Web server og mail server vejledning
Fra : Sam

Dato : 22-04-04 13:25

Hej gruppe,
Vi ville få bred bånd i vores ejendom og har planner om at lave vores egen
web server, mail server og meget andet. Vi er 250 beboer, fleste af dem har
allerede deres hjemme side klar. Alle har forskellige forventninger til
vores web server og Internet forbindelse. Mange ville have musik, video,
billede på deres hjemmeside og nogle få ville have en simple hjemmeside.

Føre vi investerer masse penge på nogen maskine ville vi undersøge og ved
lidt om web server og mail server og FTP server. Jeg ved det godt vi kan
henvender os til eksperter og lade dem klare det hele, men håber I ville
give lidt vejledning og tips

Jeg har følgende spørgsmål:

1- Skal man købe de store og speciale computer som SuperMicro server for at
have web server, mail server .. ?
2.- Hvad for en software produkter findes der til web, mail og ftp server
hvis vi vælge Microsoft og Linux løsning?
3- Hvordan kan man sikre sig at nogle få personer ikke bruger alle båndbred
med deres hjemme side eller Internet forbindelse?
4- Kan I anbefale nogle link, vejledning eller nogle bog der giver en
overordnet introduktion til server (Web, mail, ftp og ..)?

På forhånd tak

Sam

Fra : JK

Dato : 22-04-04 13:41

"Sam" <sam_cph2300@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> 1- Skal man købe de store og speciale computer som SuperMicro server for
at
> have web server, mail server .. ?

Krav til en server er: = meget ram, meget diskplads, en hurtig harddisk er
vigtigere end en hurtig cpu (som dog alligevel ikke er at "kimse" af). Så
kan man begynde og se lidt på at køre diskene i raid - redundant
strømforsyning og UPS er også gode ting. Det behøver iøvrigt ikke at være
nogen fancy mærkevareting, men det er dog godt, hvis man får en god
supportordning med i pakken - noget i stil med "vi kommer indenfor 4-8 timer
og fixer problemet" - alt efter behov selvfølgelig - og kan I klare at
systemet er nede i x dage er supporten selvfølgelig billigere.

> 2.- Hvad for en software produkter findes der til web, mail og ftp server
> hvis vi vælge Microsoft og Linux løsning?

Linux er selvfølgelig gratis - og man kan sagtens få freeware web-mail og
ftp-serverprogrammer hertil - MEN - det kræver en ekspert .... Microsoft
platformen kræver selvfølgelig også een der kender noget te'et - og så
koster det også nogle licenspenge her - jeg vil dog vove den påstand at der
er flere eksperter til sidstnævnte platform.

> 3- Hvordan kan man sikre sig at nogle få personer ikke bruger alle
båndbred
> med deres hjemme side eller Internet forbindelse?
sorry- jeg ved det ikke, men der findes sikkert noget softwaregrej til at
styre det.

> 4- Kan I anbefale nogle link, vejledning eller nogle bog der giver en
> overordnet introduktion til server (Web, mail, ftp og ..)?

hmmm... jeg er blank :)

Fra : Kevin Steffer

Dato : 22-04-04 17:21

> Sam wrote:
> Hej gruppe,
> Jeg har følgende spørgsmål:
>
> 1- Skal man købe de store og speciale computer som SuperMicro server for at
> have web server, mail server .. ?

Det behøver man ikke.
2Ghz med 1GB ram og 2 eller 3 100GB Hardisk til RAID så er den godt kørende.

> 2.- Hvad for en software produkter findes der til web, mail og ftp server
> hvis vi vælge Microsoft og Linux løsning?

Med henblik på at systemet skal kunne en helt masse, Mail, FTP, HTTP,
bandwidth throttle (limitering af båndbredden for brugerne) og sikkert
mere endnu med tiden.

Så synes jeg at Linux er det oplagte valg, men at styre sådan en boks er
ikke for nybegyndere og det er så ligemeget om vi snakker MS eller Linux.
Web, Mail og FTP kan sagtens læres lige så hurtig at styre på Linux som
på MS. Men at installere MS er noget nemmere end Linux, det skal man
lige prøve et par gange.

En god FTP Server til windows er Serv-U se. www.serv-u.com
En god mail server til Windows er MailEnable se: www.mailenable.com
Windows Server 200x har indbygget Internet Information Server til Web
Windows kan ikke umiddelbart styre brugernes båndbredde forbrug og jeg
kender ikke lige noget software som kan styre det.

> 3- Hvordan kan man sikre sig at nogle få personer ikke bruger alle båndbred
> med deres hjemme side eller Internet forbindelse?

Bandwidth throttle, Linux kan gøre det uden køb af software.
At kunne styre sådan nogle ting betyder dog at man skal vide en hel del
om netværk, det er ikke bare at trykke på en knap også har Jens kun
128Kb/s istedet for 256Kb/s.
Der skal man vide lidt on IP routing og og så lidt teknisk snilde på IP
opsætning.

> 4- Kan I anbefale nogle link, vejledning eller nogle bog der giver en
> overordnet introduktion til server (Web, mail, ftp og ..)?

Webmin - det ultimative adminstrationsværktøj til Linux
www.webmin.com
Prøv at kigge under Standard Modules så kan du få et indblik i hvilke
ting du kan styre fra Webmin.
Webmin kører i din browser også via internet.

Til Linux findes der en masse HOWTO på www.sunsite.dk/ldp fx.
Netværk med Linux
http://mirrors.sunsite.dk/ldp/HOWTO/HOWTO-INDEX/networking.html

Linux generelt
http://mirrors.sunsite.dk/ldp/HOWTO/HOWTO-INDEX/os.html

Men hvis i er interesseret i hjælp kan jeg da prøve at spørge i MVJLUG
(Midt- og Vestjyllands Linux User Group) og nogen er med på at hjælpe jer.

Overordnet vil jeg sige at Microsoft selv tilbyder ikke meget hjælp til
sådan noget hobby netværk, hverken deres produkter eller priser er sat
for at ramme sådanne målgrupper. I er nødt til selv eller få hjælp til
at finde de rette produkter til Windows platformen og hvis i kommer i
bekneb med et produkt som ikke lige kan det som i mente det kunne ja så
koster det et nyt produkt eller opgradering.
Linux er lidt vanskeligere at sætte sig ind i for mange Windows brugere
men der findes efterhånden en hel del Værktøjer til at styre Linux med
bl.a. Webmin.

Fra : Sam

Dato : 23-04-04 21:45

"Kevin Steffer" <newsmail@steffer.dk> wrote in message

> Men hvis i er interesseret i hjælp kan jeg da prøve at spørge i MVJLUG
> (Midt- og Vestjyllands Linux User Group) og nogen er med på at hjælpe jer.

Mange tak for svar alle sammen.

Hvis der er noget, ville jeg mail dig Kevin, hvis det er OK.

MVH Sam.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-04-04 22:23

On 2004-04-22, Sam <sam_cph2300@yahoo.com> wrote:

> [...]
> vores web server og Internet forbindelse. Mange ville have musik, video,
> billede på deres hjemmeside og nogle få ville have en simple hjemmeside.

Lyder som et godt, men stort projekt.

> 1- Skal man købe de store og speciale computer som SuperMicro server for at
> have web server, mail server .. ?

Nej det behøver man slet ikke. Det vil være fint med en lille hjemmebygget
pc. Du skal dog være kræsen hvad angår indkøb af komponenter til din server
-- det dur jo ikke den går ned i tide og utide.

Personligt ville jeg til en billig server i dag vælge en (brugt) intel p3
med en 512mb ram og nogle store diske. Bliver ikke så varm/sluger ikke så
meget strøm. Til dette ville jeg så også vælge at udstyre maskinenen med 2
intel pro 100S netværks kort, men mere om det senere.

> 2.- Hvad for en software produkter findes der til web, mail og ftp server
> hvis vi vælge Microsoft og Linux løsning?

Jeg skal ikke kunne sige til MS, men til linux er der rigeligt med
webserevere, mailservere og ftpservere. Apache er den mest kendte og
udbredte webserver og kan sidestilles med en swiezerkniv -- kan alt. Som
mailserver ville jeg vælge en der hedder postfix eller qmail. Begge er
forholdsvis sikre, hvilket er godt i disse tider. Ftp servere findes der
også en del af. Jeg bruger selv proftpd og godt tilfreds.

> 3- Hvordan kan man sikre sig at nogle få personer ikke bruger alle båndbred
> med deres hjemme side eller Internet forbindelse?

Godt du har tænkt over det. 2 personer der kører p2p programmer (kazaa,
edonkey, osv) kan ødelægge oplevelsen for alle andre, og det dur bare ikke.
Man kan købe routere der kan afhjælpe problemet, men man kan også få sin
linux server til at gøre det (og det er bla. derfor den skal være stabil,
vælter den, så er der ikke hul igennem!)

Man leder da alt trafikgennem 2 netkort på maskinen og lader den "sortere"
pakkerne, så de vigtige (mail, web, osv) kommer først, mens de der ødelægger
det for andre kun kommer til hvis der ikke er andre der skal til. Det var de
2 netkort.

Læs mere her:

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=inetshape

> 4- Kan I anbefale nogle link, vejledning eller nogle bog der giver en
> overordnet introduktion til server (Web, mail, ftp og ..)?

Nej ikke umiddelbart. Spørg på usenet og brug google!

Thomas