Netværkskabel med 16 eller 24 ledere - fin~
Fra : Hans Jakobsen

Dato : 13-04-04 14:02

I mit hus er der allerede ført plastrør fra rum til rum, desværre er de ført
i "seriekobling", dvs. der er ét rør fra patch panelet til første rum, ét
rør fra første rum til andet rum, etc. det betyder at røret fra patch
panelet til første rum skal indeholde alle de netværkskabler der skal føres
til hele huset!
Røret er rillet og har en invendig diameter på ca. 14 mm.

1) Jeg formoder at jeg nødvendigvis må bruge blødt patch kabel, da røret har
flere buk undervejs?

2) Er det realistisk at trække 3 stk. netværkskabler igennem det nævnte rør?
(teoretisk skulle der være plads til dem, men når de skal trækkes igennem
skal der måske være ekstra plads)

3) Kan man få netværkskabler med dobbelt eller tripple antal ledere?
(jeg har set et "solid" installationskabel på en udenlandsk hjemmeside med
både 16 og 24 ledere, men jvf. spms. 1 formoder jeg at skulle bruge blødt
kabel, hvilket jeg ikke har set nogen steder)

mvh
Hans Jakobsen

Fra : Jens

Dato : 13-04-04 23:31

"Hans Jakobsen" <pianoguyNO@SPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> både 16 og 24 ledere, men jvf. spms. 1 formoder jeg at skulle bruge blødt
> kabel, hvilket jeg ikke har set nogen steder)

Der findes "dobbelt" TP cat 5e kabel, altså 2 kabler i ét. Om du kan bruge
det kan jeg ikke svare på, men kontakt din lokale (data)elektriker, han bør
kunne hjælpe dig.

Jens

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 14-04-04 06:04

Hvad vil du med 16 ledere du kan godt have "2 kabler" rj45 på et
kabel.
Det er ikke helt efter bogen, men virker gør det.

Med venlig hilsen
Lars (København nord)

Fra : Hans Jakobsen

Dato : 14-04-04 07:54

> Hvad vil du med 16 ledere du kan godt have "2 kabler" rj45 på et
> kabel.
> Det er ikke helt efter bogen, men virker gør det.

Ja, jeg har selv brugt det til 100 Mbit i mit tidligere hus. Det fungerer
fint, men skal man køre 1 Gbit skal alle 8 ledere bruges. Denne installation
har mere permanent karakter og derfor vil jeg helst gøre det ordentligt fra
starten.

mvh
Hans Jakobsen

Fra : Arne Keller

Dato : 14-04-04 07:22

Hans Jakobsen wrote:
> [...]
> til hele huset!
> Røret er rillet og har en invendig diameter på ca. 14 mm.

Det er sikkert et ganske normalt 16 mm rillerør

> 1) Jeg formoder at jeg nødvendigvis må bruge blødt patch kabel, da røret har
> flere buk undervejs?

Nej, til fast installation anvendes stift installationskabel, det er
lavet til at blive bukket under installationen.

> 2) Er det realistisk at trække 3 stk. netværkskabler igennem det nævnte rør?
> (teoretisk skulle der være plads til dem, men når de skal trækkes igennem
> skal der måske være ekstra plads)

Nej, det kan faktisk være svært bare at trække 1 normalt Cat6 kabel i
sådan et rør.

> [...]
> både 16 og 24 ledere, men jvf. spms. 1 formoder jeg at skulle bruge blødt
> kabel, hvilket jeg ikke har set nogen steder)

Jeg ved at visse producenter siger de har dobbelt eller trippel star
quad kabel på programmet, her snos lederne ikke 2 og 2 men 4 og 4, det
giver et tyndere kabel men ofte dårligere egenskaber.
Om et sådant kabel er tilgængeligt i Danmark og om det kan trækkes er
meget svært at sige.

Kan du ikke finde en anden føringsvej til nogle af dine udtag ??

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Hans Jakobsen

Dato : 14-04-04 08:06

> Nej, til fast installation anvendes stift installationskabel, det er
> lavet til at blive bukket under installationen.
Det lyder godt. Jeg vil tro der er maksimalt 4 stk. 90 graders buk på vejen
fra et rum til et andet, dvs. alle dele af kablet bliver bukket og rettet op
4 gange når det trækkes igennem.

> ... det kan faktisk være svært bare at trække 1 normalt Cat6 kabel i
> sådan et rør.

Det skulle vel ikke være fordi et stift installationskabel er sværere at
trække igennem end et blødt?

mvh
Hans Jakobsen

Fra : Arne Keller

Dato : 14-04-04 13:32

Hans Jakobsen wrote:

> Det lyder godt. Jeg vil tro der er maksimalt 4 stk. 90 graders buk på vejen
> fra et rum til et andet, dvs. alle dele af kablet bliver bukket og rettet op
> 4 gange når det trækkes igennem.

Det er ikke noget problem.

> Det skulle vel ikke være fordi et stift installationskabel er sværere at
> trække igennem end et blødt?

Næ, jeg vil faktisk sige tvært imod.

Rillerør som er anvendt hos dig er noget skrammel at trække både
ledninger og kabler i, specielt hvis de ikke er fastgjort i hele deres
længde f.eks muret ind. Stive rør bøjet i facon er væsentligt bedre.
Hvis du behøver mere info om dette er d.t.el nok den rette gruppe med
større erfaring om installationsmåder.