Dele en netforbindelse over webspeed
Fra : Martin Møller

Dato : 14-04-04 12:13

Jeg og en underbo vil gerne deles om en 4Mb netforbindelse hos webspeed.
Webspeed siger at det kan lade sig gøre at tilslutte op til to computere på
kabelmodemet alene. En til netkort og en til usb. Men hvad med opsætningen?
Og hvordan sørger man for at hvis vi begge er på på engang at man så maks
kan downloade med 2Mb?

--
/Martin
- Ved svar på email - fjern SPAMFILTER i adressen.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-04-04 12:43

Martin Møller skrev i sit indlæg på usenet:
> Jeg og en underbo vil gerne deles om en 4Mb netforbindelse hos
> webspeed. Webspeed siger at det kan lade sig gøre at tilslutte op til
> to computere på kabelmodemet alene. En til netkort og en til usb.

Det vil så kræve, at I har to IP-adresser

>. Men hvad med opsætningen?

Ved ikke....

Og hvordan sørger man for at hvis vi begge er
> på på engang at man så maks kan downloade med 2Mb?

Det kan I ikke uden videre - begge vil få den hastighed, som de kan rage til
sig.

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Martin Møller

Dato : 14-04-04 12:53

Jan Vestergaard wrote:

> Det vil så kræve, at I har to IP-adresser

Ok, den kan jeg som kunde bestille en ekstra en af.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-04-04 12:47

Martin Møller skrev i sit indlæg på usenet:
> Jeg og en underbo vil gerne deles om en 4Mb netforbindelse hos
> webspeed. Webspeed siger at det kan lade sig gøre at tilslutte op til
> to computere på kabelmodemet alene.

Siger de også at det er tilladt at dele den mellem to husstande ?

I skal være opmærksom på at den, der står som "ejer" af forbindelsen også
hæfter for hvad den anden laver - så hvis det er din forbindelse - og din
underbo udveksler ulovlige data, så er det dig som ejer af linien, der
hænger på den.....

Fra : Martin Møller

Dato : 14-04-04 12:54

Jan Vestergaard wrote:

> Siger de også at det er tilladt at dele den mellem to husstande ?

De vil aldrig nogensinde kunne se om det er to hustande eller om det er to
computere i den samme husstand der deles om linien.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-04-04 13:12

On 2004-04-14, Jan Vestergaard <jan@jve.invalid> wrote:
> [...]
> hæfter for hvad den anden laver - så hvis det er din forbindelse - og din
> underbo udveksler ulovlige data, så er det dig som ejer af linien, der

Så hvis din underbo låner/lejer din bil og begår røveri, så hæfter du også
for det? Næppe.

Mvh Thomas, 2720

Fra : René Jensen

Dato : 14-04-04 14:10

Thomas S. Iversen wrote:
> Så hvis din underbo låner/lejer din bil og begår røveri, så hæfter du også
> for det? Næppe.

Det er noget ganske andet end deling af en Internetforbindelse. Kigger
du nærmere i din aftale/kontrakt med dit pågældende ISP, vil du sikkert
finde ud af at der står at Internetforbindelsen ikke må deles med andre
husstande, hvilket de typisk vil henvise til deres erhvervsabonnementer,
som er væsentligt dyrere. Endvidere vil du stadig hæfte for alt ulovligt
trafik der sker på Internetforbindelsen, selvom det er din nabo, der
henter eller distribuere materialet. Da du som, privat, ejer har tegnet
et Internetabonnement også underskriver at vil kan blive straffet for
ulovligt aktivitet, hvilket i de fleste tilfælde kunne være børneporno,
distribution af film og musik i diverse digitale formater samt software.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-04-04 15:57

On 2004-04-14, René Jensen <not4u2know@privacy.org> wrote:

> Det er noget ganske andet end deling af en Internetforbindelse.

Det er det da ikke.

> [...]
> andre husstande, hvilket de typisk vil henvise til deres
> erhvervsabonnementer, som er væsentligt dyrere.

Det har intet med reglerne for hæfte at gøre. Det er bare en del af aftalen
mellem din ISp og dig.

> [...]
> ulovligt aktivitet, hvilket i de fleste tilfælde kunne være børneporno,
> distribution af film og musik i diverse digitale formater samt software.

Ja _man_ hæfter for det _man_ laver af ulovligheder. At man ikke må dele sin
forbindelse betyder dog dermed ikke at alt hvad der sker fra forbindelsen er
dit ansvar, lovmæssigt.

Det er derfor vi opererer med begrebet bevisbyrde i dk.

Thomas

Fra : René Jensen

Dato : 14-04-04 16:28

Thomas S. Iversen wrote:
> Det er det da ikke.

Hvor tit laver du en skriftlig aftale/kontrakt, hvis naboen spørger om
han kan låne din bil en eftermiddag?
Når du tegner et abonnemt på en Internetforbindelse, får du også de
regler, der gælder omkring bl.a. misbrug. Herunder vil der tydeligt være
skrevet at forbindelsen *ikke* må deles, f.eks. mellem to husstande,
kollegie eller større lukkede forsamlinger.

> Det har intet med reglerne for hæfte at gøre. Det er bare en del af aftalen
> mellem din ISp og dig.

Indirekte. Da du har indgået en aftale med din ISP, og der står i
aftalen at deling af ens forbindelse mellem to husstande er ulovligt,
vil du enten få dit abonnement opsagt, med øjeblikkelig virkning, eller
sagsøgt for den ulovlige trafik, der er foretaget fra dit netværk. Det
forudsætter selvf. at politiet eller din ISP har mistanke om at du deler
din forbindelse eller der foregår noget ulovligt igennem din forbindelse.

> [...]
> dit ansvar, lovmæssigt.
>
> Det er derfor vi opererer med begrebet bevisbyrde i dk.

Korrekt. Man hæfter for det man laver af ulovligheder, men indirekte kan
du, som ejer, blive retsforfulgt såfremt du eller nogen på dit netværk
har foretaget ulovligheder. Bevidsbyrden ligger i de log-filer, som
politiet har over ens trafik samt navn og adresse, som de med lethed kan
få ved at kontakte den pågældende ISP sammen med en rensagningskendelse.
Hvordan vil du så kunne forklare, at din nabo laver ulovligheder, uden
at nævne at du har misbrugt dit Internetabonnement?

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-04-04 17:21

On 2004-04-14, René Jensen <not4u2know@privacy.org> wrote:

> [...]
> politiet har over ens trafik samt navn og adresse, som de med lethed kan
> få ved at kontakte den pågældende ISP sammen med en rensagningskendelse.

I det øjeblik politiet/antipiratgruppen dukker op hos mig (fordi jeg ejer
forbindelsen) og jeg nævner at jeg deler forbindelsen med min nabo så
skal politiet bevise at det var mig og ikke min nabo der begik ulovligheder.
Det vil de oftest gøre ved at beslaglægge mit udstyr. Men sålænge de ikke
finder noget kan jeg ikke dømmes. Uskyldig indtil andet er bevist!

> Hvordan vil du så kunne forklare, at din nabo laver ulovligheder, uden
> at nævne at du har misbrugt dit Internetabonnement?

.... det vil jeg jo så heller ikke! Men det er en sag mellem mig og min ISP
(der efterfølgende med garanti vil lukke forbindelsen!)

Som et kuriositum kan det nævnes at tiscali at private deler deres
forbindelser.

Mvh Thomas (der kører linux og ikke er storpirat eller lign, men som netop
deler sin forbindelse med 8 andre --- hvilket jeg har en kontraskt på mellem
dem og mig)

Fra : Sune

Dato : 14-04-04 16:22

On Wed, 14 Apr 2004 15:10:25 +0200, René Jensen <not4u2know@privacy.org> wrote:

> [...]
>du nærmere i din aftale/kontrakt med dit pågældende ISP, vil du sikkert
>finde ud af at der står at Internetforbindelsen ikke må deles med andre

Korrekt. En aftale mellem en kunde og en ISP.

> [...]
>ulovligt aktivitet, hvilket i de fleste tilfælde kunne være børneporno,
>distribution af film og musik i diverse digitale formater samt software.

Ulovlige forhold som ovenstående, vil tilhver en tid blive en 'aftale' med den som har gjort det og
politet.

Og jeg er sikker på at politet vil se bort fra en aftale mellem kunden og ISPen og forsøge at finde
frem til personen som har gjort sig skyldig i noget ulovligt.

Mvh
Sune

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-04-04 12:55

Martin Møller <martinboy@hotmail.com> wrote:

> Jeg og en underbo vil gerne deles om en 4Mb netforbindelse hos
> webspeed. Webspeed siger at det kan lade sig gøre at tilslutte op
> til to computere på kabelmodemet alene. En til netkort og en til

Du kan også købe en router. Det lyder som en nemmere løsning, og det
kræver kun en IP adresse.

--
Jesper Lund

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 15-04-04 21:20

Martin Møller wrote:
> Jeg og en underbo vil gerne deles om en 4Mb
> netforbindelse hos webspeed. Webspeed siger at
> det kan lade sig gøre at tilslutte op til to computere
> på kabelmodemet alene. En til netkort og en til usb.

Ja, bare husk du skal have 2 IP-adresser fra Webspeed.

> Men hvad med opsætningen?

De skal bare hente IP-adresser automatisk fra Webspeed.

> Og hvordan sørger man for at hvis vi begge er
> på på engang at man så maks kan downloade med 2Mb?

Installere NetLimiter på begge PCer, ulempen er dog at
man selv skal administrere det.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen