Mac og Medion
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-04-04 20:03

Hej

Tja, så blev jeg da også 'digitaliseret' med et digital kamera. Men da
jeg er så meget 'gammeldaws', at jeg stadig foretrækker et godt
spejlrefleks kamera, så valgte jeg det billigste af det billige, - et
2,1mpxl Medion MD5975 til 599kr. fra Fona.

Stor var min overraskelse, da jeg fandt ud af, at der _medfølger_
software til både Mac og PC! - Endnu større blev min den, da jeg 'bare'
smækkede stikket i USB'eren og den dukkede op uden videre på
skrivebordet (OS 9.2.2) - hot-plug! - Det er da noget nyt fra medions
side - og så på en Mac....

- Og så kan den tage billeder i op til 1024x768 faktisk i en ganske
hæderlig kvalitet og op til 45sek. video i 800x600.... - Og videoopt.
lagres automatisk i QuickTime !!!!! - imponerende må jeg nok sige!

Så for jer, der stadig er 'gammeldaws' men også vil have noget rimelig
godt og meget billigt, kan jeg da kun anbefale dette lille monster, - og
så har den i øvrigt et 1,2" display, hvilket jo er endnu bedre for mit
vedkommende med mit dårlige syn!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Erik Gjøe Geleff

Dato : 15-04-04 20:27

Det lyder helt fantastisk!
Det må jeg se på også. Det er jo alt for dyrt at få fat i en digital
bagside til mit gamle Contarex. Hidtil har jeg klaret mig med at få
billederne på CD, men det der lyder jo helt utroligt.
Venlig hilsen

Erik Gjøe Geleff

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 16-04-04 16:57

Erik Gjøe Geleff <erik_gjoe_geleff@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> bagside til mit gamle Contarex. Hidtil har jeg klaret mig med at få
> billederne på CD, men det der lyder jo helt utroligt.

Yap-yap - man får hvad man betaler for! Det er da kun godt at der findes
prisbilige digitalkameraer - og at de virker med Mac, men kvaliteten kan
sammenlignes med traditionelle kameraer i samme ende af prisskalaen.
--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten

Dato : 15-04-04 21:19

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Endnu større blev min den, da jeg 'bare'
> smækkede stikket i USB'eren og den dukkede op uden videre på
> skrivebordet (OS 9.2.2) - hot-plug! - Det er da noget nyt fra medions
> side - og så på en Mac....

nej da. Det hedder "USB mass storage" og er noget der har virket på new
world mac'er out-of-the-box siden 1998.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Steen Larsen

Dato : 15-04-04 21:44

In article <407edc73$0$5962$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,

> [...]
> hæderlig kvalitet og op til 45sek. video i 800x600.... - Og videoopt.
> lagres automatisk i QuickTime !!!!! - imponerende må jeg nok sige!

Hvis det er solgt som 2.1 MP så skal det meget gerne kunne levere
opløsning omkring 1600 x 1200.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-04-04 23:17

Hej Steen

Det kan det også, - jeg nævnte blot nogle af faciliteterne. - Jeg har
kun haft den et par dage endnu og har slet ikke haft tid til at finde ud
af alle finesser. - Men jeg glemte noget, som måske kan have en vis
interesse, - den har faktisk en makroindstilling også, hvad der er
unormal for så billige kameraer. Og desværre har den 'kun' digital 3x
zoom.... + at der er tilslutning til TV IN, så den kan vel også bruges
som webcam...

Og iflg. opl., jeg har fået fra Fona, skulle den kunne bruge op til et
128mb SD kort...

Men stadig et rigtig godt køb til prisen - også sammenlignet med det
Medion 2,0mpxl, som ALDI sælger i denne uge inkl. ministativ til
549kr..... - Såvidt jeg kan se af papirerne er det et Kyocera produkt...

mvh. Erik Richard

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-04-04 23:31

>Og desværre har den 'kun' digital 3x
> zoom....

Digital zoom er aldeles uanvendeligt og nærmest en ligegyldig facelitet.
Nøjagtig samme virkning kan opnås ved en senere opsampling på
computeren.
Optisk zoom er alt afgørende.

Just for the record.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten

Dato : 16-04-04 11:17

> Digital zoom er aldeles uanvendeligt og nærmest en ligegyldig facelitet.
> Nøjagtig samme virkning kan opnås ved en senere opsampling på
> computeren.

Hør hov vi er indtil flere her der er kommet i ERS's killfilter, fordi
vi på har påstået at man ikke kan upsample en bitmap uden
kvalitetstab. Lad nu Erik upsmaple på både sit kamera og i Photoshop

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 15-04-04 22:13

> [...]
> spejlrefleks kamera, så valgte jeg det billigste af det billige, - et
> 2,1mpxl Medion MD5975 til 599kr. fra Fona.

Du kan sagtens få et godt digital spejlrefleks kamera. Fx. Nikon D70
eller Canon 300 D hvis det skal være i den ikke alt for dyre ende....

--
Sebastian Bredsdorff
DK-2920 Charlottenlund

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-04-04 23:22

Hej Sebastian

Tja... Nu kører jeg med Canon EOS som alm. SLR og normalt 50 eller 64
ISO film, så at få et DSLR, der matcher i kvalitet til det, kan ikke
lade sig gøre endnu, men det skal da nok komme på et tidspunkt inden for
de næste få år... Og selvfølgelig vil jeg så vælge EOSD, da jeg jo har
en del optik allerede nu...

mvh. Erik Richard

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 16-04-04 08:43

In article <407f0af6$0$5942$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Erik Richard
> [...]

> lade sig gøre endnu, men det skal da nok komme på et tidspunkt inden for
> de næste få år... Og selvfølgelig vil jeg så vælge EOSD, da jeg jo har

Du må hellere definere termen bedre, for et Canon 300D eller 10D har
langt mindre støj i billederne end tilsvarende film har af korn. At de
nævnte kamerear ikke kan stilles til ISO 50 eller 64 gør jo ingen
forskel, så længe ISO 100 er mere "ren" end dine film.

--
Søren Theilgaard
IT Consultant, M.Sc.Eng.

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

(Remove "NOSPAM" from e-mail address if replying directly to me.)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-04-04 13:53

Hej Søren

Søren Theilgaard wrote:

> Du må hellere definere termen bedre, for et Canon 300D eller 10D har
> langt mindre støj i billederne end tilsvarende film har af korn.

Jeg véd ikke, hvad det er, du kalder for 'støj', - men jeg véd, at der
endnu ikke er lavet et DSLR, der kan nmatche et konventionelt SLR i det
øjeblik, du går ind og laver store udsnitsforstørrelser. Og så er det
ligegyldigt, hviken software, der anvendes

> At de nævnte kamerear ikke kan stilles til ISO 50 eller 64 gør
> jo ingen forskel, så længe ISO 100 er mere "ren" end dine film.

Det er da noget pjat. Des langsommere film, des bedre kvalitet og jo
større kan en forstørrelse blivefør man kan se filmkorn. Bruger du fx.
en AgfaColor Professional eller AgfaChrome Professional 50, kan du med
et godt forstørrelseudstyr lave et udsnit på 6x9mm og blæse det op i
90x160cm uden korn! - Forsøger du det samme med et 300D eller 10D vil
billedet alleree ved en forstørrelse på 50x70cm have nået max.
forstørrelsesgrad.

Jeg har faktisk prøvet det med vel nok det bedste fotoværktøj, der
nogensinde er lavet - nemlig Macromedia xRes. Og det er så ligegyldigt,
om du bruger interpoleret metode - 9600x9600dpi eller den alm.
indstilling 2400x2400 eller 4800x4800dpi.

Og i øvrigt så lavede jeg ikke mit opr. indlæg for at starte den her
diskusion - igen! - men blot for at nævne, at man nu kan få et rimelig
digicam til daglig brug uden at skulle ofre en formue på udstyr, der
allerede er forældet på mindre end et halvt år!

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 17-04-04 11:08

> [...]
> 90x160cm uden korn! - Forsøger du det samme med et 300D eller 10D vil
> billedet alleree ved en forstørrelse på 50x70cm have nået max.

Hvor tit er det lige at du Erik som alm. fotobruger har behov for at
blæse et billed op i den størrelse?

--
Sebastian Bredsdorff
DK-2920 Charlottenlund

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-04-04 12:40

Søren Theilgaard <st@theilgaardNOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> nævnte kamerear ikke kan stilles til ISO 50 eller 64 gør jo ingen
> forskel, så længe ISO 100 er mere "ren" end dine film.

Jeg ved godt at alle kameramærker bruger ISO-betegnelsen til deres
digitale kameraer, men er det ikke lidt af en tilsnigelse. Dybest set
hører ISO-begrebet jo sammen med celloloid film (eller hvad de nu er
lavet af) og det er der jo ligesom ikke så meget af i et digitalkamera!

Det er vel snarere en slags "forståelses-metafor" der kan anvendes til
fornøjelse for folk, der er vant til ISO'erne!

På et digitalt kamera burde det være nok at kameraet får af vide hvor
stor lysmængden er, hvilket som regel sker automatisk.

Stig

Fra : Villy Erichsen

Dato : 16-04-04 20:12

In article <1gcb4e0.1kayz0if6h0swN%usenet@geomac.dk>, Sebastian
Bredsdorff <usenet@geomac.dk> wrote:

> Du kan sagtens få et godt digital spejlrefleks kamera. Fx. Nikon D70
> eller Canon 300 D hvis det skal være i den ikke alt for dyre ende....

Nikon D70 kan jeg stå inde for - har haft det en uges tid nu - og
testet alt det jeg kunne nå i den tid, Bl. a. foto i A3 str. Absolut
intet at brokke sig over - ingen korn (pixelering/trapping) at se.
Faktisk er det bedre end det langt dyrere D1 - som jeg også bruger.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 16-04-04 21:52

nobody writes:
>Nikon D70 kan jeg stå inde for

Havd står sådan en fætter i d.d.?

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 16-04-04 22:17

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Havd står sådan en fætter i d.d.?

Knap 9000 + moms for den udgave med 28-80 mm linse.

Stig

Fra : Erling Hansen

Dato : 18-04-04 20:56

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Knap 9000 + moms for den udgave med 28-80 mm linse.
>
> Stig

Kan nogen af jer så fortælle (jeg har lidt af samme diskussion med min
søn) - : Billedkvaliteten på SLR er også særdeles afhængig af, om det er
en kontrastrig kvalitetslinse som Leica eller Canon, f.eks. 90 mm, eller
om det er en zoom - jo større jo værre.
Så kommer spørgsmålet: Jeg har bare en Canon digital m. 2,1 mill. - og
jeg synes slet ikke den kan hamle op med en forstørrelse fra min Canon
EF eller min Nikon F50. De 'gammeldaws' har mere slag i frikadellen,
hvis jeg vil - og også mere poesi, hvis jeg vil det.
mvh
Erling

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-04-04 00:17

Hej Erling

Erling Hansen wrote:

> [...]
> søn) - : Billedkvaliteten på SLR er også særdeles afhængig af, om det er
> en kontrastrig kvalitetslinse som Leica eller Canon, f.eks. 90 mm, eller

Linsekvaliteten har meget at sige, når man skal vurdere en linses
kvalitet. Du skriver selv, du har Canon EF optik. - En meget enkel
sammenligning her er den gamle (originale fra 1988-91) 50mm/f:1,8 optik
og så den nye 50mm/f:1,8USM II. Det gamle objektiv har udelukkende
slebne glaslineelementer, mens den nye har udelukkende støbte
plastelementer. Du kan, som jeg skrev, med det gamle objektiv + en 50
ASA/ISO prof film lave et udsnit på 6x9mm og blæse det op i en forstr.
på 90x160cm uden korn. Med det nye objektiv kan samme udsnit 'kun'
forstørres op til ca. 80x140cm uden korn. - Det har ikke så meget at
sige ved al fograeig, men vis man tager dias, der skal p på sorlæred,
kan det tydeligt ses. - Og det er såkaldt fastbrændvidde optik!

Med zooms - eller variofokus, som er den helt korrekte betegnelse for
dem, vi normalt kalder for zoomobjektiver - fx. 20-200mm/f:3,5-5,6. - En
ægte zoom har fast brændvidde - fx. Canon AF 80-200mm/f:2,8L. På
objektiver med fast blænde vil kvaliteten være væsentlig bedre, end på
objektiver med varioblænde.

Hvis du nu valgte det samme motiv taget med en 70-200/f:3,5-5,6 og en
80-200mm/f:2,8L, så vil du helt klart også kunne se forskel ved en
udsnit på samme str. som med normaloptikken. Med 70-200mm kan du 'kun'
forstørre op i ca. 60x90cm, før kornene begynder at kunne ses, mens du
med en 80-200mmL kan forstørre op til ca. 75x115cm, før kornene kommer...

Og vælger du så et specialobjektiv som fx. Novoflex eller Alpa/Meyer, så
er der her en kæmpeforskel til de objektiver, der laves til
seriefremstillede kameraer. Fx. kan et dias (64 ASA/ISO KodaChrome)
køres op på en storskærm på 6x9 meter uden synlige korn, og med
Alpa/Meyer helt op på 18x24 meter! - Men her snakkr vi også optik i
prisklassen 3-400.000kr. for en 80-200mm/f:2,0....

> [...]
> EF eller min Nikon F50. De 'gammeldaws' har mere slag i frikadellen,
> hvis jeg vil - og også mere poesi, hvis jeg vil det.

På langt de fleste digicams er det kompromis'er hele vejen. - Linserne
er for det meste alle af plastmateriale, og her er skarpheden langt
mindre end på linser lavet af glas. Alene kontrastrigdommen i glas er i
forholdet 10:1 i forhold til plast. Med den teknologi, man råder over i
dag, er det fysisk umulig at lave plast linseelementer, der har samme
klarhed som konventionel glas.

Den anden 'hurdle', der er i digicams, er selve CCD sensoren. Der er
uhyre stor forskel i kvalitet på dem - afhængig af, hvorfra de kommer.
Her hører Sony til dem, der er længst fremme. - De har taget deres
erfaringer fra Video 8 og HI8 systemerne med sig over i digicams, og det
har givet deres CCD komponenter et fortrin frem for det andet store
firma - Kyocera/Olympus samarbejdet på de fleste områder.

Som svagtseende er kontrast og skarphed altafgørende for, hvordan man
ser et billede, - og det er fuldstændig ligegyldigt, om det er på
konventionelle film eller digitale billeder. Mange helt billige digicams
(under 2000kr.) bruger CCD komponenter af halvgod kvalitet, så det kan
være lidt af et spil i lotteriet, hvad man får.

Jeg har set digitale billeder hos min normale fotohandler i str. 18x24cm
samme motiv taget med forskellige digicams, og der er kæmpeforskel på
kvaliteten. Det bedste af dem var taget med en Olympus 720 og en Kyocera
til 1495kr.! - mens Canon Ixus generelt lå langt nede i kvalitet -
uanset prisen. - Det skal lige siges, at der var brugt kameraer i
prisgrupperne 1-2000kr. 2-3000kr., 3-4000kr. samt 4-5000kr.. - 'Sjovt'
nok var det absolut dårligste taget med en Sony til 3995kr. - Alle havde
CCD komponenter fra Sony bortset fra Olympus og Kyocera modellerne.
Olympus C2100 dog med CCD fra Sony. C2100 lå faktisk blandt de bedste
10, mens den tilsvarende Ixus V med samme CCD sensor lå omkring nr. 20.
- Det skal så også tilføjes, at der ingen DSLR var med i deres test.

Og jeg vil stadig råde folk til ikke at købe for dyre digicams på
nuværende tidspunkt. Udviklingen går så stærkt, at den teknik, vi kender
i dag, allerede er dybt forældet om 3-4 måneder. Med DSLR forholder det
sig lidt anderledes. - Her har man selv lidt mere 'kontrol' over
tingene, da man jo selv bestemmer, hvilken optik, man vil have med, og
da optik er en væsentlig udgift ved DSLR, så er 'tabet' mindre, når man
skifter sit kamerahus ud, - man behøver jo ikke skifte optikken også.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Erling Hansen

Dato : 19-04-04 09:05

> [...]
> da optik er en væsentlig udgift ved DSLR, så er 'tabet' mindre, når man
> skifter sit kamerahus ud, - man behøver jo ikke skifte optikken også.

Tak for et dejligt kvalificeret svar på mit spørgsmål. Som også har
bragt mig lidt ro i sindet. Jeg vil beholde min Canon S10 foreløbig, til
at fotografere børnebørn og små hunde med, mens jeg afventer et
teknologisk kvantehop, og så iøvrigt glæde mig over min Nikon og min
Canon SLR - for ikke at tale om min trofaste gamle Mamiya 6X6 hvor man
kan se på en B&W-diesel, om møtrikkerne har links- eller retgvind.

mvh
Erling Hansen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-04-04 21:31

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

>- for ikke at tale om min trofaste gamle Mamiya 6X6 hvor man
> kan se på en B&W-diesel, om møtrikkerne har links- eller retgvind.

LOL

Ja, det var sgu' kram. B&Wmaskinerne, forståes

Arbejdede i flere år med en Rolleiflex 6x6, og det var uforlignelige
negativer, der kom ud af det. Havde i en periode en Linhof Technika
stillet til rådighed, det var endnu mere mums - har ledt efter et til en
overkommelig pris lige siden.

Engang viste jeg på et sommerkursus nogle faglige dias en sen aften på
en hvidkalket ladevæg. Jeg vil tro at dias'ene var oppe i 2x3 meter
eller mere. Det var en fornøjelse at gå helt tæt på væggen og stadig
kunne se, at de var skarpe. De var taget med Leica på 24x36 mm film.

Nå, men det er vist lidt OT I dag bruger jeg også det digitale, da
det er meget anvendeligt, praktisk og hurtigt at bruge. TIl brug for
foredrag med videre er arbejdsvanerne dog de samme. I stedet for at
sidde med karruseller og løse dias over det hele, sidder jeg nu med
computeren og laver nye serier til fremvisning.

Men det _er_ altså ikke helt det samme.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 19-04-04 14:10

> [...]

> EF eller min Nikon F50. De 'gammeldaws' har mere slag i frikadellen,
> hvis jeg vil - og også mere poesi, hvis jeg vil det.

Som du kan se af Erik Richards svar er linsen meget vigtig, ligesom den
er på traditionelle kameraer.

Et andet forhold som ERS kun lige strejfer er CCD'erne, altså den chip
der modtager lysinformationerne fra linsen.

Mest udbredt er kameraer der anvender CCD-teknologi i modsætning til den
mere prisbillige CMOS-teknologi.
Forskellen er at CMOS-teknologien er op til 10 gange mere lyssvag end
CCD-teknologien. I praksis vil begge typer ofte opnå kvalitetsmæssigt
gode resultater specielt i god belysning.
Men ved optagelser i svagere belysninger vil kameraer med anvendelse af
CMOS-teknologien - alt andet lige - nødvendigvis skulle kompensere for
det manglende lys elektronisk. Nogle gange går det godt - andre gange
mindre godt!

Til gengæld får man flere megapixel pr. krone.

Canons kameraer anvender CMOS og min erfaring er at selv meget populære
og meget solgte semiprofessionelle kameraer fra Canon får problemer med
kvaliteten. (Der skal nok være nogen der er uenig med mig i det, men jeg
stiller gerne op til en test!)

Derudover har ERS da sikkert ret i at nogle CCD'er er bedre end andre,
men det har jeg ikke baggrund for at kunne bekræfte.

Stig

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-04-04 22:02

> [...]

> EF eller min Nikon F50. De 'gammeldaws' har mere slag i frikadellen,
> hvis jeg vil - og også mere poesi, hvis jeg vil det.

Dit Canon er jo et "Point and shoot" kamera. Et godt et af slagsen,
bevares. Det vil ikke være rimeligt at sammenligne det med
halvprofessionelle kameraer. En ældre Mercedes er også mere komfortabel
at køre i end en ny Fiat.
--
Henrik Münster
Esbjerg