Flere computer på en IP i bolignetværk
Fra : Nikolaj Hviid

Dato : 28-04-04 09:32

Hej
Jeg er flyttet ind et sted hvor hver lejlighed har en fast ip. Mit
problem er at jeg har 3 ting som skal kobles på. Kan jeg bruge en
router også koble det eksisterende netværk til den som et
WAN-netværk... eller er der andre måder at gøre det på?

Mvh.

Nikolaj Hviid

Fra : René Jensen

Dato : 28-04-04 09:43

Nikolaj Hviid wrote:
> [...]
> router også koble det eksisterende netværk til den som et
> WAN-netværk... eller er der andre måder at gøre det på?

Ja, du skal bare huske at sætte routeren korrekt op. Dvs. din faste
IP-adresse til routeren, og bruge routerens DHCP servere til dit
switched LAN.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Poul Hviid

Dato : 29-04-04 15:54

Vil det ikke give en ip konflikt med de andre computere på netværket?

Fra : Maybe

Dato : 29-04-04 19:06

>Vil det ikke give en ip konflikt med de andre computere på netværket?

Nej for han laver så sit eget net bag routeren på "WAN" siden "læs på
bolignettet siden" har han jo bare den faste ip han altid har haft og
dermed er der ingen problemer.

Dog skal man huske:
Hvis bolignettets server tildeler IP ud fra aflæste MAC adresser så
skal man lige have net adminen til at nappe den ny MAC adresse så
slipper man også for at tildele alle details i Routeren. (Jeg har dog
selv en router hvor jeg kan taste MAC selv.)

-----------kan det faktisk ikke give konflikt hvis man mod
forvendtning rammer en anden tilsvarende MAC ????? Er der nogen der
ved det ?

Man kan dog også risikere at man ikke har adgang til nettet med ny MAC
adresse.

Ex: Har en linux boks kørende der kun tillader trafik på de MAC
adresser jeg har givet, Den har samtidiget et hiraki der definere
hvilken MAC adresser der har ret til hvor stor båndbrede. Den er så
sat til at en ny MAC adresse får tildelt 5 KB download.
Reglen tillader alle bruger at dovnloade med max hastighed indtil en
højre i hirakiet kræver sin ret.

Ellers skal man blot confige routeren med korrekt ipadresse subnet DNS
adresser og Gateway så køre den.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 29-04-04 20:54

"Poul Hviid" <poul@hviidFJERNDETMEDSTOR.as> skrev i en meddelelse
> Vil det ikke give en ip konflikt med de andre computere på netværket?

Ikke hvis han vælger et andet subnet på LAN-siden end det der benyttes på
WAN-siden.

/Brian

Fra : René Jensen

Dato : 29-04-04 21:50

Poul Hviid wrote:
> Vil det ikke give en ip konflikt med de andre computere på netværket?

Nej. Du opretter et lokal netværk i din bolig, med mulighed for 254
lokale IP adresser uden at skulle segmentere dit netværk op i flere
dele. Dit lokale netværk er en del af et større netværk (dit
bolignetværk), som igen er en del af et større netværk (f.eks. Jeres
Internetudbyder) osv.
Du skal bare huske at sætte din router korrekt op, så vil den foretage
NAT translation mellem det indre (dit lokale netværk) og ydre (dit
bolignetværk) netværk.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : F.Larsen

Dato : 08-05-04 17:32

"René Jensen" <not4u2know@privacy.org> wrote in message
> Du skal bare huske at sætte din router korrekt op, så vil den foretage
> NAT translation mellem det indre (dit lokale netværk) og ydre (dit
> bolignetværk) netværk.

Jeg skal nok til noget af det samme, med et bolignet (10/100MBIT) og et LAN,
men kan ikke rigtig finde en router (til en rimelig skilling). Nogen der har
nogen gode råd i den retning. Funktionallitetesmæssigt har jeg brug for at
kunne NAT og helst også sætte filtre op - hvis muligt til mit lille
netværkværk hvor jeg har lidt Web/smtp/ftp sever kørende ...

--
Flemming