problem med "Connect" til oracle med PHP
Fra : Bee

Dato : 27-04-04 15:03

Hej alle.

Jeg forsøger at "connecte" til en oracle database via php, men jeg får
heletiden at vide at det er et ugyldig brugernavn/ ugyldig adgangskode.

Jeg bruger følgende kode til at connecte med..

$username = "mitbrugernavn";
$password = "minadgangskode";
$database = "mindatabase";

if ($connect = OCILogon($username,$password,$database)) {
echo "Connected...";
}
else {
echo "Not Connected...";
}

på samme server kører der osse asp, og her er der intet problem med at
connecte, følgende bruges til "connection"....

set cn = server.CreateObject("adodb.connection")
cn.ConnectionString = "Provider=OraOLEDB.Oracle; Data Source=mindatabase;
User id=mitbrugernavn; Password=minadgangskode;"

umiddelbart kan jeg ikke se, hvor jeg sætter "provider" ind i min php kode,
måske er det her problemet ligger!!!!

Hvis jeg ændre på $database, får jeg en anden fejlmeddelelse, så umiddelbart
mener jeg at den kan "se" databasen, det giver bare ingen mening at
brugernavn og adgangskode ikke bliver accepteret.

Jeg er løbet lidt tør for idéer, så hvis der er nogle gode idéer er de meget
velkomne :)

på forhånd tak
Jens

Fra : Bjarne

Dato : 27-04-04 15:23

On Tue, 27 Apr 2004 16:02:50 +0200, Bee wrote:

> [...]
> $password = "minadgangskode";
> $database = "mindatabase";
>
> if ($connect = OCILogon($username,$password,$database)) {

<snip>

Jeg er ikke sikker på at dette løser dit problem, men måske... Jeg
bruger følgende for at forbinde til en Oracle database:

$ORACLE_USER = "username";
$ORACLE_PASS = "password";
$ORACLE_SID = "sid";

putenv("ORACLE_SID=$ORACLE_SID");
putenv("ORACLE_HOME=/path/to/oracle/product/8.1.7");
putenv("TNS_ADMIN=/path/to/oracle/product/8.1.7/network/admin");

$connect = OCIPLogon($ORACLE_USER, $ORACLE_PASS, $ORACLE_SID)
or die(OCIError());

Bortset fra systemvariablerne er dette identisk med din kode. Jeg må
indrømme, at jeg ikke har den store viden om opsætningen af Oracle.
Jeg har overtaget denne kode fra en anden, og den fungerer for
mig. Hvis ikke det hjælper i dit tilfælde, ja så må jeg nok give
op..

Mvh
Bjarne

Fra : Bee

Dato : 28-04-04 09:52

"Bjarne" <spam@spaceball.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har overtaget denne kode fra en anden, og den fungerer for
> mig. Hvis ikke det hjælper i dit tilfælde, ja så må jeg nok give

Hej Bjarne

Nu har jeg forsøgt at sætte de ekstra 3 linier ind, det forsøgte jeg osse
igår - samme linier er nævt mange steder, men det hjalp bare ikke :(

Jeg får følgende fejlmeddelelse

Warning: OCISessionBegin: ORA-01017: ugyldigt brugernavn/ugyldig
adgangskode;
logon nægtet in D:\InetPub\wwwroot\oracle-data.php on line 19
Connection error...

<?

$username = "mitbrugernavn";
$password = "minadgangskode";
$database = "mitdatabasenavn";

putenv("ORACLE_SID=$database");
putenv("ORACLE_HOME=/oracle/ora92");
putenv("TNS_ADMIN=/oracle/ora92/network/admin");

if ($connect = OCILogon($username,$password,$database)) {
echo "Connected...";
}
else {
echo "Connection error...";
}

?>

oracle er installeret i roden af d drevet, og jeg har forsøgt at ændre
"stien" til d:\oracle\ora92 og d:/oracle/ora92 men det hjælper heller ikke
!!!!!

Skal der laves nogle ændringer i IIS?

Det kører på en WindowsNT4 - og det er oracle version 9.2 der er
installeret...

.... lidt irriterende er det jo at det bare spiller når det er ASP der
anvendes...... pokkers......