Hjælp hjemmenetværk
Fra : Wolle

Dato : 23-04-04 14:44

Hej.
Kan altså ikke få mit netværk til at køre.

PC 1 stationær XP home med printer tilkoblet - PC kablet fra Unex BR 400
router
PC 2 bærbar Me trådløs forbindelse via Actiontec Access Point kablet
til samme router.
PC 3 stationær 98 SE trådløs USB forbindelse via samme Access Point.

Vi skal egentlig ikke dele filer - blot skulle alle maskiner gerne kunne
udskrive på printeren tilkoblet stationær XP.
Har fulgt div. råd og vejledninger og installeret TCP/IP, deling af printer,
fil- & udskriftsdeling og indtil flere forskellige foreslåede protokoller
mm..

XP og Me kan se hinanden og Me kan udprinte på fælles printer.
98 SE kan ikke se de andre maskiner og kan ikke ses af de andre - dog kan XP
finde 98 SE via søgning efter computer.

Mit ADSL abb. er med 2 dynamiske IP nr., men jeg har fået at vide, at det
ikke betyder noget, idet routeren kun skal bruge 1 adresse og derefter
uddeler underadresser til PC'erne.

Bruger fabriksindstillinger på Access Point og router, da jeg ikke har så
meget forstand på sagerne, at jeg tør ændre noget. Faldt dog over, at
avancerede indstillinger for routeren viste en afmærkning i "Gateway" og
ikke i "Router".

Kan og vil nogen hjælpe mig - endnu en gang? Jeg er ikke så velbefaren i
IPconfig., ping o.l..

Mvh. Ole
(fjern SLET i mailadresse)

Fra : Jan

Dato : 23-04-04 14:52

Hej Wolle,

Prøv at gå ind på www.birkeholms.dk de har alt muligt hjælp til netværket.

Jan

Fra : Wolle

Dato : 23-04-04 21:09

Hej hej. - tak for svaret.
Har også fulgt Birkeholms vejledninger - virker stadig ikke.

Mvh. Wolle

Fra : Severino

Dato : 24-04-04 22:49

"Wolle" <lemoSLET@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej hej. - tak for svaret.
> Har også fulgt Birkeholms vejledninger - virker stadig ikke.

Prøv først om du kan kontakte din router fra 98'eren med dens interne IP
adresse http://192.168.0.1 eller hvad den nu hedder i dit tilfælde, da det
kan variere lidt, så måske http://192.168.1.1 - men det skal fremgå af
brugsforvirringen!

Fra : Wolle

Dato : 25-04-04 10:50

> Prøv først om du kan kontakte din router fra 98'eren med dens interne IP
> [...]

98'eren kan godt kontakte routeren på http://192.168.1.1 og finde setup
siderne.
Jeg glemte vist at nævne, at alle 3 maskiner godt kan gå på internet.
Har også prøvet at give 98'eren en fast IP ( 192.168.1.6.). Så fungerede
netværket, men 98'eren kunne så ikke gå på internet og meddelte, at den
befandt sig bag en firewall, når min datter forsøgte at gå på messenger. Da
jeg derefter afkrydsende automatisk tildeling af IP igen, gik 98'eren fint
på internet og messenger, men mistede så kontakten til netværket.
Har W98 er indbygget firewall, ligesom den, man kan afkrydse/fjerne i XP?
Mvh. Ole

Fra : Wolle

Dato : 27-04-04 18:11

> [...]
> på internet og messenger, men mistede så kontakten til netværket.
> Har W98 er indbygget firewall, ligesom den, man kan afkrydse/fjerne i XP?

Hej igen.

Kom frem til, at det var galt med IP adresserne og har lige forsøgt mig med
af frigøre og forny IP i WINIPCFG på ME og 98.
Det fik faktisk skidtet til at køre - nu ser jeg lige, hvor længe det
holder. Har da indtil nu overlevet 2 genstarter.
Tak til jer, der svarede.

Mvh. Ole