4 maskiner på samme linie.
Fra : Henning Lund

Dato : 15-04-04 08:54

Hvordan var det nu med detdersens netværk, jeg har pt 4 maskiner som
hver især går seperat på nettet via en hub og samtidig har de nogle ting
de deler bla. printer og nogle få mapper.
Var der ikke noget med sikkerheden blev bedre, hvis man satte 2 netkort
i en af maskinerne?
1 med Win 2000, 1 med Win 98SE, 2 med XP.
Nogen som har en enkelt guide til den opsætning og en forklaring på
fordelen/bagdelen ved opsætningen med 2 netkort, er der ikke noget med
at flytning af filer går hurtigere maskinerne imellem, jeg mener at
kunne huske et eller andet med det?

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk

Fra : Calle.

Dato : 15-04-04 09:02

Henning Lund wrote:
> [...]
> fordelen/bagdelen ved opsætningen med 2 netkort, er der ikke noget med
> at flytning af filer går hurtigere maskinerne imellem, jeg mener at

det er bedre at udskifte din hub med en 4 ports router, så er du ikke
afhængig af den ene PC

--
Calle.

Fra : Henning Lund

Dato : 15-04-04 09:41

Calle. skrev:

> det er bedre at udskifte din hub med en 4 ports router, så er du ikke
> afhængig af den ene PC

Jeg har en hub og vil ikke ofre penge på en router, den ene maskine er
online 24/7/365.

Fra : Calle.

Dato : 15-04-04 10:01

Henning Lund wrote:

> Jeg har en hub og vil ikke ofre penge på en router, den ene maskine er
> online 24/7/365.

dvs. det er den du har firewall på?

--
Calle.

Fra : Henning Lund

Dato : 15-04-04 10:56

Calle. skrev:

> dvs. det er den du har firewall på?

Der er soft firewall på alle.

Fra : Calle.

Dato : 15-04-04 12:47

Henning Lund wrote:

> Der er soft firewall på alle.

Ja nu, men når du vil have alle gennem den ene, er det jo kun nødvendigt på
den.

--
Calle.

Fra : Henning Lund

Dato : 15-04-04 13:15

Calle. skrev:

> Ja nu, men når du vil have alle gennem den ene, er det jo kun
> nødvendigt på den.

Ja det ved jeg godt, hvad med det andet jeg spurgte om?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-04-04 12:53

In article <407e4cad$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
falsk_adresse@noget.invalid says...

> Jeg har en hub og vil ikke ofre penge på en router, den ene maskine er
> online 24/7/365.

Det bliver ellers mange gange lettere, hvis du dropper den hub og
anskaffer dig en router - mange gange lettere.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Henning Lund

Dato : 15-04-04 13:14

Jesper G. Poulsen skrev:

> Det bliver ellers mange gange lettere, hvis du dropper den hub og
> anskaffer dig en router - mange gange lettere.

Jamen nu er det ikke det jeg vil, prøv at se mit spørgsmål igen, og så
vil jeg gerne have nogle relaterede svar.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-04-04 21:26

In article <407e7e63$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
falsk_adresse@noget.invalid says...

> Jamen nu er det ikke det jeg vil, prøv at se mit spørgsmål igen, og så
> vil jeg gerne have nogle relaterede svar.

Jeg kommer bare med det bedste råd du kan få.

Jeg skal nok lade være med at rådgive dig en anden gang...

Fra : Henning Lund

Dato : 15-04-04 21:40

Jesper G. Poulsen skrev:

> Jeg kommer bare med det bedste råd du kan få.

Jeg spurgte ikke om råd ang. router.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-04-04 21:52

Henning Lund skrev i et indlæg på usenet:
> Jeg spurgte ikke om råd ang. router.

Nej - men Jesper kommer bare med et forslag til en væsentlig bedre
løsning end den du efterlyser - og som ikke er ret meget dyrere - men
meget nemmere at få til at fungere ordentligt.

Det er vel ikke noget at blive sur over - det var jo bare ment som et
venligt forslag.

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Calle.

Dato : 15-04-04 22:39

Henning Lund wrote:

> Jeg spurgte ikke om råd ang. router.

Alle har forsøgt at råde dig fra at bruge ICS, men det falder åbenbart ikke
i god jord, når det ikke går som man vil ;-(

--
Calle.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 15-04-04 13:47

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvordan var det nu med detdersens netværk, jeg har pt 4 maskiner som
> hver især går seperat på nettet via en hub og samtidig har de nogle ting
> de deler bla. printer og nogle få mapper.

Som jeg forstår det så har alle fire maskiner off. ip-adresser, og dermed
deler fil-print via internettet.

> Var der ikke noget med sikkerheden blev bedre, hvis man satte 2 netkort
> i en af maskinerne?

Ikke nødvendigvis, det kommer an på hvordan det sættes op.
Men du for en bedre hastighed på trafikken mellem dine maskiner, idet du får
dem samlet på dit LAN.

> 1 med Win 2000, 1 med Win 98SE, 2 med XP.

Både Win 2000 og XP kan lave ICS (Internet Connection Sharing)

http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/

> fordelen/bagdelen ved opsætningen med 2 netkort, er der ikke noget med
> at flytning af filer går hurtigere maskinerne imellem, jeg mener at
> kunne huske et eller andet med det?

Flytning af filer går ikke hurtigere fordi du har to netkort i den ene PC,
men fordi du opsætter en router (Den PC der kører ICS), og dermed etablere
et LAN og får den hastighed dine netkort og din hub kan levere hvor du idag
er begrænset af hastigheden på din internetforbindelse.
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=lan

/Brian

Fra : Henning Lund

Dato : 15-04-04 15:06

Brian R. Jensen skrev:

> Som jeg forstår det så har alle fire maskiner off. ip-adresser, og
> dermed deler fil-print via internettet.

Korrekt.

> Ikke nødvendigvis, det kommer an på hvordan det sættes op.

Ok hvad tænker du der lige på ?

> Men du for en bedre hastighed på trafikken mellem dine maskiner, idet
> du får dem samlet på dit LAN.

Det mangler jeg, det tager en ½ dag at flytte f.eks 500 mb mellem
maskinerne.

> Både Win 2000 og XP kan lave ICS (Internet Connection Sharing)

Hva gør jeg så med den gamle Pentium 133 mhz med Win 98SE, den er
"uundværlig" så den skulle da gerne med på nettet

> http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/

Tak.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 15-04-04 16:16

> Ok hvad tænker du der lige på ?

At sikkerheden ikke nødvendigvis bliver bedre af at du laver ICS - der er
mulighed for at gøre det bedre, men om du gør det det ved ingen af os

> Hva gør jeg så med den gamle Pentium 133 mhz med Win 98SE, den er
> "uundværlig" så den skulle da gerne med på nettet

Beholder den, det er jo kun én af maskinerne der skal være router.

(Har du læst hvad der står i linket inden du spurgte igen)

HTH
/Brian

Fra : Henning Lund

Dato : 15-04-04 16:36

Brian R. Jensen skrev:

> Beholder den, det er jo kun én af maskinerne der skal være router.

DOH, jeg bruger lige den med jeg har glemt brillerne

> (Har du læst hvad der står i linket inden du spurgte igen)

Som førnævnt.

Fra : Sander

Dato : 15-04-04 16:27

Jeg vil nu vove at påstå at hvis du samler dit netværk i en router
med 4 ports switch, vil du opleve en voldsom ydelses forbedring i
dit netværk. Og så koster den ikke mange basseører. Og har du
så 100 mbit netværk vil du kunne flytte 500 mb på omkring
45 sekunder.

Sander.

Jeg har selv i sin tid haft 2 netkort i den maskine der var koblet på nettet
og så kørt internet connect sharing, men internettet kørte væsentligt
dårligere
på den anden maskine, og efter det blev koblet op med en router kører det
lige godt på alle maskiner i netværket.

Fra : Henning Lund

Dato : 15-04-04 18:50

Sander skrev:

> [...]
> dit netværk. Og så koster den ikke mange basseører. Og har du
> så 100 mbit netværk vil du kunne flytte 500 mb på omkring

Njae om det er mange eller få basører, så er der ikke til det pt, så jeg
holder mig til de eksisterende ting jeg ejer.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-04-04 21:32

In article <407ecc95$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
falsk_adresse@noget.invalid says...

> Njae om det er mange eller få basører, så er der ikke til det pt, så jeg

På QXL:
Varenummer: 11573712

Fra : Calle.

Dato : 15-04-04 22:37

Henning Lund wrote:

> Njae om det er mange eller få basører, så er der ikke til det pt, så
> jeg holder mig til de eksisterende ting jeg ejer.

400,- kan man vel altid finde

--
Calle.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-04-04 21:27

In article <407ea9aa$0$491$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
REMOVENoller@webspeed.dkREMOVE says...

> og så kørt internet connect sharing, men internettet kørte væsentligt
> dårligere

ICS er noget jammerligt skrammel. Been there, done that.

Fra : Bjarke Søgaard

Dato : 15-04-04 22:18

On Thu, 15 Apr 2004 22:27:16 +0200, Jesper G. Poulsen
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>In article <407ea9aa$0$491$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
>REMOVENoller@webspeed.dkREMOVE says...

>ICS er noget jammerligt skrammel. Been there, done that.

Jeg tror ikke, det hjælper med andres erfaring her

/bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-04 12:05

Jesper G. Poulsen wrote:
> In article <407ea9aa$0$491$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
> REMOVENoller@webspeed.dkREMOVE says...

> ICS er noget jammerligt skrammel. Been there, done that.

Fuldstændig enig, samme erfaring her.

Fra : FreeAgent

Dato : 02-07-04 20:51

ok ...... tja ...... køb en router .....

de fås for under 300,-

http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=67&Parent=&Producent=0&Max=300&Soegeord=&Equal136=&Equal138=&Direction135=2&Sorted135=&Equal643=&Submit.x=0&Submit.y=0

RaZoR :)

Fra : Jens

Dato : 17-04-04 08:38

> [...]

> hver især går seperat på nettet via en hub og samtidig har de nogle ting
> de deler bla. printer og nogle få mapper.

Uhauha.

> Var der ikke noget med sikkerheden blev bedre, hvis man satte 2 netkort
> i en af maskinerne?

Jo, så får du et privat lan, som kun ses fra indersiden af router eller
delingspc.(forudsat du gør det rigtigt.)

> [...]
> fordelen/bagdelen ved opsætningen med 2 netkort, er der ikke noget med
> at flytning af filer går hurtigere maskinerne imellem, jeg mener at

En router er efter min mening en bedre løsning, da den er mere simpel at
vedligeholde.
En delingspc giver mange fejlmulighedder, som man skal være opmærksom på
hver gang den skal have en ny funktion......

Mvh Jens

Fra : Henning Lund

Dato : 18-04-04 02:36

Jens skrev:

> Uhauha.

Jow jow.

> En delingspc giver mange fejlmulighedder, som man skal være opmærksom
> på hver gang den skal have en ny funktion......

Øh javel, af hvilken slags fejl?

Fra : René Larsen

Dato : 18-04-04 10:49

In article <407e40aa$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Henning Lund
wrote:

> Hvordan var det nu med detdersens netværk, jeg har pt 4 maskiner som
> hver især går seperat på nettet via en hub og samtidig har de nogle ting
> de deler bla. printer og nogle få mapper.

Jeg har selv to PC'er, i følgende opsætning:

ADSL modem ----- PC1 ----- Switch ----- PC2

På PC1 har jeg installeret en proxy (jeg bruger hhproxy (freeware)). Efter
nogle indkøringsvanskeligheder (man skal ind og rette i tekstfiler!) kører
det nu som det skal.

Nogle anbefaler at bruge denne opsætning:

ADSL modem

PC1 ----- Switch ----- PC2

Så er der ikke behov for en proxy, men begge/alle PC'er skal nu sættes op
til at køre ADSL og have installeret en firewall.

> Var der ikke noget med sikkerheden blev bedre, hvis man satte 2 netkort
> i en af maskinerne?

Det bliver nemmere, da det f.x. kun er den ene som behøver en firewall,
men du tænker måske på dem, der bruger en dedikeret (Linux) PC som router?

MVH, René

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-04-04 13:40

In article <VA.0000001a.0063dc58@spamfilter.dk>,
rene.larsen@spamfilter.dk says...

> nogle indkøringsvanskeligheder (man skal ind og rette i tekstfiler!) kører

Nøj, hvor er det synd for dig at du ikke kan konfigurere det via grafik

> Det bliver nemmere, da det f.x. kun er den ene som behøver en firewall,

Man behøver ikke en firewall, det kræver bare at brugerne er
omhyggelige og at maskinerne er opdaterede.

> men du tænker måske på dem, der bruger en dedikeret (Linux) PC som router?

Man kan nemt anvende en Linux-maskine som router, også selv om den
figurerer som arbejdsstation. Dette skyldes at Linux er bedre egnet i
sådan en konfiguration. Windows' indbyggede Internet Connection Sharing
er noget hø. Det er gratis og medfølgende, men at satse på at nettet
bliver ligetil er utopi. Jeg har prøvet det, men droppede det efter få
døgn - jeg opgav at få det til at virke efter hensigten. Brugte Wingate
i 14 dage indtil min Linux-baserede router var konfigureret. Den er nu
erstattet af en Topcom router.