Falder hastighed på AP ved flere brugere?
Fra : Lasse Rønlev

Dato : 19-04-04 22:20

Hej NG!
Jeg læste andetsteds i denne gruppe, at hastigheden hvormed man kan
kommunikere med sit Wireless AP falder, desto flere der er logget på det? Er
det rigtigt? Jeg troede at alle de der tilsluttede sig (indenfor de
begrænsninger der nu er på det enkelte accesspoint ALLE fik tildelt de 11
Mbit (Eller 54 eller...)

Men det er måske ikke rigtigt? For så vil jeg da tænke mig om lidt mere,
inden jeg laver trådløst netværk til 8 computere...

Lasse

Fra : Hans

Dato : 19-04-04 22:46

"Lasse Rønlev" <6x122859@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men det er måske ikke rigtigt? For så vil jeg da tænke mig om lidt mere,
> inden jeg laver trådløst netværk til 8 computere...

Det bliver fordelt efter "først til mølle" princippet, og langsomt udjævnet
mellem de tilsluttede brugere. Der er ikke noget load balancing i et AP.
Otte samtidige brugere på et 54 Mbps AP vil i teorien få adgang til 6.75
Mbps hver, og i praksis noget mindre.

/ Hans

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-04-04 22:16

On Mon, 19 Apr 2004 23:19:41 +0200, "Lasse Rønlev"
<6x122859@tiscali.dk> wrote:

> Jeg læste andetsteds i denne gruppe, at hastigheden hvormed man kan
> kommunikere med sit Wireless AP falder, desto flere der er logget på
> det? Er det rigtigt?

Ja.

> Jeg troede at alle de der tilsluttede sig (indenfor de begrænsninger
> der nu er på det enkelte accesspoint ALLE fik tildelt de 11 Mbit
> (Eller 54 eller...)
>
> Men det er måske ikke rigtigt?

Nej. WLAN er et 'delt medie', så alle tilsluttede enheder deles
om båndbredden, ikke ulig hvad der sker på en hub, men til
forskel fra, hvad der sker på en switch.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/