Fontographer fra mac til pc
Fra : Storm

Dato : 20-04-04 21:18

Jeg skal forsøge at sætte et eurotegn ind i en skrift der intet eurotegn
har. Jeg kører OS X 10.3.3. men har en OS9 Fontographer.
Mit udgangspunkt er en Mac Postscript font som jeg skal skabe en pc
Truetype font ud af.

Jeg åbner Macfonten i Fontographer - så åbner jeg f.eks. Arial ser hvor
eurotegnet ligger (decimaltal 219). Jeg sætter så det ønskede eurotegn
ind i min Macfont på decimaltal 219 og genererer en pc Truetype font.

Personen der skal bruge den åbner den og konstaterer at Eurotegnet
ligger der fint men ikke på 219. Hun fortæller mig at på pc ligger den
iøvrigt ikke på decimaltal 219 men på xxx (jeg husker det ikke helt) -
men her ligger den heller ikke den ligger på 164 (hvis jeg husker ret).

Hvorfor er der denne forskel - og hvordan kan jeg finde ud af hvor jeg
skal ligge tegnet for at det kommer til at ligge der hvor Eurotegn
ligger på en pc? Er der et bestemt forhold mellem mac og pc
placeringerne?

Er der nogen der kan hjælpe mig? Eller hvor mon jeg skal spørge?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 21-04-04 23:53

Hej Nina (øh hvor mange 'n' er du egl med?)

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> [...]
> skal ligge tegnet for at det kommer til at ligge der hvor Eurotegn
> ligger på en pc? Er der et bestemt forhold mellem mac og pc

Der står et eller andet i slutningen af de gamle manualer til Word 5.1 -
jeg kan finde den frem efter weekenden, hvis det er.

Der er noget med, at Mac og PC placerer en del af tegenne forskelligt,
ja.

I fontographer kan du - i avancerede indstillinger til generering -
vælge hvilken encoding, du vil lave - prøv at eksperimentere lidt ,-)

/Sebastian

> Er der nogen der kan hjælpe mig? Eller hvor mon jeg skal spørge?

--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
mindst 140 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : Storm

Dato : 22-04-04 07:31

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhrSLETDETTE@mail.tele.dk> wrote:

> Hej Nina (øh hvor mange 'n' er du egl med?)

Jeg er en med 2 "n"er - ialt.

> [...]
> jeg kan finde den frem efter weekenden, hvis det er.
>
> Der er noget med, at Mac og PC placerer en del af tegenne forskelligt,

Sikke noget skod.

> I fontographer kan du - i avancerede indstillinger til generering -
> vælge hvilken encoding, du vil lave - prøv at eksperimentere lidt ,-)

Mmjahh - det må jeg finde tid til. Tænk hvis man genererede en hel
skrift og alle karakterer lå på forkerte taster. Jeg skal finde den tast
på Mac som vil placere sig på decimaltal 128 når jeg genererer en pc
TrueType font.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 22-04-04 15:34

Hej Nina

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Jeg er en med 2 "n"er - ialt.

Det er sjovere med min moder : zz ss aa nn u sæt selv sammen

> Sikke noget skod.

Tjah, de tænkte vel hvert sit smarte.
I øvrigt sidder a-z og A-Z og 0-9 på de samme taster - det er _kun_ de
andre, der er mere eller mindre forskellige (

> [...]
> skrift og alle karakterer lå på forkerte taster. Jeg skal finde den tast
> på Mac som vil placere sig på decimaltal 128 når jeg genererer en pc

Jamen jeg tror, at du ikke behøver at tænke, hvis du vælge avancerede i
Fontographer; men kan du vente til over weekenden?

/Seb

Fra : Storm

Dato : 22-04-04 21:44

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhrSLETDETTE@mail.tele.dk> wrote:

> Det er sjovere med min moder : zz ss aa nn u sæt selv sammen

Flot - der kan jeg jo slet ikke være med

> I øvrigt sidder a-z og A-Z og 0-9 på de samme taster - det er _kun_ de
> andre, der er mere eller mindre forskellige (

Det er da altid noget.

Jeg valgte netop ikke avancerede fordi jeg ikke rigtig vidste hvad jeg
skulle vælge.

> Jamen jeg tror, at du ikke behøver at tænke, hvis du vælge avancerede i
> Fontographer; men kan du vente til over weekenden?

Jeg kan da prøve om jeg kan finde ud af noget - det er fordi du ville
finde en gammel Word Manual frem?
Tak for indput . Jeg prøver at spørge i en font gruppe, melder tilbage

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 25-04-04 21:18

Hej Nina
Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Flot - der kan jeg jo slet ikke være med

Zsuzsanna, bliver det til

> Jeg valgte netop ikke avancerede fordi jeg ikke rigtig vidste hvad jeg
> skulle vælge.

> Jeg kan da prøve om jeg kan finde ud af noget - det er fordi du ville
> finde en gammel Word Manual frem?

Det var ikke fordi jeg skulle finde den, at du skulle vente, det var
fordi, jeg skulle til barnedåb i København

> Tak for indput . Jeg prøver at spørge i en font gruppe, melder tilbage

Fint

/Seb

Fra : Storm

Dato : 23-04-04 11:42

Hej Sebastian - der er en fontographer gruppe og her fik jeg følgende
svar:

- Og bingo det virkede

Tak for indspark.

--