Automatisk IP tildeling fra DHCP server ve~
Fra : heylel.teomim@havbli~

Dato : 15-04-04 21:11

Postet i dk.edb.netvaerk, dk.edb.system.ms-windows

Jeg sidder med et underligt problem som jeg håber nogen kan give lidt
input til.

** Maskinen **
En P3-800 m 768 Mb RAM
Windows 2000 Workstation - Dansk - m. SP4
GreyCom 10/100 netkort (RealTek chip) - Olicom 10/100 netkort også
afprøvet.

** Internetforbindelsen **
Stofanet (ej fast IP) over Motorola SurfBoard 4100
Sygate Firewall

** Problemet **
Når Windows 2000 starter, går der ENORMT lang tid før netværksdelen (i
mangel af et bedre ord) starter op. Efter at de gængse ting er startet
(noget tilslutning til USB2 scanner, lidt små-applets i proceslinjen
etc.) virker det som om maskinen er klar.

MEN: Ikoner for aktivt netværkskort, Sygate firewall og Norton
Antivirus er ikke dukket op. Indikator for aktivitet på
netværksinterfacet blinker lystigt, både på kabelmodem og netkort. Den
fysiske forbindelse er der tilsyneladende.

Efter ca. 1 minut er det som om systemet lige får et spark i røven og
så kommer de sidste ting trip-trap-træsko.

Når man så umiddelbart efter start skal på Internet og skal logge på
via Stofas signon side, viser det sig at maskinen ikke har fået
tildelt en IP-adresse, men er faldet tilbage på APIPA adressen!

Et kig i System Loggen viser at DHCP tjenesten brokker sig over at den
ikke kunne få fat på DHCP serveren og få en IP-adresse - men at den
vil blive ved at forsøge. Og venter man længe nok (går i bad imens el.
lign), har den da også fået en IP-adresse når man vender tilbage.

Mit gæt er at "netværksdelen" langsomhed skyldes en række fejlslagne
forsøg på at få en IP-adresse. Men det kan vel også tænkes at hvis
"netværksdelen" er for langsom til at starte op, misser den DHCP
tjenestens forsøg på at fange DHCP serveren ?

Går man umiddelbart efter at se at den har fået APIPA adressen i
command prompt og fyrer "ipconfig /renew" af, får man da også en
IP-adresse.

Det er bare ikke holdbart, da det er mine forældres maskine... og det
kan jo ikke passe at man skal finde sig i sådan et tyranni fra sin PC

Er der nogen der har nogen gode dyr at byde på - for mine er sgu rådne

Mvh.

Thomas

Fra : Niels Callesøe

Dato : 15-04-04 23:11

heylel.teomim@havblik.webxorcist.com wrote in

> Det er bare ikke holdbart, da det er mine forældres maskine... og det
> kan jo ikke passe at man skal finde sig i sådan et tyranni fra sin PC

Det ligner et klassisk problem med "personal firewalls". Firewallen
tvinger Windows til at sende sin trafik gennem firewallens driver, hvor
den så valideres op imod en tabel (typisk allow/deny/prompt). Problemet
er, at når applikationen endnu ikke er loadet (og derfor ikke kan slå
op i tabellen), så fejler driveren på den "sikre" side, og tillader
ingen trafik, heller ikke DHCP.

Det lidt mystiske er, at man kan opleve andre der bruger nøjagtig den
samme personal firewall og ikke har problemet...

--
Niels Callesøe - dk pfy @work

Learn Postfix; live Postfix; love Postfix.

Fra : heylel.teomim@havbli~

Dato : 17-04-04 14:59

On 15 Apr 2004 22:11:08 GMT, "Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> wrote:

> [...]
>
>Det lidt mystiske er, at man kan opleve andre der bruger nøjagtig den
>samme personal firewall og ikke har problemet...

Niels, tak for input - jeg havde ikke overvejet at det var Sygate der
evt. blockede det. Primært fordi jeg (som du også angiver der er
mystisk) har brugt den på en del forskellige maskiner, uden at have
problemer.

Efter lige at få ledetråden, fandt jeg hos Sygate faktisk en mulig
løsning på problemet:

http://forums.sygatetech.com/vb/showthread.php?s=ed5076680e1bea8a585ee02ca8eaa005&threadid=4129&highlight=dhcp

Så nu får vi se om det hjælper noget at følge guiden fra Sygate.

Igen, tak for at lede mig på et godt spor der virker som om det kunne
være løsningen.

Mvh.

Thomas