : 30-04-04 09:44

Jens wrote:

> Der skal password på alle brugerkontoèr, inclusive den indbyggede
> adminkonto.
> Om brugerne har admin status eller ej er underordnet.

Ok, tak for at pensle det ud, nu kan selv jeg ikke tage fejl

> Vær opmærksom på at deaktivere den .NET konto som kommer efter opdateringer
> fra winupdate, den er ikke til ret meget medmindre man har et specielelt
> behov for den.

Jeg tror min kæreste benytter det til automatisk login på noget hotmail
eller lignende, det må jeg finde ud af...

> Deaktiver også gæstekontoèn, den erhelt ubrugelig.

Ok, den har også irreteret mig, jeg var bare usikker på om det var klogt
at fjerne den.

Mvh Peter

Fra : Jens

Dato : 30-04-04 10:20

Det er ikke den der bruges der.....

> [...]
> eller lignende, det må jeg finde ud af...

> Ok, den har også irreteret mig, jeg var bare usikker på om det var klogt

Ikke "fjerne"/slette, kun deaktivere....

Mvh Jens

Fra : Peter

Dato : 30-04-04 14:26

Jens wrote:

> Det er ikke den der bruges der.....

Ok !

> Ikke "fjerne"/slette, kun deaktivere....

Ok !!!!

Tak for hjælpen og god weekend !

Mvh Peter

Fra : Peter

Dato : 10-05-04 05:51

Hej Jens

Det er et par uger siden.... jeg har desværre været meget ophængt

Først tak for alle de gode forslag til hvordan jeg løste mit problem med
at huske brugernavn/passwords for netdrev der benyttes af XP Home Ed.

Jeg kunne stadig ikke få den til at huske brugernavn og password, men
skulle stadig taste det ind hver gang efter en boot.

Jeg har så fået det løst ved, at når nu brugerne indtaster et password
for at logge på lokalt, så prøver XP at logge på netdrev med samme
brugernavn og password som lokalt, så jeg har oprettet brugere med de
data på samba serveren, så det virker fint nok.

Jens wrote:

> [...]

Den var deaktiveret som defalut.

Du snakkede også om at deaktivere den indbygere admistrator konto...
eh... hvor er den ?!?!? Jeg kan ikke se en administrator konto under
opsætning af de normale bruger konti (hvor gæste kontoen også optræder).

Mvh Peter