Fildeling mellem WinXp og Win98
Fra : Mikael Mortensen

Dato : 12-04-04 18:13

Jeg er ved at sætte et trådløst netværk op mellem to pc'er med henholdsvis
WinXP og Win98SE. Jeg har fået begge computere til at bruge routeren til
internettet, men kan ikke få dem til at dele filer. Er der en der kan
henvise mig til et sted der beskriver fremgangsmåden?

Med venlig hilsen
Mikael Mortensen

Fra : Anders Pedersen

Dato : 12-04-04 21:32

On Mon, 12 Apr 2004 19:12:37 +0200, Mikael Mortensen wrote:

> [...]
> internettet, men kan ikke få dem til at dele filer. Er der en der kan
> henvise mig til et sted der beskriver fremgangsmåden?

Som ved har gjort ved opsætning af almindelig netværk med kabel.
dog os på samme styresystemer.

er at der på 98 maskinen skal instaleres en
NETbeui protokol og en
ibx/spx protokol

når de to protokoller er instaleret er det bare at genstarste maskinen, og
du kan dele filer.

på xp maskinen skal du have et netværksinstalation
som findes under netværksforbindelser

sider om det kan du finde ved at gigge tilbege i gruppen

--
Med venlig Hilsen
Anders Bøgh Pedersen

Fra : René Jensen

Dato : 13-04-04 12:31

Anders Pedersen wrote:
> er at der på 98 maskinen skal instaleres en
> NETbeui protokol og en
> ibx/spx protokol

En lille rettelse: IPX/SPX protokol.
Det burde ikke være nødvendigt, kun "File and Printer sharing" servicen
skal være installeret udover TCP/IP. NetBeui/NetBIOS og IPX/SPX er
forældede protokoller, og typisk installeres disse hvis man har
problemer med at se andre computere i ens arbejdsgruppe fra Windows 9x.
Men selvf. det skader ikke at installere.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 13-04-04 13:19

12 Apr 2004 19:12:37 +0200, skrev Mikael Mortensen:

> [...]
> internettet, men kan ikke få dem til at dele filer. Er der en der kan
> henvise mig til et sted der beskriver fremgangsmåden?

Jeg tror du deler skæbne med mange andre, som ikke kan få et
netværk (bl.a. trådløst) til at køre med TCP protokollen.
Nogle har 98 og XP, andre XP alene. Problemet er nok det samme.
Jeg kan ikke se at nogen af efterfølgende har fået et svar, der
har løst problemet
13.02 Erik Helmer Nielsen
18.03 Thomas
18.03 Erik Greve
18.03 Fortz
20.03 Hans.Bent Klausen
4.04 Benny
7.04 Kurt Christensen
12.04 Mikael Mortensen

Hos mig opstod problemet pludselig, efter et helt års
tilfredstillende drift. Jeg har fået fjernet problemet, men jeg
ved desværre ikke hvad årsagen var.

Jeg prøvede først om fejlen lå i netværket (trådløs, router,
switch m.v.)
Forbandt de to maskiner direkte sammen med et krydset Ethernet
kabel --- samme fejl.

Så prøvede jeg om fejlen lå i Ethernettet eller inde i Windows,
forsøgte om de to maskiner kunne pinge hinanden, --- det kunne de
fint.

Derefter prøvede jeg en anden protokol end TCP, nemlig den gode
gamle NetBeui (som er kasseret i WinXP), --- den fungerede
perfekt.

Så fik jeg fat på en tredie PC og prøvede forskellige
kombinationer med den. --- det afslørede at fejlen i mit tilfælde
lå i min bærbare med WinXP.

Fejlen må ligge dybt inde i WinXP, og den bliver åbenbart omgået
af den, i WinXP ulovlige, protokol NetBeui. Hvori fejlen består
er det ikke lykkedes mig at få afsløret. Jeg prøvede uden held
en detaljeret sammenligning af opsætningen af to XP maskiner,
hvoraf den ene fungerede og den anden ikke.

Min eneste løsning var en komplet nyinstallation, med
reformatering af HD, af WinXP på min bærbare.
Nu virker det hele med TCP, både Ethernet kabel og trådløst net.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 14-04-04 22:35

Tak for alle svarene!
Jeg har ikke vanvittig meget forstand på netværk, så der skal ikke så meget
til før det kokser. Jeg har nu valgt at installere WinXP på maskinen med 98.
Så håber jeg det hjælper.
Mange venlige hilsner
Mikael

Fra : Peter Jensbøl

Dato : 15-04-04 09:18

Da begge maskiner er forbundet til routeren må det formodes at de begge får
en DHCP adresse tildelt fra DHCP serveren (routeren i dette tilfælde).
Det er det grundlæggende. Nu skulle det være muligt med navneopslag på
maskinerne via. DNS og det kan testes i en kommando prompt: net config
server (hvis du ikke kender computernavnet) og skriv: ping <computernavn>.
Routeren sørger for DNS navnefortolkning og gemmer f.eks. PC1 med IP adresse
192.168.1.101 og PC2 med IP adresse 192.168.1.102.

Da du har valgt at det er Windows XP du vil anvende, så er det en god idé at
oprette den samme bruger begge steder med samme password og sørge for at den
er medlem at gruppen Administratorer. Det skal helst være den som ind i XP.

Nu mangler der bare at dele foldere/printere mv. på de respektive maskiner.
HUSK at en bruger der medlem i gruppen Administratorer på den anden maskine
har fuld kontrol, dvs. kan slette filer og andet. Sletter du en fil på PC2
fra PC1 - så bliver den permanent slettet! Den kommer i papirkurven som
normalt.

God fornøjelse.

Hilsen Peter Jensbøl

Fra : Calle.

Dato : 15-04-04 09:32

Peter Jensbøl wrote:
> [...]
> den anden maskine har fuld kontrol, dvs. kan slette filer og andet.
> Sletter du en fil på PC2 fra PC1 - så bliver den permanent slettet!

du mener vel *ikke* i papirkurven som normalt
--
Calle.