xp og netværk
Fra : Steen Roel

Dato : 21-04-04 18:46

hej gruppe

jeg har en trådløs router (Belkin) som er sat som DHCP-server. Jeg har
problemer med at oprette et lille netværk.
Jeg skal have 20 bærbare til at arbejde sammen, hvor en af den skal have en
delt printer tilkoblet. Det har alle sammen indbygget netværkskort. Der er
ingen problemer med at finde routeren. Jeg har kørt guiden opret netværk
igennem (alle på samme arbejdsgruppe). Ingen af computerne kan finde den
delte printer eller delte mapper.

Når jeg browser min router kan jeg se de tildelte ip-adr, men når jeg køre
en ipconfig ser jeg en helt anden ip-adr på den enkelte maskine.

Hvad gør jeg galt ?

hilsen

Steen

Fra : Maybe

Dato : 21-04-04 19:29

>Når jeg browser min router kan jeg se de tildelte ip-adr, men når jeg køre
>en ipconfig ser jeg en helt anden ip-adr på den enkelte maskine.

Hmm ikke megen info at arbejde ud fra
Er det XP Pro eller home ?

Jeg har en XP home her hvor jeg bare kan dele mapper og så er de åbne
for alle(fat32). Jeg har dog også en win2000 NTFS hvor jeg på
"serveren" skal oprette brugere tildele password etc for at dele
mapper.

Men en printer tror jeg normalt bare er frit tilgængelig hvis den er
delt. (kender desværre kun printer deling fra win98 net)

På arbejds stationerne skal der jo så også være en printer installeret
og knyttet til netværksprinteren prøv at give den stien
\\computernavn\printernavn og se om du kan udskrive.

Du skriver at Ip adressen på hvert enkelt pc ikke stemmer overens med
ip adresserne i routeren.

Hvad gruppe IP adresser skulle Routenen uddele og hvilke gruppe
modtager pc'erne.

Har de overhovedet adgang til ex internettet?
Har du installeret TCP/IP protokollen ?
Er der aktiveret firewall på nogle af maskinerne (især på
printserveren)?

Check lige om DHCP er slået til i din lokale router. (Det kan jo være
at du får ip adresserne fra en af skolens andre routere.
Dette skulle dog ikke være noget problem da de så bare er med i en
anden pulje af ip adresser. (Hvis det er tilfældet at du mod modtager
ip adresser fra en anden DHCP server og denne kun vil acceptere kendte
netværks kort så tildeler den måske slet ikke)

Men du risikere at skabe problemer på skolens net hvis der er to
tilgængelige DHCP servere.

Har du husket at slå deling af printere til på "printserveren"?

Prøv at komme retur med lidt flere oplysninger, fejlmeddelser hvad du
faktisk gør etc. så skal vi nok barbere den ged.

god arbejdslyst

Brian

Fra : Steen Roel

Dato : 21-04-04 19:57

jeg kører xp-pro

jeg kunne på routeren se clientliste med ip-adr samt navn på de enkelte
bærbare, men på ipconfip kom et andet. Det var heller ikke muligt af pinge
nogle af det andre på netværket.

Der var ikke adgang til internettet.

Jeg skulle mene at printeren (HP laserjet 2100) selv popper op og at
installere drivere ikke var nødvendigt.

Jeg er lidt i tvivl om TCP/IP protokollen er installeret (men er den ikke
det default ?)

Jeg har tjekket at firewall var slået fra

Jeg kører uden om skolens anden DHCP-server. Mit lille netværk et totalt
lukket.

jeg slået delingen til på printseveren

tak for hurtug respons

hilsen

Steen

Fra : Maybe

Dato : 21-04-04 20:05

Ok går lige i tænke tank har ikke lige været der før

Men problemet ligger i tildelingen af ip adresser som problem 1 da du
ikke kan ping de andre.

Er ikke sikker på at TCP/IP er default men hvilken ip får klienten.
Hvis det er 169.x.x.x så får den ingen fra DHCP'en da det er den
defaulte fra hardvaren (netkortet)

Prøv at droppe udskriften af commandoen "ipconfig /all" så kan det
være vi kan se problemet.

Måske at du ikke har fået ram på at DHCP'en deler adresserne ud selv
om du tror den gør.

Kan være du har ret i at printeren selv popper op (hvis der ellers er
forbindelse)

Brian

Fra : Steen Roel

Dato : 21-04-04 20:14

Lige præcis

da jeg pingede fik jeg 169.x.x.x.

men routeren gav 192.168.2.x

Fra : Maybe

Dato : 21-04-04 20:51

On Wed, 21 Apr 2004 21:14:24 +0200, "Steen Roel"
<steen.roelxx@skolekom.dk> wrote:

>Lige præcis
>
>da jeg pingede fik jeg 169.x.x.x.
>
>men routeren gav 192.168.2.x

Ja så er det DHCP'en der ikke uddeler eller netkortene på klienterne
der ikke modtager.

Prøv at checke om TCP/IP er installeret og at DHCP er hakket af med
flue ben.

Er 99% på at microsoft netværk komponent skal være installeret.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 21-04-04 21:57

"Maybe" <no@thanks.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at checke om TCP/IP er installeret og at DHCP er hakket af med
> flue ben.

Det er den helt sikkert, ellers giver det ingen mening at få en ip (også
selv om det er en lokal) oplyst ved ipconfig /all

/Brian

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-04-04 22:30

On Wed, 21 Apr 2004 21:05:01 +0200, Maybe <no@thanks.dk> wrote:

> Hvis det er 169.x.x.x så får den ingen fra DHCP'en da det er den
> defaulte fra hardvaren (netkortet)

Du mener 169.194.x.y/16? Nej, det er en adresser, der tildeles af
operativsystemet, ikke noget der ligger i hardwaren. (Men det er
rigtigt, at de netop ikke kommer fra DHCP).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Khawk

Dato : 22-04-04 07:19

"Steen Roel" <steen.roelxx@skolekom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bærbare, men på ipconfip kom et andet. Det var heller ikke muligt af pinge

Er der også netværkskort til kabel i de bærbare. Hvis ja, prøv at "disable"
det.

mvh

Kim

Fra : Steen Roel

Dato : 22-04-04 12:22

Hej grp

Tak for alle indlæg.

problemet blev løst ved at gøre noget så simplet som af deaktivere
firewallen på det trådlåse netkort.

hilsen

steen