Router Northq 9100 duer ikke til TDC Kabel~
Fra : Pjerrot Luna

Dato : 12-04-04 08:43

Hej,

Køb ikke NorthQ 9100 router og firewall til TDC Webspeed!

Jeg har ikke kunnet få routeren og firewall NorthQ 9100 til at fungere
på TDC-Kabel TV, Webspeed. Routeren kan ikke fange den korrekte
gateway, når den henter ip-opsætningen hos kabel-tv'ets DHCP-server.
Det er efter Webspeed registreringen, men læs selv detaljerne
herunder:

1. Satte en ny MAC adresse op i NorthQ routeren
for dynamisk-ip (cable modem).
Slukkede routeren og forbandt net-kablet til
kabel-tv mode.

2. Tændte kabel-tv modem og router

3. Tændte pc. Routerens DHCP klient registrerer
ip-opsætningen:

IP: 10.12.16.181,
DNS: 194.239.10.172,
Gateway: 10.12.16.1,

DNS måtte jeg manuelt overføre til routeren
DNS opsætning, så den også eksponerede det ud
i det indre net, LAN, via routerens DHCP-server
for LAN'et.

4. Man kan nu pinge kabel-tv modemet (192.168.100.1),
www.google.dk m.v.

5. Åbnede min internet browser for at surfe
på Google. og fik adressen:
service.webspeed/selfservice/100.jsp

6. Indtastede mit brugernummer og kodeord.

7. Slettede den gamle registrering og registrede
den ny.

8. Forlod registreringen.

9. Routeren har nu følgende ip-opsætning:

IP: 195.41.118.98,
DNS: 194.239.10.172,
Gateway: 195.41.118.1,

10. Slukkede kabel-tv modem, router og
tændte dem igen.

11. Resultatet var ip-opsætningen:

IP: 195.41.118.98,
DNS: 0.0.0.0
Gateway: 0.0.0.0,

Hovsa? Hvor blev Gateway adressen af?

Det er samme opførsel, når jeg genbruger linuxmaskinens mac-adresse.

Hvad skete der så, når jeg satte den statiske IP-adresse op med
ip-adresse og gateway? Så virker det indtil, at DHCP serveren hos TDC
skal forny ip-opsætningen. Det varer ca. 1 døgn, eller til man
genstarter router og modem. Man kan ikke være sikker på, at man får
samme ip-adresse tildelt hvergang. Det er en service, som man skal
betale for hs TDC.

Nå, men så skal man sikkert udføre en firmware update. Der er ganske
rigtigt ny firmware til routeren på www.northq.com. Resultat med en
Web-download til rotueren er "Invalid file format". Hovsa ????

Nu går routeren retur. Den gider jeg ikke spilde mere tid på. Og det
synes jeg heller ikke andre skal.

Iøvrigt vil jeg bemærke, at jeg testede DHCP-klienten i routeren
overfor min linuxmaskine. Det fungerer.
Så hvad gør kabel-tv'ets DHCP-server anderledes end en linux
DHCP-serveren?
Det ved jeg ikke, men TDC's Linksys router til 499,- kan håndtere det.
Den kan fås i alle TDC butikker. Hmmm ...

Med venlig hilsen
Pjerrot Luna

Fra : Kewin Christensen

Dato : 25-04-04 12:57

Jeg har godtnok døjet med de samme problemer både på en 3Com 802.11g og
Linksys WRT54G (wfb).. Mister alt net på omkring det tidspunkt hvor DHCP
skal fornyes fra TDC's server.. - og det kommer igen i det sekund jeg
genstarter routeren..