Trådløs eller ej?
Fra : Olsen

Dato : 10-04-04 09:40

Ny i gruppen så tilgiv mig hvis dette er endevendt før:

Skal lave netværk mellem 2 stk XPpro-maskiner.
Maskine 1 er vel fungerende med ADSL fra TDC.

Maskine 2 står på første sal, ca. 5 m herfra, ca 10 m i
kabellængde.

Hvordan vil det være billigst at koble dem sammen?

Da jeg intet har imod at trække et kabel, vil det så give et
hurtigere og mere stabil løsning?

Eller er trådløst lige så hurtigt og meget nemmere?

\Olsen

Fra : Henning

Dato : 10-04-04 09:46

>Da jeg intet har imod at trække et kabel, vil det så give et
>hurtigere og mere stabil løsning?
Ja, konstant 100Mbit, ingen sikkerhedsproblemer med udefrakommende.

>Eller er trådløst lige så hurtigt og meget nemmere?

Nej, ikke endnu.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-04-04 09:48

"Olsen" <snipnospamSLET@mail.dk> wrote:

>Eller er trådløst lige så hurtigt og meget nemmere?

For guds skyld et kabel - Trådløst netværk er hverken hurtigt, nemt eller sikkert !!

<mlr>

Fra : Olsen

Dato : 10-04-04 10:51

Michael Rasmussen wrote:
> For guds skyld et kabel - Trådløst netværk er hverken >hurtigt,
nemt eller sikkert !!

Tænkte det nok.
Takker.

\Olsen

Fra : Martin Schultz

Dato : 10-04-04 11:41

On Sat, 10 Apr 2004 10:48:04 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> For guds skyld et kabel - Trådløst netværk er hverken hurtigt, nemt eller sikkert !!

Det kan gdot gøres sikkert. Fx. med ipsec.

Martin

ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-04-04 18:14

In article <4077b2de$0$263$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Olsen wrote:
> [...]
>
> Maskine 2 står på første sal, ca. 5 m herfra, ca 10 m i
> kabellængde.
>
> Hvordan vil det være billigst at koble dem sammen?

Kabel.

> Da jeg intet har imod at trække et kabel, vil det så give et
> hurtigere og mere stabil løsning?

Nej. 54Mbit trådløst kører under optimale forhold
27 Mbit i hver retning, 100Mbit kører 100Mbit i hver retning.
Typisk kører trådløst en del langsommere. Jeg har et kabel når
jeg skal flytte store datamængder (dvs CD-ROM images ellermere).

> Eller er trådløst lige så hurtigt og meget nemmere?

Nej, det er langsommere, mere ustabilt og mere besværligt.

Fra : anders majland

Dato : 15-04-04 10:55

> Skal lave netværk mellem 2 stk XPpro-maskiner.
> Maskine 1 er vel fungerende med ADSL fra TDC.
>
> Maskine 2 står på første sal, ca. 5 m herfra, ca 10 m i
> kabellængde.

Hvad skal maskine 2 have adgang til. Surfe lidt på nettet, printe eller
flytte store filer fra maskine 1.

Hvor længe regner du med at maskine 2 står netop der ? Der er lidt
ærgeligt at lave en fat installation for om 6 måneder at flytte den over
i modsatte hjørne af rummet.

> Hvordan vil det være billigst at koble dem sammen?

Billigst: Bore et hul og trække et færdigt kabel, dernæst tror jeg et
trådløst kommer ind, og sidst lave en "ordenlig" installation med
terminering i bokse på væggen i begge rum, og derfra bruge patchkabler
til maskinerne.

> Da jeg intet har imod at trække et kabel, vil det så give et
> hurtigere og mere stabil løsning?

Kabel er klart hurtigst.

> Eller er trådløst lige så hurtigt og meget nemmere?

Til det meste er trådløst hurtigt nok, og køber du de nødvendige
komponenter fra samme (anderkendte) leverandør ikke noget problem at
sætte op. Trådløst kan også sagtens gøres sikkert nok.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid