1 kablet netværk sammen med 1 trådløst net~
Fra : Morten Brynjolf

Dato : 22-04-04 21:08

Hej

Min nabo og jeg har begge to hver sit kablede netværk for et par maskiner.
Begge har en ADSL-opkobling.

Er det muligt at opstille et trådløst netværk hvor jeg og min nabo kan
'tale' sammen uden at vores internettraffik hopper over på den andens
linie?

Hvad kræver det evt. af udstyr?

Med venlig hilsen
Morten Brynjolf

Fra : Mads Bahrt

Dato : 22-04-04 21:25

Morten Brynjolf wrote:
> [...]
>
> Er det muligt at opstille et trådløst netværk hvor jeg og min nabo kan
> 'tale' sammen uden at vores internettraffik hopper over på den andens

Ja - det kan godt lade sig gøre. Hardwaremæssigt skal i bruge følgende:
2 Access Points der understøtter bridging
eller
Et Access point og en trådløs ethernet klient*

Opsætningsmæssigt skal i gøre det at i i jeres routere sætter
ipadresserne på LAN-siden til at samme subnet og bruge samme subnetmask.
Så giver i (naturligvis) routerne to forskellige ip'er. På alle
klientmaskiner sættes ip manuelt, og i kan derved vha. at vælge hvilken
gateway i sætter vælge hvilken forbindelse i vil benytte. Det er vigtigt
at bemærke at der i denne løsning ikke er nogen beskyttelse imod at i
kan benytte den andens internet - i gør det blot ikke hvis netværket er
sat korrekt op.

Eks:

Router 1 (din):
Ip 192.168.0.1 subnet 255.255.255.0

Router 2 (naboens)
ip 192.168.0.2 subnet 255.255.255.0

Brugercomputere
ip Ip 192.168.0.x (2<x<255) subnet 255.255.255.0
dine:
gateway 192.168.0.1
naboens:
gateway 192.168.0.2

MVH
Mads

*En trådløs ethernetklient er en enhed der kan koble på et access point
som et normalt trådløst netkort, men leverer sin forbindelse til det
kablede netværk der er sat "i halen" på den.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-04-04 21:40

Morten Brynjolf <spamcatcher@brynjolf.net> wrote:

> [...]
>
>Er det muligt at opstille et trådløst netværk hvor jeg og min nabo kan
>'tale' sammen uden at vores internettraffik hopper over på den andens

Det kan gøres med 2 trådløse routere der kører i trådløs 'bridge'....

Men det virker som en noget kostbar og besværlig løsning - Jeg ville nok enten køre kommunikationen over internettet eller
alternativt trække et netkabel over til naboen....

<mlr>