Anbefaling af 802.11g router
Fra : Søren Beltofte Søren~

Dato : 20-04-04 17:17

Hej allesammen

Jeg er på udkig efter en router til et trådløst netværk. Routeren må gerne
være Super G, men egentligt er jeg mere interesseret i en router, der i
ethvert henseende fungerer upåklageligt end den ekstra hastighed som SG
standarden må give.

Indtil videre har jeg kig på ZyAIR G-2000. Det er begrænset hvad der er at
finde af erfaringer med denne, og derfor hører jeg meget fra folk, der har
det.

Ellers andre forslag? Umiddelbart er prisloftet 1200kr, men under 1000kr vil
klart være en fordel.

Håber I kan hjælpe!

Venlig hilsen
Søren

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-04-04 12:20

On Tue, 20 Apr 2004 18:17:11 +0200, "Søren Beltofte Sørensen"
<soeren[mit_rotwein]@beltofte.dk> wrote:

> [...]
> være Super G, men egentligt er jeg mere interesseret i en router, der i
> ethvert henseende fungerer upåklageligt end den ekstra hastighed som SG

I den prisklasse, har jeg OK erfaringer med Linksys.
Se på WRT54G/WRT54GS.

-A

Fra : Søren Beltofte Søren~

Dato : 21-04-04 12:37

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote

> I den prisklasse, har jeg OK erfaringer med Linksys.
> Se på WRT54G/WRT54GS.

Ja, WRT54G er også en af mulighederne. Hvordan er den seneste firmware i
mixed-mode? Tidligere medførte mixed-mode og 11b aktivitet på nettet
sneglehastighed for 11g-enheder - værre end for mange andre routere. Har
Linksys fået rettet det?

Mvh
Søren

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-04-04 13:06

On Wed, 21 Apr 2004 13:37:03 +0200, "Søren Beltofte Sørensen"
<soeren[mit_rotwein]@beltofte.dk> wrote:

> Tidligere medførte mixed-mode og 11b aktivitet på nettet snegle-
> hastighed for 11g-enheder - værre end for mange andre routere.

Det er et generelt 'problem'[1] med 802.11g, at når man har både
b og g klienter associeret, så kører det langsommere for g'erne
end hvis b'erne ikke havde været der. (De får altså ikke 'fuld
skrue'[2]).

> Har Linksys fået rettet det?

Jeg har ikke hørt, at Linksys skulle være værre på det område end
andre producenter, og har ikke oplevet noget i den stil selv. Har
du en reference?

-A
[1] Egentlig er det ikke et problem. Sådan er det bare designet.
[2] Nej, ikke en reference til overpriced plasticlegetøj.

Fra : Søren Beltofte Søren~

Dato : 21-04-04 14:04

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> [...]
> b og g klienter associeret, så kører det langsommere for g'erne
> end hvis b'erne ikke havde været der. (De får altså ikke 'fuld

Yes, ved det.

> Jeg har ikke hørt, at Linksys skulle være værre på det område end
> andre producenter, og har ikke oplevet noget i den stil selv. Har
> du en reference?

http://www.tomsnetworking.com/Reviews-39-ProdID-WRT54G-1.php

Hvor meget værre, ved jeg ikke. Men routeren ser ellers fornuftig ud.
Hvordan er rækkeviden i en typisk lejlighed, tror du?

Prisen er attraktiv, må man sige.

Mvh
Søren

Fra : Jens

Dato : 21-04-04 19:01

> Hvordan er rækkeviden i en typisk lejlighed, tror du?

Max 10 - 15 meter.

Mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-04-04 22:26

On Wed, 21 Apr 2004 20:00:32 +0200, "Jens" <mkg@jellingnet.dk>
wrote:

> Max 10 - 15 meter.

A'hva'?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens

Dato : 22-04-04 06:42

> A'hva'?

Rækkevidden på wrt54g er ca den halve af rækkeviden på WAP54.

I en bygning med 20 meter fra ap til klient kunne wrt54g ikke give
tilstrækkeligt signal, men en WAP54 kunne godt.
(signalet steg fra 10% til 90%)
Der er 2 Gasbeton vægge mellem AP og klient.

Det har jeg oplevet et par gange, forskellige steder.
Herhjemme kan en wrt54g ikke give tilfredsstillende signal, til klienter
over 15.

10 - 15 meter er dog også nok i de fleste lejlighedder og parcelhuse.

Mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-04-04 19:43

On Thu, 22 Apr 2004 07:42:27 +0200, "Jens" <mkg@jellingnet.dk>
wrote:

> Rækkevidden på wrt54g er ca den halve af rækkeviden på WAP54.

Really? Det lyder da lidt mærkeligt, for det skulle være samme
hardware indeni, bortset fra routerdelen.

> I en bygning med 20 meter fra ap til klient kunne wrt54g ikke
> give tilstrækkeligt signal, men en WAP54 kunne godt.

Interessant.

-A

Fra : Mads Bahrt

Dato : 22-04-04 21:31

Asbjorn Hojmark wrote:
> Really? Det lyder da lidt mærkeligt, for det skulle være samme
> hardware indeni, bortset fra routerdelen.

Det om det er det samme må afhænge af om det er en version 1.0 eller 1.1
der er tale om - de har forskellig hardware:
http://www.seattlewireless.net/index.cgi/LinksysWrt54g

MVH
Mads

Fra : Jens

Dato : 22-04-04 21:38

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en

> Det om det er det samme må afhænge af om det er en version 1.0 eller 1.1
> der er tale om - de har forskellig hardware:
> http://www.seattlewireless.net/index.cgi/LinksysWrt54g

Det vil jeg lige checke i weekenden, jeg har en wrt54g udpakket, som er fra
den første kasse jeg fik, det er en V-1.1

Mvh Jens

Fra : Jens

Dato : 22-04-04 22:28

> Really? Det lyder da lidt mærkeligt, for det skulle være samme
> hardware indeni, bortset fra routerdelen.

Jeg undrer mig også.....

> Interessant.

Jeg mener nu det er tragisk.....
Men jeg har fået samme resultat på 3 forskellige lokationer, med ialt 11 blå
bokse, heraf 3 wrt54g.
Wap54 rækker dobbelt så langt som wrt54g.........

Wrt54gèrne har et kabel i lanporten, og et i wanporten, dog er lanporten
forbundet til en Gbit switch med 8-15 kablede pcèr, fordelt på op til 8 Gbit
switche/net, alle kablede pcèr har Gbit netkort.

(Umiddelbart er det dog kun Inettrafik der går over routeren, så wrt54g`s
switch burde ikke belaste den synderligt.

Wapèrne har kun de 2-3 trådløse klienter at håndtere, uanset hvordan man
stiller det op.
(alle trådløse klienter har et Linksys wpc54g pcmciakort, så det er ikke der
forskellen opstår.)

Mvh Jens
(som har lagt en alternativ firmware på en wrt54g til test i nærmeste
fremtid, hvor man kan skrue på sendestyrken, hvad det så skal til for.)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-04-04 22:25

On Wed, 21 Apr 2004 15:03:40 +0200, "Søren Beltofte Sørensen"

> http://www.tomsnetworking.com/Reviews-39-ProdID-WRT54G-1.php

Står der, at det er dårligere end andre g-AP'er? I øvrigt er det
baseret på draft-g, og historien kan sagtens være en anden i dag.

> Hvordan er rækkeviden i en typisk lejlighed, tror du?

Jeg har mit WAP54G stående i et hjørne i kælderen, og det dækker
fint både i stueplan og på første, så en lejlighed bør ikke være
et problem, med mindre der er brugt helt 'umulige' materialer.

> Prisen er attraktiv, må man sige.

Ja.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Søren Beltofte Søren~

Dato : 21-04-04 23:01

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote

> Står der, at det er dårligere end andre g-AP'er? I øvrigt er det
> baseret på draft-g, og historien kan sagtens være en anden i dag.

Ja, men kun i visse situationer, som jeg læser det. Men jeg er ikke 100%
med. Artiklen er efterhånden over et år gammel, og g-standarden er vel
blevet fastlagt nu. Derfor tænkte jeg , at en firmware muligvis kan afhjælpe
noget af det. Men det altså ikke et problem.

> Jeg har mit WAP54G stående i et hjørne i kælderen, og det dækker
> fint både i stueplan og på første, så en lejlighed bør ikke være
> et problem, med mindre der er brugt helt 'umulige' materialer.

Gipsplader er vist et af de værre. Jeg ved ikke, hvad der er i den
lejlighed, vi flytter ind i, men afstanden fra ende til anden er lille, så
altså ikke noget problem.

Mange tak for hjælpen. Det bliver Linksys-routeren.

Kender du tilfældigvis nogle gode og billige 11g pci/usb/pcmcia kort?
Primært er jeg interesset i pci og usb.

Mvh.
Søren

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-04-04 23:10

On Thu, 22 Apr 2004 00:01:26 +0200, "Søren Beltofte Sørensen"
<soeren[mit_rotwein]@beltofte.dk> wrote:

> Kender du tilfældigvis nogle gode og billige 11g pci/usb/pcmcia kort?
> Primært er jeg interesset i pci og usb.

Næ, jeg har ingen personlig erfaring med dem, men det er vel
oplagt at se på Linksys NICs, hvis du vælger et AP/en router
derfra.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 22-04-04 01:08

> I den prisklasse, har jeg OK erfaringer med Linksys.
> Se på WRT54G/WRT54GS.
>
> -A

Enig - fortrinnelig lille sag set i forhold til prisen. Desuden får man en
fiks lille VPN server med i købet hvis man ligger en alternativ firmware på
boksen (http://h.vu.wifi-box.net/wrt54g/).

Indtil videre dog kun pptp, men der skulle være noget IPSec under opsejling.

/mikkel

ps. der (naturligvis) WPA understøttelse