Phpmyadmin user/pass problemer
Fra : Nederbasse

Dato : 09-04-04 00:29

Hello

Jeg har installeret PHP og Mysql på min Win XP pro pc og det virker fint
Så er der installeret Phpmyadmin 2,5,6 som det kniber med at få til at virke
uden fejl
Indsætter jeg username og password i config.inc.php i disse to linier:
$cfg['Servers'][$i]['user'] = 'root'; og $cfg['Servers'][$i]['password'] =
'';
får jeg en blank side
lader jeg de to linier være som de er kommer denne advarsel:
Din konfigurationsfil indeholder indstillinger (root og uden kodeord) som
svarer til en standard MySQL priviligeret brugerkonto. Din MySQL server
kører med denne standardindstilling, er åben for indtrængen, og du bør
virkelig gøre noget ved dette sikkerhedshul.

Lokalt kan jeg sagtens leve med det men jeg ville gerne have den 'ud' i
verden på et tidspunkt er det nok ikke så smart.

jeg har checket manualen og googlet men den eneste løsning jeg kan finde er
at skrive user/pass i de to linier.

Hvad nu ?

Lars

Fra : Jeppe Uhd

Dato : 09-04-04 01:53

Nederbasse wrote:
> [...]
>
> jeg har checket manualen og googlet men den eneste løsning jeg kan
> finde er at skrive user/pass i de to linier.

1: lad den køre som 'root' 'tomt password' (for at lave flg. ændringer...)
2: Opret en specifik bruger i mysql som phpmyadmin kan få adgang med (står
beskrevet i dokumentationen til phpmyadmin)
3: giv mysql-root et password (begge to...)
4: set auth-type i config.inc.php til http
5: set user og password i config.inc.php til ''
6: indsæt det login du lavede til phpmyadmin i controluser og controlpass
7: nu burde din maskine være -nogenlunde- sikker på mysql området...

--
MVH Jeppe Uhd - NX http://nx.dk
Webhosting for nørder og andet godtfolk