2 ? spørgsmål til trådløst netværk (VPN og~
Fra : cazonmobil_w

Dato : 12-04-04 21:04

hej

Jeg har to spørgsmål jeg håber nogen kan hjælpe mig med.

Konfiguration:

TDC adsl
LINKSYS WRT54 G m/ 4 porte
1 bærbar med XP pro og trådløs netkort (WPC54G)
1 stationær med XP pro fast opkoblet (3COM) til en af de 4 porte.
1 stationær med Win200 og fastopkoblet (3COM) til en af de 4 porte.
1 stk HP psc2510 multi printer netkoblet

Første spørgsmål:

Jeg kan ikke, via min trådløse forbindelse, få fat i mit arbejdsnetværk via
en VPN forbindelse. Bruger jeg en kablet forbindelse (et andet PCMCIA
netkort) virker det i samme bærbare computer uden andre ændringer en det
andet netkort.
Via min gamle "Intel AP incl. router" og Intel trådløse netkort virkede det
også?

Nogen forslag? mangler I info?

Andet spørgsmål:
Hastigheden er generelt dårlig på netværket. Det burde være 100Mbps på det
faste computere og 54 Mbps via den trådløse. Ser jeg på hastigheden via XP
netovervågning, er den ofte nede under 1 % udnyttelse i mellem computerene.
Jeg har også prøvet at tage tid på en 100MB fil- her får jeg en udnyttelse
på samme niveau.
Indimellem kan jeg nå op på ca. 30 % afhængig af hvilken vej jeg flytter
filen dvs. fra den ene til den anden computer. Jeg har installeret IPX
protocollen for de overhovedet kan se hinanden.
Helt galt er det fra printeren når den skal læse fra mit kamera flashkort
( kan vidunderet også). her kommer jeg aldrig over 1%. Ofte ligger den på
0,75% ??
Jeg har mistanke til, mener også jeg har hørt/læst om det et sted, at jeg
sender "noget" ud over Internettet, eller det er den hastighed (512/256) der
begrænser mig- jeg kan dog ikke huske hvordan det hang sammen?

Håber inderligt at der er nogen der har erfaring

Fra : cazonmobil_w

Dato : 12-04-04 21:10

> Håber inderligt at der er nogen der har erfaring

....og navnet er:

Carsten

Fra : Jens

Dato : 12-04-04 23:37

"cazonmobil_w" <security_50@jubiipost.dk> skrev i en

> [...]
> 1 stationær med Win200 og fastopkoblet (3COM) til en af de 4 porte.
> 1 stk HP psc2510 multi printer netkoblet

ipèrne er ?

> Første spørgsmål:

> Via min gamle "Intel AP incl. router" og Intel trådløse netkort virkede
det
> også?
>
> Nogen forslag? mangler I info?

vpnèn er låst til en bestemt mac eller ip adresse, undersøg hvilken.

>[.............. sender "noget" ud over Internettet, eller det er den
hastighed (512/256) der
> begrænser mig- jeg kan dog ikke huske hvordan det hang sammen?

Fjern ipx og qos fra xp maskinerne.

Mvh Jens

Fra : cazonmobil_w

Dato : 13-04-04 06:28

Hej Jens

> ipèrne er ?

De gængse, men statiske:
Router/gateway 192.168.1.1
Bærbar 192.168.1.3
printer 192.168.1.5

osv....

DHCP'en er slået til så den tildeler efter x.x.x.100

Min WAN IP er dynamisk fra TDC's side.

VPN delen er en CISCO client

> det

> vpnèn er låst til en bestemt mac eller ip adresse, undersøg hvilken.

Troede jeg også, men VPN er ikke låst til en bestemt MAC eller IP. Da jeg
forsøgte med et andet PCMCIA kort var dette også nyt, dvs. ny MAC og ny IP

> hastighed (512/256) der
>
> Fjern ipx og qos fra xp maskinerne.

Det vil jeg prøve...

Mvh

Carsten

Fra : Jens

Dato : 13-04-04 06:43

> [...]

> printer 192.168.1.5
>
> osv....
>

> DHCP'en er slået til så den tildeler efter x.x.x.100

Ok, umiddelbart så det ud som om routeren ikke fungerede, men det gør den jo
så.

> VPN delen er en CISCO client

Prøv noget andet, er nok det bedste bud .....

> Troede jeg også, men VPN er ikke låst til en bestemt MAC eller IP. Da jeg
> forsøgte med et andet PCMCIA kort var dette også nyt, dvs. ny MAC og ny IP

Så må det jo være din linksys der ikke kan lade vpn`en køre igennem.
(Jeg mener heller ikke der er de store muligheder i den.)

> Det vil jeg prøve...

Når udu har routeren er der ikke så meget at brge ipx til, og qos reserverer
bare 11% af båndbredden til Inettrafik..., men du har næppe en 11 Mpit
netforbindelse.....

Du kan prøve om den i denne gruppe tidligere omtalte "hackfirmware" til
wrtg54 kan bruges med vpn.

http://h.vu.wifi-box.net/wrt54g/ feks.

Mvh Jens

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 15-04-04 21:12

cazonmobil_w wrote:
> Hastigheden er generelt dårlig på netværket.
> Det burde være 100Mbps på det faste computere
> og 54 Mbps via den trådløse.

Husk der også er overhead mm. der skal regnes med
og du er vel klar over at Mbps betyder "1000 bit i sekundet"?
Og altså _ikke_ "megabyte i sekundet", som mange fejlagtigt
tror.

> Ser jeg på hastigheden via XP netovervågning, er den
> ofte nede under 1% udnyttelse i mellem computerene.

Ja, det er _meget_ lavt, hvis du har taget højde for bit
kontra byte.

> Jeg har også prøvet at tage tid på en 100MB fil- her får
> jeg en udnyttelse på samme niveau.

100Mbps er max 12,5MB (megabyte) i sekundet og det
er uden overhead osv. - jeg vil sige ca. 10MB i sekundet
som det maximale - altså ca. 10sek for 100MB.

> Håber inderligt at der er nogen der har erfaring

Ikke rigtig, desværre, men har lige set noget omkring
emnet et sted her på news...

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : cazonmobil_w

Dato : 15-04-04 22:51

Hej Mikael

> Husk der også er overhead mm. der skal regnes med
> og du er vel klar over at Mbps betyder "1000 bit i sekundet"?
> Og altså _ikke_ "megabyte i sekundet", som mange fejlagtigt
> tror.

.... det er jeg helt dus med!

> Ja, det er _meget_ lavt, hvis du har taget højde for bit
> kontra byte.

Det har jeg, og 1 % er alt for lavt

Windows i sig selv giver også et vist overhead, men ikke noget der kan
berigtige en udnyttelse på kun 1 %

> 100Mbps er max 12,5MB (megabyte) i sekundet og det
> er uden overhead osv. - jeg vil sige ca. 10MB i sekundet
> som det maximale - altså ca. 10sek for 100MB.

Normalt regner jeg med en udnyttelsesgard på ca.50-70 % som rigtig godt i
windowsmiljøet.

> Ikke rigtig, desværre, men har lige set noget omkring
> emnet et sted her på news...

og du ka' ikke huske hvor?

Mvh

Carsten

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 16-04-04 15:20

cazonmobil_w wrote:

> og du ka' ikke huske hvor?

Har lige søgt de fleste af mine læste posts her i gruppen
igennem, men kan desværre ikke finde tråden.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.