Trådløsnet......
Fra : Johnny Andersen

Dato : 15-04-04 23:36

Jeg står for, at skulle anskaffe mig et trådløsnetværk, men har lige et par
spørgsmål.....
Udstryet jeg har tænkt på at anskaffe er D-link AirPlusXtremeG+ DWL-2000AP+
accesspoint og D-link AirPlusXtremeG+ DWL-G520+ netkort.
Der skal være fire PC'er på på nettet.

Hvorlangt kan man regne med at det rækker (in real life). og er sikkerheden
ok. med ovennævnte udstyr?
Kan i evt. anbefale noget bedre, som er til at betale
Falder hastigheden med afstanden (hvis ja hvor meget)?

MVH

Johnny

Fra : Active

Dato : 15-04-04 23:49

Hej

Ja hastigheden falden med afstanden og de omgivelser de befinder sig
i.. beton, mursten etc.

hvor meget kan man ikke sige noget om det er afhængig af omgivelserne
og afstanden

hastigheden falder også hvis flere bruger den samme AP på samme tid,
man deles om den hastighed AP'en har.

mvh
mikkel

Fra : Henning

Dato : 16-04-04 06:02

On Fri, 16 Apr 2004 00:49:14 +0200, Active
<mikkel@privatenmail.mine.nu> wrote:

>Hej
>
>Ja hastigheden falden med afstanden og de omgivelser de befinder sig
>i.. beton, mursten etc.

Det er interessant, at tykkelsen på væggen i denne henseende ikke er
ligefrem propotional med tab af signalet. En gipsvæg sluger f.eks.
meget mere signal end en tyk murstensvæg.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Per F. Dixon

Dato : 16-04-04 21:35

For...... er det så svært at sige, der er kun en vej, prøv og bliv klogere,
der er ingen mulighed for at give et svar på det spørgsmål. der er kun en
vej prøv lykkes det så smil og vær glad, hvis ikke sælg udstyret på nettet,
hvis du da ikke har 14 dages fortrydelsesret der hvor du har købt det.

PS mine sønner kører selv mellem 2 lejligheder (med en i mellem) uden
problemer, det er dog en god ide at have Mac-addr administration på
access-pointet, men det er jo en helt anden sag.

PD.

Fra : Per Münster

Dato : 18-04-04 18:34

Det er korrekt som det er svaret, at hastigheden falder med afstanden. Og
det er korrekt, som Dixon så skarpt formulerer det at du da bare kan prøve
det af.

Men det er nu ikke så ringe at høre andres erfaringer først. Jeg har gode
erfaringer med at have et accesspoint siddende lettere skjult bag både gips
og krydsfiner - og det rækker faktisk overordentligt godt inden for
benyggelsens fire mure og tillige et stykke ud over ydermurene. Det går nok,
hvis du tager de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger.

Jeg har en enkelt installation, hvor et accesspoint (jeg bruger næsten
udelukkende Linksys, så det er de enheder jeg kender navnene på) - en bridge
Wet11 griber ind på et accesspoint (wap11). Afstanden var lige til det
yderligere, idet passage over en mellemvæg, en dør 70 meter fri luft og et
stykke glas sløvede signalet. Men en lille retningsbestemt specialantenne på
Bridgen afhjalp problemet og nu kører det meget fint.

Jeg kombinerer kryptering med mac-nummergenkendelse. Det går fint. Men
iøvrigt skal man vide, at kryptering trækker datakraft på udstyret og
massive overførsler performer ikke så godt på en 11 mbit trådløs end på 10
mbit kabelføring.

Spørg igen, hvis der er behov.

MVH

Per

Fra : P christ

Dato : 20-04-04 08:44

> [...]
> ok. med ovennævnte udstyr?
> Kan i evt. anbefale noget bedre, som er til at betale
> Falder hastigheden med afstanden (hvis ja hvor meget)?

Har selv nøjagtig de samme produkter. Hvis jeg skulle købe i dag ville jeg
nok købe en DWL 2100 AP idet den kan køre op til 108 Mbps og kan køre WPA
og der er vist også noget med længere rækkevidde.
Kan faktisk ikke anbefale + , der er endnu ikke kommet en driver opdatering
til kortet således at det kan køre WDA, det var ellers lovet til 4Q sidste
år, tvovler på om det kommer overhoved.
Bortset fra ovenstående virker de ellers udmærket, tror ikke der er solgt
ret mande af denne model og derfor den sløve deriver opdaterings frekvens.
Mvh Poul