Windows 98 halv hastighed
Fra : Ukendt

Dato : 10-04-04 07:32

Hej

Vi er ved at opsætte et fælles trådløst anlæg med en 4 mbit forbindelse.
Vi har opsat en fælles rundstråle antenne og så har hver husstaand indkøbt
en antenne og en klient. Det funger perfekt over minimum 4 km.

Jeg har dog et lille problem!
Alle XP maskiner får 4 mbit hvis de er alene om forbindelsen, mens alle Win
98 maskiner får mellem 2 og 3 mbit. Hvorfor?
Det er med samme udstyr/netkort mv.

Håber der er en der kan komme med en forklaring/løsning eller hvis dette
indlæg ikke hører under denne gruppe kan lede mig på rette bej.

Mange hilsner
Christian

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 10-04-04 08:15

2 ting
det er ikke de samme drivere der anvendes til 98 og xp
selvom det er det samme hardware. 16/32 bit ??

Du skriver det rækker 4 km !!! hvilket udstyr taler vi om ???
4 km rundstrålende lyder ikke helt rigtigt.

Med venlig hilsen
Lars (København nord) complexFJERNES@pc.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-04 12:07

Takker for svar.

> det er ikke de samme drivere der anvendes til 98 og xp
> selvom det er det samme hardware. 16/32 bit ??
Er der noget jeg kan tjekke/ændre ved drivere eller opsætningen i Win98?

> Du skriver det rækker 4 km !!! hvilket udstyr taler vi om ???
> 4 km rundstrålende lyder ikke helt rigtigt.
Standard udstyret vi bruger er D-Link med en antenne der hedder ANT24-****
og klienten er en 810+ Og jo det rækker over den afstand sålænge der er
frit udsyn.
Hilsen
Christian

Fra : Mads Bahrt

Dato : 11-04-04 11:14

Christian wrote:

> Standard udstyret vi bruger er D-Link med en antenne der hedder ANT24-****
> og klienten er en 810+ Og jo det rækker over den afstand sålænge der er
> frit udsyn.

Jeg håber at jeres centrale access point også understøtter 22 Mbps og i
benytter det - ellers er de 4 Mbps lige lovligt tæt på den praktiske
hastighed på et 802.11b netværk på 4-6 Mbps. I risikerer den vej, at i
ikke benytter hele jeres internetforbindelse.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-04-04 22:58

> [...]

> forbindelse. Vi har opsat en fælles rundstråle antenne og så
> har hver husstaand indkøbt en antenne og en klient. Det funger

Det lyder som om, I har glemt at justere sendestyrken ned til
noget lovligt.

> Alle XP maskiner får 4 mbit hvis de er alene om forbindelsen,
> mens alle Win 98 maskiner får mellem 2 og 3 mbit. Hvorfor?
> Det er med samme udstyr/netkort mv.

Hvordan har I testet det?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-04 01:05

> Hvordan har I testet det?

Det er testet både med TPTEST og med den"rå" test via TDC. Den hvor du kører
en test over ftp.
Jeg synes det er mærkeligt, at den ene pc jeg har kørte 2 mbit med Win98 og
da jeg opgraderede til XP (uden at have rørt ved hardware) kørte den 4 mbit.
Der er endnu en del der har Win98, men det kan være opgradering er den
eneste løsning, hvis man vil have den fulde forbindelse?
Hilsen
Christian

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-04 08:25

Christian wrote:

> Alle XP maskiner får 4 mbit hvis de er alene om forbindelsen, mens alle Win
> 98 maskiner får mellem 2 og 3 mbit. Hvorfor?
> Det er med samme udstyr/netkort mv.

Det kunne godt lyde som en ikke-optimeret driver.

Fra : P. Christensen

Dato : 12-04-04 09:55

> [...]

>Håber der er en der kan komme med en forklaring/løsning eller hvis dette
>indlæg ikke hører under denne gruppe kan lede mig på rette bej.

Problemet kan evt. ligge i styresystemet. Ældre versioner af win er
ikke født til at kunne håndtere store båndbredder. Det skyldtes en for
lavt sat TCP window size i registreringsdatabasen. Jeg er ikke 100% på
win98 men ved med sikkerhed at det er et problem i winNT hvor
hastigheden for en enkelt connection ikke kommer meget over 2M. Prøv
evt at sætte to samtidige ftp sessioner op. Hvis de begge kører med
omkring de 2M og dermed giver en samlet hastighed på 4M er jeg sikker
på det er problemet.

En hurtig registry patch fra www.speedguide.net løser problemet. Se
under TCP/IP Optimiser under shortcuts i venstre side.

Er det kun når du kører trådløst at du har problemet og ikke hvis du
forbinder direkte med kabel er ovenstående selvfølgelig ikke
problemet.

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-04 10:19

Hej
Jeg takker for svaret.
Problemet er der både kablet og trådløst så jeg vil prøve de forslag du har
skrevet og vende tilbage hvis det ikke hjælper.
Venlig hilsen
Christian