Ydelse på netværk
Fra : Christian Precht-Jen~

Dato : 27-04-04 17:30

Hej

Jeg skal til at lave mig en ny fil server, men helt ny er den nu ikke,
en P-II 233 med 128mb SD-ram
havde tænk mig at besøge bilka og finde en billig 80 gb harddisk! og
så et realtech netkort! 10/100

Hvor meget kan jeg regne med at den kan sende ud(MB/S) på et switchet
netværk? (kørende Samba)???

mvh
Christian Precht-Jensen

Fra : Nic

Dato : 27-04-04 22:01

> [...]
> så et realtech netkort! 10/100
>
> Hvor meget kan jeg regne med at den kan sende ud(MB/S) på et switchet

Mit gæt vil være 5-20 Mb/s alt efter hvor god serveren er til at håndtere de
diske.

Men der er sket meget på den front med dma osv, så det kan være du bliver
skuffet trods alt.

Fra : René Jensen

Dato : 27-04-04 23:42

Nic wrote:
> Mit gæt vil være 5-20 Mb/s alt efter hvor god serveren er til at håndtere de
> diske.

Hvordan vil du opnå mere end 12,5mb/s (som er det teorestiske for
100mbit netværk)? -Medmindre vi taler om en RAID-konfiguration.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Nic

Dato : 28-04-04 06:17

> Hvordan vil du opnå mere end 12,5mb/s (som er det teorestiske for
> 100mbit netværk)? -Medmindre vi taler om en RAID-konfiguration.

Tanketorsk, har lige banket et giganetværk op - my bad

Jamen 5-10 så - så mit gæt vil være den vil performe som tilfredsstillende :)

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 28-04-04 09:25

> Hvordan vil du opnå mere end 12,5mb/s (som er det teorestiske for
> 100mbit netværk)? -Medmindre vi taler om en RAID-konfiguration.

Normalt betyder b bit og B Byte.

Niels Dybdahl

Fra : René Jensen

Dato : 28-04-04 09:40

Niels Dybdahl wrote:
> Normalt betyder b bit og B Byte.

What?!

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 28-04-04 12:05

> What?!

Yes og m betyder milli og M betyder Mega. Så 12.5 mb/s betyder 12.5 millibit
per sekund.

Niels Dybdahl

Fra : René Jensen

Dato : 28-04-04 22:35

Niels Dybdahl wrote:
> Yes og m betyder milli og M betyder Mega. Så 12.5 mb/s betyder 12.5 millibit
> per sekund.

Bah, regelrytteri ... gå efter bolden *ikke* manden.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 28-04-04 09:31

> [...]
> så et realtech netkort! 10/100
> Hvor meget kan jeg regne med at den kan sende ud(MB/S) på et switchet

Jeg kan skrive lidt over 10 MByte/s til min Samba server, men den har et
nyere motherboard.
Hvis harddisken og netkortet kører med DMA betyder processorens hastighed
ikke meget.
Hvis du sender data fra mere end én PC ad gangen, skal du regne med 30-50%
tab i hastighed pga kollisioner.

Niels Dybdahl

Fra : Nic

Dato : 28-04-04 12:36

> Hvis du sender data fra mere end én PC ad gangen, skal du regne med 30-50%
> tab i hastighed pga kollisioner.

På et switched netværk?

Fra : Mads Bahrt

Dato : 28-04-04 12:38

Niels Dybdahl wrote:

> [...]
> ikke meget.
> Hvis du sender data fra mere end én PC ad gangen, skal du regne med 30-50%

Hvor på hans switchede (og sandsynligvis full-duplex koblede) netværk er
det at disse kollisioner opstår?

MVH
Mads

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 29-04-04 09:03

> Hvor på hans switchede (og sandsynligvis full-duplex koblede) netværk er
> det at disse kollisioner opstår?

Hvis to PCere prøver at skrive samtidigt til serveren, så opstår der en
kollision inden i switchen. Hvordan switchen håndterer dette internt kan
være forskelligt, men hvis den bruger CSMA/CD, så er der hastighedstab.

Niels Dybdahl

Fra : Nic

Dato : 29-04-04 10:35

> Hvis to PCere prøver at skrive samtidigt til serveren, så opstår der en
> kollision inden i switchen. Hvordan switchen håndterer dette internt kan
> være forskelligt, men hvis den bruger CSMA/CD, så er der hastighedstab.

Det vil være minimalt - hastigheden fordeles dog rigtig og logisk nok i 2