Forskel på mbox og maildir
Fra : Jochke

Dato : 09-04-04 09:22

Heysa. Ved ikke lige om dette er den rette gruppe. Men prøver.

Hvad er egentlig forskellen på mbox og maildir formatet? Evt. et link til en
god forklaring.

Findes der en god konverter? Jeg skal konvertere fra Ipswitch Imail til
Qmail med vpopmail.

God Påske.

/Jochke

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 09-04-04 10:29

On Fri, 09 Apr 2004 10:21:48 +0200, Jochke wrote:

> Heysa. Ved ikke lige om dette er den rette gruppe. Men prøver.

Det ved jeg heller ikke, men jeg har svaret.

> Hvad er egentlig forskellen på mbox og maildir formatet? Evt. et link til en
> god forklaring.

En mbox er egentligt bare en stor fil, hvor alle dine email ligger i
rækkefølge, med headers og hele svineriet. Ikke specielt avanceret, men
de er forholdsvis hurtige at åbne, fordi det jo kun er en fil der skal
åbnes. Maildir var noget D.J Bernstein fandt på, i forbindelse med
qmail. Her har hver mail sin egen fil. I et Maildir har du tre
directories, new, cur og tmp. New indeholder alle nye, ulæste emails, cur
ryger de over i når de er læst. Bernstein har selv en beskrivelse af
Maildirs (http://cr.yp.to/proto/maildir.html). Min erfaring siger at
Maildirs er irriterende langsomme hvis de indeholder et par tusind email,
men det er normalt kun noget man mærker hvis man bruger Maildir lokalt
på sin workstation, jeg har ikke opdaget det når ting går via IMAP.

> Findes der en god konverter? Jeg skal konvertere fra Ipswitch Imail til
> Qmail med vpopmail.

Der findes dælme mange, bare lav en google søgning, jeg mener der er en
der hedder mbox2maildir (smart hva'?)

Personligt bruger jeg også qmail og Courier-IMAP og dermed også maildir
(vpopmail er ikke på plads før næste uge, jeg er ved at lave en ny mail
server), jeg har kun haft positive oplevelser med det.

--
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-04-04 10:46

In article <pan.2004.04.09.09.29.17.71592@SPAMspiceweasel.dk>, Simon Lyngshede wrote:
> [...]
> rækkefølge, med headers og hele svineriet. Ikke specielt avanceret, men
> de er forholdsvis hurtige at åbne, fordi det jo kun er en fil der skal

Hvis der er 100Mbyte i din mailbox, så læses det hele ind i RAM i de
fleste mailprogrammer, og så er det ikke længere hurtigt, ihvertfald ikke
med mange brugere på systemet.

> [...]
> men det er normalt kun noget man mærker hvis man bruger Maildir lokalt
> på sin workstation, jeg har ikke opdaget det når ting går via IMAP.

Ja, men det er vel hurtigere en kæmpestore mbox'e. Det er min erfaring
i et flerbrugermiljø.

Fra : Jochke

Dato : 09-04-04 12:41

"Simon Lyngshede" <simon@SPAMspiceweasel.dk> wrote in message

> Der findes dælme mange, bare lav en google søgning, jeg mener der er en
> der hedder mbox2maildir (smart hva'?)

Oki... takker for din forklaring. Er mbox en udbredt standard, eller hvordan
ser det ud i forhold til maildir?

> Personligt bruger jeg også qmail og Courier-IMAP og dermed også maildir
> (vpopmail er ikke på plads før næste uge, jeg er ved at lave en ny mail
> server), jeg har kun haft positive oplevelser med det.

Jeg køre med Qmail, Courier-Imap og Vpopmail. Hvor det er smidt i en MySQL
db.

Du kender vel ikke noget til det? Altså hvad de forskellige felter i
tabellen er til?

/Jochke

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 09-04-04 13:00

On Fri, 09 Apr 2004 13:41:02 +0200, Jochke wrote:

> Oki... takker for din forklaring. Er mbox en udbredt standard, eller hvordan
> ser det ud i forhold til maildir?

Der er flere email klienter der understøtter mbox, end Maildir. Det er jo
så kun relevant hvis brugerne sidder direkte på serveren og læser deres
emails. Når du bruger Courier-IMAP, har du ikke noget valg, den
understøtter mig bekendt kun Maildir, men så har brugerne en standard
IMAP at connecte til, og så skal de ikke bekymre sig om hvordan serveren
ellers gemmer emails.

> Jeg køre med Qmail, Courier-Imap og Vpopmail. Hvor det er smidt i en MySQL
> db.
>
> Du kender vel ikke noget til det? Altså hvad de forskellige felter i
> tabellen er til?

Det kan jeg ikke hjælpe med, jeg undergår bevidst MySQL i mit
mail-server setup. Fra mit synspunkt er det bare en ekstra service der
potentielt kan gå ned, eller på anden måde fejle. Derud over har jeg
svært ved at se hvad det er MySQL giver mig, som vpopmail ikke kan levere
på andre måder. Jeg synes det er meget at have en MySQL kørende til
vpopmail, medmindre man bruger det til at integrere en masse logons. Men
det er nok mest en personligholdning, mange bruger vel MySQL som vpopmail
backend og er glade for det.

Men sådan hvad jeg lige kan se i dokumentationen og koden er det alt fra
authentication til konfiguration og autoresponds og vacation beskeder, som
vpopmail kan ligge i MySQL.

--
Simon