Blog, MovableType, pMachine etc.
Fra : Per Madsen

Dato : 05-04-04 18:30

Jeg har i det sidste halve års tid benyttet www.blogdrive.com's blogging
service, og er egenligt ganske tilfreds med det. Det er gratis, stabilt
og enkelt at benytte.
Men....når jeg så sammenligner min blog med f.eks.:

http://www.lasserimmer.com/index.php
http://www.abekat.net/
eller Davids superflotte http://blangstrup.org/index.php?id=0

kan jeg jo godt se at deres sider er betydeligt flottere. Teksten osv.
står meget meget flottere og tydeligere end på min...de ser i det hele
taget bare bedre ud (bloggene altså).

Så vidt jeg kan forstå skyldes det tildels, at de benytter MovableType,
pMachine osv. Desværre er jeg ikke det højeste træ i den fynske
bøgeskov, så jeg er lettere forvirret over, hvordan jeg skal gå frem og
hvad jeg i det hele taget skal bruge. Hvad er forskellen på MovableType
og pMachine? pMachine benytter sig af MovableType eller hvordan?

Findes der nogle programmer med et interface ala det her:

http://www.ecotox.dk/bloginterface.jpg

som vil give mig et resultat som i ovenstående blogs?
Er der nogen specielle krav til serveren? Findes det som freeware?

Håber der er nogen der kan hjælpe

--
Mhv. Per Madsen
http://madsen.blogdrive.com/ mac, news, whatever....

Fra : Jonas Voss

Dato : 05-04-04 21:28

In dk.edb.mac, permandREMOVETHIS@cool.dk wrote:

> kan jeg jo godt se at deres sider er betydeligt flottere. Teksten osv.
> står meget meget flottere og tydeligere end på min...de ser i det hele
> taget bare bedre ud (bloggene altså).

Det har ikke noget med deres blogsoftware at gøre, det er deres brug af
CSS, og deres fremragende smag.

> [...]
> hvad jeg i det hele taget skal bruge. Hvad er forskellen på MovableType
> og pMachine? pMachine benytter sig af MovableType eller hvordan?

pMachine er ren PHP og MySQL, mens MoveableType er Perl, og MySQL hvis
det er installeret på serveren, ellers benytter den sig af BerkeleyDB.
Disse to ting betyder, at det kun kan køre på en Unixserver, hvor du som
bruger har lov til at afvikle cgi-scripts. pMachine kræver blot at der
er PHP og MySQL installeret på sveren, og det kan således også køre på
en Windowsserver. pMachine producerer ingen statiske sider, men det gør
MoveableType. Det er to ret forskellige systemer under hjelmen.

> Findes der nogle programmer med et interface ala det her:

> http://www.ecotox.dk/bloginterface.jpg

Ja, det har de fleste af dem.

> som vil give mig et resultat som i ovenstående blogs?
> Er der nogen specielle krav til serveren? Findes det som freeware?

Både pMachine og MoveableType er gratis.

> Håber der er nogen der kan hjælpe

Håber det hjalp en lille smule.

Du kan også tage et kig på <http://wordpad.org/>, eller
<http://blosxsom.org/> (tror nok det er det, det hedder.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Someone thought The Big Red Button was a light switch.

Fra : Per Madsen

Dato : 06-04-04 12:43

Jonas Voss <hexley@spymac.com> wrote:

> [...]
> en Windowsserver. pMachine producerer ingen statiske sider, men det gør
> MoveableType. Det er to ret forskellige systemer under hjelmen.

Er det standard, at serverne har PHP og MySQl installeret?

> Både pMachine og MoveableType er gratis.

Hvilken vil du anbefale?

> Du kan også tage et kig på <http://wordpad.org/>, eller
> <http://blosxsom.org/> (tror nok det er det, det hedder.

Kan desværre ikke rigtig finde noget på links'ne...har prøvet at google
dem...

Tusind tak for forklaringerne og ulejligheden!

--
Mhv. Per Madsen
www.ecotox.dk,- Links til uundværligt mac software, sites, musik etc.

Fra : Per Madsen

Dato : 06-04-04 13:27

Ahh...det var http://www.typepad.com/ ikk'?!

Fra : Jonas Voss

Dato : 06-04-04 20:50

In dk.edb.mac, permandREMOVETHIS@cool.dk wrote:

> Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Ahh...det var http://www.typepad.com/ ikk'?!

Jo, og <http://wordpress.org/>

(:

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: boss forgot system password

Fra : Jonas Voss

Dato : 06-04-04 20:51

In dk.edb.mac, permandREMOVETHIS@cool.dk wrote:

> Per Madsen <permandREMOVETHIS@cool.dk> wrote:

> Ahh...det var http://www.typepad.com/ ikk'?!

Vi prøver lige igen med:

<http://www.blosxom.com/>

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Firmware update in the coffee machine

Fra : Jonas Voss

Dato : 06-04-04 21:31

In dk.edb.mac, permandREMOVETHIS@cool.dk wrote:

> Er det standard, at serverne har PHP og MySQl installeret?

Det ved jeg ikke rigtig. Jeg har ikke shoppet domæner i to år, så jeg
skal ikke rigtig kunne sige det. Men kig dig lidt omkring, så får du nok
et indtryk af, om det er standard, eller en ekstraydelse.

> Hvilken vil du anbefale?

Jeg har kun praktisk erfaring med MoveableType, og det kan jeg kun
anbefale. Det er nørdet, men superfleksibelt og kraftfuldt

> Kan desværre ikke rigtig finde noget på links'ne...har prøvet at google
> dem...

Se mine andre poster, sætternissen havde fri da jeg skrev links og navne
(:
--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Internet exceeded Luser level,
please wait until a luser logs off before attempting to log back on.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 07-04-04 19:43

Jonas Voss <hexley@spymac.com> wrote:

> Jeg har kun praktisk erfaring med MoveableType, og det kan jeg kun
> anbefale. Det er nørdet, men superfleksibelt og kraftfuldt

Nørdet? Tjo, men meget let at bruge.

-j

Fra : Jonas Voss

Dato : 08-04-04 01:12

In dk.edb.mac, spam@janus.dk wrote:

> Nørdet? Tjo, men meget let at bruge.

Helt enig, det er først nørdet hvis man vil til at rette i hvordan
MoveableType er sat op fra starten, og man gerne vil ændre på layoutet,
og sårn. Ellers er det nemlig rigtigt let at bruge.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Virus due to computers having unsafe sex.

Fra : Per Madsen

Dato : 09-04-04 01:51

> [...]

> MoveableType er sat op fra starten, og man gerne vil ændre på layoutet,
> og sårn. Ellers er det nemlig rigtigt let at bruge.

Nå, men så lykkedes det at få det op og køre....Det er rigtignok let at
bruge når det først er kommet op og køre, men for pyffer,- det er altså
_ikke_ nemt at få lagt op på serveren!!! Hvis man ved hvad man skal gøre
er det, som alt andet sikkert let, men hvis man "kommer ind fra gaden"
er det altså lidt tricky! Jeg skulle ændre på tilladelser på diverse
filer, slette andre fra serveren igen efter den første upload osv. osv.

Jeg endte med at inst. WordPress på serveren, efter at have fået hjælp
af Simon...resultatet kan ses her:

http://madsenblog.tk/

Nu skal jeg lege lidt med hvordan jeg ændrer themes, farver osv

Når I poster indlæg på jeres blog, benytter I så bare browserinterfacet
eller bruger I en client?

Anyway...tak for hjælpen!

Fra : Jonas Voss

Dato : 09-04-04 02:28

> [...]

> af Simon...resultatet kan ses her:

> http://madsenblog.tk/

> Nu skal jeg lege lidt med hvordan jeg ændrer themes, farver osv

Jeg har kun hørt godt om wordpress, så held og lykke med det.

> Når I poster indlæg på jeres blog, benytter I så bare browserinterfacet
> eller bruger I en client?

<skamløs selvpromovering>

Jeg benytter et browserinterface, til en maskine jeg selv har bygget.

<http://itu.dk/people/jcv/usenet/browserinterface.jpg>

</skamløs selvpromovering>

> Anyway...tak for hjælpen!

Any time (:

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: new guy cross-connected phone lines with ac power bus.

Fra : Per Madsen

Dato : 09-04-04 09:18

Jonas Voss <hexley@spymac.com> wrote:

> <skamløs selvpromovering>
>
> Jeg benytter et browserinterface, til en maskine jeg selv har bygget.

> [...]

Cool!! ...

Fra : Lone Schmidt

Dato : 09-04-04 21:16

Jonas Voss <hexley@spymac.com> wrote:

> In dk.edb.mac, permandREMOVETHIS@cool.dk wrote:
>

> <skamløs selvpromovering>
En god ting , Jonas

> Jeg benytter et browserinterface, til en maskine jeg selv har bygget.
En god ting , Jonas

> <http://itu.dk/people/jcv/usenet/browserinterface.jpg>
>
> </skamløs selvpromovering>
En endnu bedre ting, Jonas )