Samba og MacOSX
Fra : freddy

Dato : 27-04-04 18:28

Kan man bruge samba på en linux i86 maskine som fil og authencification
server for MacOSX ?

Jeg kan se at Mac OSX server kan køre Samba, men det fremgår ikke klart
(for mig) hvordan man så styrer (andre) mac maskiners login, hvis man
gerne vil styre et blandet miljø fra én server.

mvh Gunner

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 27-04-04 19:47

freddy wrote:
> [...]
> (for mig) hvordan man så styrer (andre) mac maskiners login, hvis man
> gerne vil styre et blandet miljø fra én server.

Hm, store spørgsmål at stille. Men for det første kan du sagtens logge
på en Linux-maskine via samba. Det vil sige linux-maskine kører som
samba-server. Det gør jeg for eksempel på en ganske primitiv måde.

Til det mere komplicerede, du spørger om, er jeg ved at tygge mig
igennem følgende side: <http://se.samba.org/samba/docs/man/>. Mit
problem er -- men snart ikke -- at jeg har brugt Samba ad hoc. Det vil
sige kun læst korte how to's om hvordan man hurtigt får stablet en
samba-server på benene. Og nu har jeg et behov for noget mere kompliceret.

Har du i øvrigt overvejet NFS fremfor Samba som kører med en
Win-protokol (lidt af en omvej)? NFS er ren *nix. Jeg har dog endnu ikke
fået det til at fungere mellem min Mac og min Linux-box, selvom jeg ikke
har haft problemer mellem Linux<->linux.

--Martin

Fra : freddy

Dato : 27-04-04 20:13

Martin Agersted Jarl wrote:

> [...]
> fået det til at fungere mellem min Mac og min Linux-box, selvom jeg ikke
> har haft problemer mellem Linux<->linux.
Vi har 10 - 15 iMacs på en skole som vi gerne vil have til at have en
fælles server.

Dels så man altid gemmer på serverdrev når noget skal gemmes. Det ville
kunne laves med NFS hvor man så mountede /home/bruger som nfs på alle
maskiner. (det kræver vel ikke at filsystemet er hfs eller hfs+?)

Men at lave /etc også som NFS er vel ikke hensigtsmæssigt hvis
maskinerne ikke er helt ens.

Men jeg ville gerne vide hvordan jeg på en i86 maskine (billig) ville
kunne lave en server som kunne lave et /home/bruger for alle brugere og
en login styring så alle elever kunne logge ind fra en hvilken som helst
maskine og så få deres eget skrivebord, eget /home/bruger.

Kan samba det, eller skal jeg bruge et andet redskab?