SMS og mac
Fra : Niels Prins

Dato : 11-04-04 23:12

Er der nogen med kendskab til software der kan konverterer en SMS til en
e-mail. Jeg forestiller mig noget med en mobil tlf. eller et GSM modem
der er tilsluttet computeren og når den får et opkald med en sms sendes
denne vidre til en e-mail adresse.

Jeg vil foretrække en mac løsning men hvis nogle kender til windows
eller linux løsninger er jeg også interesseret i at høre om dem.

Niels

Fra : Rene Molsted

Dato : 13-04-04 08:35

Niels Prins wrote:

> [...]
>
> Jeg vil foretrække en mac løsning men hvis nogle kender til windows
> eller linux løsninger er jeg også interesseret i at høre om dem.

Hej Niels
Dette er måske hvad du leder efter:
http://www.zonith.com/products/smsgateway_dk.php

René

Fra : Niels Prins

Dato : 13-04-04 17:16

In article <c5g57n$24ac$1@news.cybercity.dk>,
Rene Molsted <molsted@mac.com> wrote:

> Hej Niels
> Dette er måske hvad du leder efter:
> http://www.zonith.com/products/smsgateway_dk.php
>
> René

Ja, noget i den stil. Tak for linket det vil jeg kigge nærmere på.

Det jeg tænkte på med OS X er at faciliteten jo er indbygget i
adressebogen hvor man med en blurthoot telefon kan modtage og sende
sms'er. Er der nogen mulighed for at få adressebogen til at afsende
sms'en som en e-mail i stedet for at sms'en vises i et popup vindue?

Niels

Fra : Sebastian

Dato : 19-04-04 09:54

Niels Prins <niels@_fjernes_prins.dk> wrote:
> [...]
Du behøver ikke at konvertere, en almindelig SMS er text. Du skal bare
kunne modtage den med din Mac og bagefter bede dit mailprogramm at sende
det. Et lille script der beder adressebog og mail om noget burde være
nok.

Den vej har jeg ikke tænkt endnu. Jeg sender SMS under OS 9 uden GSM
forbindelse. Selv om de danske GSM operatører har lukket for gratis
adgang til e-mail -2- SMS gateways kan man stadig opbygge en PSTN (god
gammeldags modemforbindelse) til fx. TDCs SMS server og sende den vej
ind til GSM nettet.

Hvis det ikke bare er til digselv men sådan at du formoder at der kommer
trafik, prøv at snakke med en GSM netværksoperatør inden du begynder at
købe software og sætte det hele op. De har nemlig færdige løsninger, som
man kan leje - det er heller ikke så forfærdelig dyrt.
Jeg har tidligere benyttet mig af Sonofons tjenester i nogen
Machine-2-Machine kommunikation via GSM. Sonofon er nemlig den eneste
operatør, der vil give garanteri på at SMS timestamp er _rigtigt_.

> [...]
> sms'er. Er der nogen mulighed for at få adressebogen til at afsende
> sms'en som en e-mail i stedet for at sms'en vises i et popup vindue?

Jeg kender desværre ikke noget til mulighederne for at scripte
Adressbogen i OS X. Det du vil lugter dog af noget der meget nemt kan
scriptes. AFAIK er både Adressebogen og Mail scriptbar.

hilsen
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Niels Prins

Dato : 20-04-04 22:18

In article <1gchkb5.16vf9133s5y8cN%thorfinn@ofir.dk>,
thorfinn@ofir.dk (Sebastian) wrote:

> [...]
> adgang til e-mail -2- SMS gateways kan man stadig opbygge en PSTN (god
> gammeldags modemforbindelse) til fx. TDCs SMS server og sende den vej

Der er masser af software og udbydere der tilbyder email 2 sms, men sms
2 email er åbenbart ikke så let at komme i nærheden af når man ikke
hedder dr eller tv3 og lige har en udviklings afdeling der kan tage sig
af at løse opgaven. Jeg fandt en udbyder der ville have 10.000,- for at
sætte en sms 2 email gateway op og derefter 795,- om mdr. Dette er lidt
for dyrt til den opgave jeg skal løse. (eks. moms)

> Jeg kender desværre ikke noget til mulighederne for at scripte
> Adressbogen i OS X. Det du vil lugter dog af noget der meget nemt kan
> scriptes. AFAIK er både Adressebogen og Mail scriptbar.

Scipting har jeg tænkt på men har endnu ikke fået kigget på det. Det jeg
har brug for er en smsgateway - til windows fandt jeg Oxygen SMS Gateway
til ca. $300,-. Jeg har ikke haft mulighed for at teste det endnu men
det ser lovende ud.

Jeg ville blot gerne blive på mac hvis det var muligt.

Niels

Fra : Sebastian

Dato : 21-04-04 12:34

> [...]

> sætte en sms 2 email gateway op og derefter 795,- om mdr. Dette er lidt
> for dyrt til den opgave jeg skal løse. (eks. moms)

Prøv igen. Mange SRO anlæg (Styring Regulering Overvågning) benytter
efterhånden SMS. Det kan nemlig ikke svare sig at trække kilometervis af
ledninger.

Hvor meget trafik forventer du?
Som sagt havde vi Sonofon som udbyder, afregningen skete efter efter
trafikmængden. Software mv. leverede de.

> Scipting har jeg tænkt på men har endnu ikke fået kigget på det.
Ved 2-4 SMS/døgn nok det billigste.

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Christian Flintrup

Dato : 22-04-04 02:05

> [...]

> Jeg vil foretrække en mac løsning men hvis nogle kender til windows
> eller linux løsninger er jeg også interesseret i at høre om dem.

Til Linux/UNIX kan jeg anbefale "Gammu". Måske kan det kompileres og
køres under Mac OS X?

Gammu alene kan kun udføre kommandoer som at afsende SMS, læse indbakken
på telefonen osv., så det skal under alle omstændigheder kombineres med
et program, der løbende holder øje og videresender SMS til e-mail. Et
sådant ville kunne skrives i Perl, og ville også kunne afvikles under
Mac OS X.

Det sværeste ville nok være at få Gammu til at virke i Mac OS X.

Link:
<http://www.mwiacek.com/gsm/soft/gammu.html>

--
Mange hilsener