Råd ang. win 2000 server installation
Fra : Flare

Dato : 14-04-04 13:31

Hejsa. Jeg har forgæves kæmpes med min win server og routing og domæne
controller og nu er serveren helt og aldeles smadret.

Jeg har en fast ip til serveren. Den har 2 x netkort, og den skal bruges som
DC og router.

Så nu vil jeg geninstallere den helt fra bunden og har brug for lidt klaring
ang. DNS / DC / Routing.

Når min server står i nyinstalleret tilstand (Efter alle opdateringer) vil
jeg gerne konvertere den til DC.

Jeg har disse punkter.
1. Jeg skal have sat DNS for mit interne netkort til sig selv. I mit tilfl.
192.168.0.1. Dette er også den IP som aggere som gateway for klienterne på
LAN netværket. Er det korrekt?

2. Jeg skal give min server et navn. Se nu er jeg allerede i tvivl. For på
denne guide står der at servern skal hedde det den hedder som DNS.
http://www.svein.dk/windows2000/ActiveDirectory/dcpromo_root_domain.asp
Betyder det at serven navn skal være firma og dnsprefix skal være dk?
Dette giver i hvert fald det fulde computernavn: firma.dk. Men nu er DNS og
servernavn jo blandet sammen?

3. Jeg vil nu kører DCPROMO.exe for at oprette AD og DC. Jeg vil lade
dcpromo intallere min DNS server.

4. Man hvad skal jeg nu skrive som domain name for mit domæne? firma.dk? Gør
jeg dette komme mit fulde computernavn (af erfaring) til at hedde
firma.firma.dk hvilket jo umiddelbart er forkert.

Så her kommer det 2 endelige spørgmål. Når mit domæne navn er firma.dk
1. Hvad kan/bør min server ca. hedde før jeg påbegynder installation af DC.
2. Hvad kan/bør jeg kalde min domænekontroller?
3. Hvad bør NETBIOS navnet være.

Kan i svarer på disse spørgmål vil jeg blive en glad mand :)
Mvh
Anders

Fra : Kevin Steffer

Dato : 19-04-04 21:47

Flare skrev:

> [...]
> tilfl. 192.168.0.1. Dette er også den IP som aggere som gateway for
> klienterne på LAN netværket. Er det korrekt?

ja

> [...]
> Betyder det at serven navn skal være firma og dnsprefix skal være dk?
> Dette giver i hvert fald det fulde computernavn: firma.dk. Men nu er DNS

Ja - men det jo også meningen at computeren skal kunne findes via DNS ik ?
Fx. du kan give den domænet firma.dk og navnet server1 så vil du i DNS
serveren sætte en A record firma.dk zonen som hedder server1 til
192.168.0.1

> [...]
> Gør jeg dette komme mit fulde computernavn (af erfaring) til at hedde
> firma.firma.dk hvilket jo umiddelbart er forkert.

Nej

> [...]
> 1. Hvad kan/bør min server ca. hedde før jeg påbegynder installation af
> DC. 2. Hvad kan/bør jeg kalde min domænekontroller?

jeg ville vælge server1, men mange bruger fx bynavne (der hvor den står) fx.
vejle.

> Kan i svarer på disse spørgmål vil jeg blive en glad mand :)
> Mvh
> Anders

Det er såmend bare nogle råd hvor gode de er kan jeg ikke vurdere men jeg
bruger det selv sådan.

Har set flere exchange servere sat op på domænet firma.dk hvor den hedder
exch.firma.dk eller mail.firma.dk.

Mvh
Kevin