Netkort modtager ikke data?
Fra : IG [7100]

Dato : 08-04-04 14:27

Hej NG!

Jeg har en del gange under installation af netkort oplevet, at kortet er i
stand til at sende pakker i massevis, men ikke modtage. Jeg troede først at
det måtte være en hardwarefejl, da driver jo så ud til at fungere korrekt.
Så jeg har prøvet at skifte alt fra kabler til switch uden held. Herefter
har jeg prøvet at bruge forskellige versioner af drivere, herunder både
referencedriver og originaler. Jeg har oplevet fænomenet både med onbord lan
men også med PCI-versioner. Den eneste måde jeg har kunnet få netværket til
at fungere er faktisk at hive netkortet ud og sætte det i en anden PCI-slot
på bundkortet. Og dette skulle måske endda gøre 2-3 gange......

Nogen der har en foklaring på dette problem? Er det software eller
hardware-relateret? Er der nogen måde jeg undgå disse problemer? Evt. med
specifikke typer harware/software?

Jeg bruger Windows XP

Ivan G

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-04-04 14:38

"IG [7100]" <nix@pille.du> wrote:

> [...]
>det måtte være en hardwarefejl, da driver jo så ud til at fungere korrekt.

Det er svært at svare på med de få oplysninger du giver - Hva' mener du helt specifikt med 'ikke modtage' ???

Prøv at komme med en bedre beskrivelse af dit netværk og hvordan det er koblet sammen....

Og så er 'Ping' iøvrigt et udmærket program til at teste om der er 'hul igennem' netværket - Gå gerne systematisk frem og ping
både ip-adresser og netbios navne - Man starter med localhost / 127.0.0.1 der checker at TCP/IP protokollen er installeret
korrekt, derefter pinger man netkortet's ip-adresse for at checke at det fungerer, derefter pinger du systematisk alle andre
enheder på lokalnettet.

Den øvelse gentager du på alle maskiner i dit netværk - Så vil du hurtigt få overblik over hvor der er 'hul' og hvor der ikke er
'hul igennem'

<mlr>

Fra : IG [7100]

Dato : 08-04-04 15:45

> Det er svært at svare på med de få oplysninger du giver - Hva' mener du
helt specifikt med 'ikke modtage' ???

Når jeg åbner "status for netværksforbindelse" finder jeg en
aktivitetsmonitor hvor jeg kan se sendte og modtagede pakker. Der bliver
sendt en del trafik, men der bliver ikke modtaget noget.

> Prøv at komme med en bedre beskrivelse af dit netværk og hvordan det er
koblet sammen....

Det er egentlig ikke noget specifikt netværk, da jeg har set det uanset om
jeg vil koble to pc´ere sammen med et krydset kabel, med alm. kabler via en
switch eller til et kabelmodem.

Men lad mig bare forklare sammensætningen af mit hjemmenetværk, da der også
er problemer her.

Jeg benytter Arrownet og et kabelmodem. på kabelmodemet har jeg koblet en
switch. På denne switch har jeg koblet et stk. Patchkabel til min stationære
pc og et stk. trådløs enhed. Jeg er på nettet lige nu via den trådløse
enhed, hvilket fungerer perfekt. Vær opmærksom på at jeg har deaktiveret den
trådløse forbindelse, når jeg roder med det andet netkort, så der ikke
opstår konflikter.

Min forbindelse fungerer ved hjælp af DHCP, så jeg skal hverken angive IP
eller DNS. Noralt vil jeg så få tildelt en intern IP på Arrownets netværk.
Dog har jeg på den trådløse enhed tilkøbt mig en ekstern IP. Kan dog ikke se
at det skulle have nogen betydning, da min bærbare fint får tildelt en
intern IP.

Historik: Efter at have startet maskinen op kan jeg se på mit
"netværks-status-ikon" i højre hjørne, at der bliver sendt data, men intet
modtaget. Kigger jeg under "understøttelse" i "status for netværk"...har jeg
en IP der hedder 0.0.0.0 Efter et par minutter får jeg så tildelt en IP der
hedder 168.254.254.233 og en undernetmaske der hedder 255.255.0.0 Stadig
ingen pakker bliver modtaget. Kigger jeg under detaljer ser jeg at jeg ingen
gateway har fået tildelt, hvilket jeg gør med den trådløse forbindelse.
Dette får mig til at tro at denne IP er blevet tildelt af computeren selv og
ikke Arrownets DHCP server.

> [...]
> korrekt, derefter pinger man netkortet's ip-adresse for at checke at det
fungerer, derefter pinger du systematisk alle andre

Nu har jeg pinget lidt rundt. Kan fint pinge localhost og 169.254.254.233,
men ikke andet. Prøver jeg netstat fra en komandoprompt får jeg heller
intet.

Flere ting jeg skal prøve? Jeg er klar....