Inkluderet menu
Fra : Lisbet Laursen

Dato : 21-04-04 17:16

Inden jeg går i krig med ssi-inkluderet menu, må jeg lige spørge om, hvorvidt brugeren kan navigere i den ved hjælp af tastasturet?

Og hvis det er en js-inkluderet menu?

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-04-04 17:21

Lisbet Laursen skrev:

> Inden jeg går i krig med ssi-inkluderet menu, må jeg lige
> spørge om, hvorvidt brugeren kan navigere i den ved hjælp af
> tastasturet?

Det afhænger af menuen, ikke af SSI.

> Og hvis det er en js-inkluderet menu?

Samme problemstilling. SSI eller javascript afgør kun hvordan
menuen når frem til siden - ikke hvordan den fungerer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 21-04-04 18:45

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev i en meddelelse news:Xns94D2BA9F6D83Ejcdmfdk@gyrosmod.cybercity.dk...

> Det afhænger af menuen, ikke af SSI.

Hvad afgør, om man kan navigere i menuen vha. tastaturet eller ej?

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-04-04 21:58

Lisbet Laursen wrote:
> Hvad afgør, om man kan navigere i menuen vha. tastaturet eller ej?

Det kræver kun, at du kan finde [Tab] på dit tastatur. Hvis du ikke ved det,
så er det tasten lige over [Caps Lock].

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Joachim Cohn Jacobse~

Dato : 22-04-04 01:02

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Det kræver kun, at du kan finde [Tab] på dit tastatur. Hvis du ikke ved det,
> så er det tasten lige over [Caps Lock].

Hmm. Det er vist kun den kvarte sandhed.

Det er for så vidt korrekt, at hvis brugeren kan finde TAB (eller A og Q i
Opera), er vedkommende godt hjulpet på vej, men det er desværre langt fra
altid, at den webløsning der skal navigeres i er skruet sammen så
tastaturnavigation kan anvendes fornuftigt.

Prøv at kigge på følgende eksempler:
www.dr.dk
Her kan TAB kun aktivere de seks menupunkter allerøverst.

www.tv2.dk
Her fungerer tastaturnavigationen, men man tvinges igennem den globale
navigation, skyscarper-banneret og alle de tjenester der præsenteres i venstre
side før man når til selve sidens indhold. Dette kan selvfølgelig være et
bevidst valg, men er ikke nødvendigvis hensigtsmæssig fremgangsmåde.

For at skabe en solid og velfungerende tastaturnavigation skal skaberen af et
websted efter min mening tage stilling til, hvilken rækkefølge der skal
tabuleres i og evt. styre disse med tabindex-attributten.

Et ganske godt supplement til TAB er understøtning at tastaturgenveje, der gør
det nemt for brugeren at hoppe direkte til et bestemt link.

Der eksisterer ikke nogen vedtagen standard for hvorledes accesskey-attributten
skal anvendes til at skabe denne mulighed. Nogle mener, at alle link på en side
skal have et unikt bogstav som tastaturgenvej. jeg selv hælder mere til, at
linkets første bogstav skal anvendes selv om det betyder flere link med samme
genvej. En udmærket diskussion af dette kan læses på
http://www.klapmusen.dk/20021031

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-04-04 07:07

Joachim Cohn Jacobsen - HTML.dk skrev:

> [...]
>linkets første bogstav skal anvendes selv om det betyder flere link med samme
>genvej. En udmærket diskussion af dette kan læses på

Ja - og den har en genial bemærkning om machete og håndvåben.

Artiklen er god at tage stilling til. Jeg er dog dybt skuffet.
For første gang har jeg set et område hvor Opera ikke er i front.

Umiddelbart virker det som en god idé han har fat i. Det så også
ud til at være en god metode da jeg prøvede det med IE. Hans
argumenter imod unikke bogstaver er svære at skyde ned.

--
Bertel

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 22-04-04 10:08

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> ud til at være en god metode da jeg prøvede det med IE. Hans
> argumenter imod unikke bogstaver er svære at skyde ned.

Ja, så det siger noget om at man bør skaffe sig mozilla, hvor man kan
taste bogstaver i links ind og hoppe til dem i stedet.

Explorer nøjes med at lave focus på accesskeys, så dér er genbrug af
samme key muligt, men så vidt jeg kan læse i standarden så bør
accesskeys _følges_ (altså: link med key: a, når man trykker alt+a så
hoppes der til linkdestinationen uden yderligere krumspring), hvilket
Tveskov da også omtaler. Den implementation har mozilla lavet, og så
forsvinder fidusen ved at have mere end et link med samme key .

På IT-og telestyrelsens side er navigation med tastatur og accesskeys
umulig med en browser som følger standardens ord for hvordan det skal
implementeres - det synes jeg mildest talt er uheldigt.

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-04-04 11:28

Jesper Brunholm skrev:

>Ja, så det siger noget om at man bør skaffe sig mozilla, hvor man kan
>taste bogstaver i links ind og hoppe til dem i stedet.

Jeg synes da netop han forklarer at den opførsel er uheldig
(omend tilsyneladende korrekt).

>Explorer nøjes med at lave focus på accesskeys, så dér er genbrug af
>samme key muligt

Ja - og automatisk generering af linkbogstavet. Hvordan vil du
tackle det problem der opstår hvis man skal finde unikke
bogstaver til hundredevis af links og der er snesevis af sider
der skal sættes op?

Opera er for øvrigt slet ikke så langt bagefter endda. Ret
tidligt i versionerne kom der en god måde at aktivere links på
fra tastaturet: Ctrl+pil (op/ned) skifter fokus mellem de links
der er synlige på skærmen.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-04-04 10:11

Erik Ginnerskov skrev:

> Det kræver kun, at du kan finde [Tab] på dit tastatur. Hvis du
> ikke ved det, så er det tasten lige over [Caps Lock].

Som Joachim er inde på er det kun en del af sandheden.

Udover de problemer som Joachim har nævnt, kan der også være
problemer hvis "smarte" webdesignere har brugt
onfocus="this.blur()" på links.

Se fx følgende testside:
<http://www.gyros.dk/usenet/html/blurtest.shtml>

Tricket bruges af nogen til at forhindre en "forstyrrende"
markering (stiplet linje omkring et link) der opstår når man tabber
sig gennem en side. Men som det kan ses af siden - i hvert fald med
Mozilla, Opera og IE - betyder det også at tabnavigationen
ødelægges. Det sker oven i købet ikke kun på de links der har blur-
koden på sig, men også for alle efterfølgende links, fordi man ikke
kan "hoppe over" et link når koden anvendes.

I Mozilla bevirker koden desuden at "type ahead"-navigering ikke
virker mere. Man kan stadig skrive sig til et link, men når man
trykker enter følges linket ikke. Her er Operas variant af type
ahead-find bedre - den er ikke påvirket af blur-blokeringen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-04-04 00:13

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Som Joachim er inde på er det kun en del af sandheden.
>
> Udover de problemer som Joachim har nævnt, kan der også være
> problemer hvis "smarte" webdesignere har brugt
> onfocus="this.blur()" på links.

Jeg har med stor interesse fulgt tråden efterfølgende mit første indlæg. Men
det var baseret på Lisbeths spørgsmål, som vist ikke lige var baseret på
sider med hverken blur-blokering eller hundredvis af links. Deraf mit ret
forsimplede svar.

> Se fx følgende testside:
> <http://www.gyros.dk/usenet/html/blurtest.shtml>

Det er en problematik, jeg har tænkt meget på, da netop accessibility er
noget, jeg overvejer. Jeg mangler bare at finde en adresse, hvor jeg kan
underkaste mine sider en WAI-test. Jeg har lige siddet i to timer og
gennemtrævlet nettet uden at komme det nærmere. Fandt kun en masse om
retningslinjer.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lars Olesen

Dato : 23-04-04 06:03

Erik Ginnerskov wrote:

> Jeg mangler bare at finde en adresse, hvor jeg kan
> underkaste mine sider en WAI-test.

Hvad med denne:

<http://www.contentquality.com/>

--
Lars Olesen
Kan det gøres bedre? Struktur, navigation og brugervenlighed!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-04-04 23:51

Lars Olesen wrote:

> Hvad med denne:
> http://www.contentquality.com/

Uhada, der er vist en del at rette op på. :(

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 23-04-04 06:08

Erik Ginnerskov skrev:
> [...]
> underkaste mine sider en WAI-test. Jeg har lige siddet i to timer og
> gennemtrævlet nettet uden at komme det nærmere. Fandt kun en masse om

WAI-test er en af de mange testmuligheder der kommer med når man har
checky på sin mozilla. (http://checky.mozdev.org/)

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-04-04 23:52

Jesper Brunholm wrote:

> WAI-test er en af de mange testmuligheder der kommer med når man har
> checky på sin mozilla. (http://checky.mozdev.org/)

Kunne ikke downloades i nogen versioner.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 24-04-04 12:36

Erik Ginnerskov skrev:

> Kunne ikke downloades i nogen versioner.

Pudsigt - jeg har ingen problemer med at downloade hvis jeg højreklikker
på linket at beder om "gem linkdestination som". Hvis jeg _ikke_ gør
det, installerer den checky, men jeg har ikke prøvet med andet end mozilla.

skal jeg sende den til dig (140k)?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-04-04 22:57

Jesper Brunholm wrote:

> [...]
> jeg _ikke_ gør
> det, installerer den checky, men jeg har ikke prøvet med andet end

Tak, gerne.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-04-04 10:28

> [...]

> globale navigation, skyscarper-banneret og alle de tjenester
> der præsenteres i venstre side før man når til selve sidens

Det svære (grænsende til det umulige) ved at lave en side der er
velegnet til tab-navigering, er at forudse om brugerne forventer at
man starter navigationen i menu- og navigationselementer eller at
man starter med links i selve brødteksten.

TV2 har valgt den første model, mens fx HTML.dk har valgt den
anden. Jeg mener ikke at den ene model altid er at foretrække frem
for den anden. I nogle tilfælde vil en af modellerne nok være mere
oplagt end den anden, men i mange tilfælde vil det være hip som hap
hvad man vælger. Dog er der næppe mange brugere der har lyst til at
bruge tid på at tabbe gennem en masse reklamer.

> For at skabe en solid og velfungerende tastaturnavigation skal
> skaberen af et websted efter min mening tage stilling til,
> hvilken rækkefølge der skal tabuleres i og evt. styre disse
> med tabindex-attributten.

Enig - men jf. ovenstående er det ikke sikkert at brugerne er enige
om hvad der bør komme først. Dog bør tabfølgen altid være logisk,
så den fx ikke skiftevis hopper mellem menu og brødtekst, eller
springer umotiveret mellem menuelementer.

Erfarne webbrugere kan også finde ud af at kombinere mus og
tastatur - fx ved først at klikke på et område af en webside, og
derefter tabbe videre fra det område.

> Et ganske godt supplement til TAB er understøtning at
> tastaturgenveje, der gør det nemt for brugeren at hoppe
> direkte til et bestemt link.

Jep. Det mest effektive er i mine øjne dog brug af type ahead-find
- der pt. findes i Mozilla og Opera (er der andre?). Her skriver
man sig simpelt hen frem til et link - på den måde svarer det lidt
til klapmusartiklens anbefalinger om at benytte første bogstav som
accesskey, med den vigtige tilføjelse at det virker på alle sider
samt at man langt lettere kan skelne mellem flere links når man kan
bruge flere bogstaver til at tilgå linket.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-04-04 11:15

Jesper Brunholm skrev:

> På IT-og telestyrelsens side er navigation med tastatur og
> accesskeys umulig med en browser som følger standardens ord

Kan du uddybe det?

Så vidt jeg kan se kan jeg fint navigere med Mozilla (som jeg
antager du henviser til) på <http://www.itst.dk/> og
<http://www.netsteder.dk/>.

Begge websteder validerer næsten (jeg har kun tjekket forsiderne) -
og de fejl der er, har marginal betydning.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 22-04-04 15:37

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Kan du uddybe det?

Mnjaeøhh - jeg kan vist både uddybe og tilbagetrække :-/

Altså: jeg læste klapmusen-siden igennem, og illustrationen mindede mig
om en offentlig hjemmeside jeg har set for ikke så længe siden, hvor man
havde sat acceskeys på både menu-overskrifterne og de
javascript-selvudfoldende underpunkter, så når jeg trykkede alt-f for at
komme inde på menupunkt 1, _F_orside (som var synligt) havnede jeg, til
min store forbløffelse på en side som slet ikke lignede en forside - det
viste sig senere, med lidt musearbejde at være menupunkt 6's sidste
underpunkt som også havde en accesskey på f.

MEN jeg kan godt se at det ikke er IT- og telestyrelsens side der begår
den seriøse fejl, så jeg må skynde mig at beklage og tilbagetrække min
anklage imod dem!

(Skulle jeg genfinde den omtalte side, skal jeg nok sige til).

> Begge websteder validerer næsten (jeg har kun tjekket forsiderne) -
> og de fejl der er, har marginal betydning.

Jeg tror egl godt at en side kan validere selv om den har samme
accesskey på flere elementer?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-04-04 11:45

Joachim Cohn Jacobsen - HTML.dk skrev:

> Der eksisterer ikke nogen vedtagen standard for hvorledes
> accesskey-attributten skal anvendes til at skabe denne
> mulighed.

Nej - det er lidt en skam, eftersom der tydeligvis er forskellige
opfattelser hos forskellige browserudviklere.

W3-specfikationen har kun følgende, lidt vage, sætning:

,----
| For example, when a user activates a link defined by the A element,
| the user agent generally follows the link.
`----

Den beskriver jo egentlig kun hvordan browsere "normalt" opfører
sig - ikke hvordan de _bør_ opføre sig. At opførslen så ikke
stemmer med udbredelsen af browsere i dag (MS gør _ikke_ som
beskrevet, Mozilla og kloner gør, mens Opera vist slet ikke gør
noget), er svært at klandre en gammel standard for.

> Nogle mener, at alle link på en side skal have et
> unikt bogstav som tastaturgenvej. jeg selv hælder mere til, at
> linkets første bogstav skal anvendes selv om det betyder flere
> link med samme genvej.

Den opførsel ser ud til at være sanktioneret af folkene bag
standarderne WAI og Section.508. I hvert fald kan en side med
dublerede accesskey-værdier sagtens klare en validering i forhold
til de to standarder. En enkelt af de handikapvalideringer jeg
foretog nævnte faktisk accesskey som et problem - men problemet var
ikke de dublerede værdier, men derimod at der var nogle links der
_ikke_ havde accesskey!

I mine øjne burde man fastlægge hvordan browsere skal håndtere
accesskeys, så man slipper for det gætværk der er nu.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 24-04-04 21:34

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> posting:

--klip accesskeys---
>mens Opera vist slet ikke gør noget

Skift + Esc

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 24-04-04 22:13

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> posting:

>--klip accesskeys---
>Skift + Esc

Udover dette, så kan man komme langt med Operas link-panel, hvor man
både har et godt overblik over alle links, og kan taste sig frem til
dem ud fra første bogstav:

http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/olinkspanel.gif
(Opera 7.50b1)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-04-04 12:51

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg synes da netop han forklarer at den opførsel er uheldig
> (omend tilsyneladende korrekt).

Jeg tror du misforstår Jesper. Det han omtaler er (formentlig)
Mozillas type ahead-find, hvor man kan skrive sig frem til et link.
Her følges linket ikke før man trykker enter.

Det svarer til hvad man kan i Opera 7.x ved at trykke , [komma].

> Ja - og automatisk generering af linkbogstavet. Hvordan vil du
> tackle det problem der opstår hvis man skal finde unikke
> bogstaver til hundredevis af links og der er snesevis af sider
> der skal sættes op?

Det er ikke muligt - men i mine øjne heller ikke ønskværdigt. Jeg
foretrækker at have accesskeys til vigtige navigationselementer og
så lade brugeren tabbe sig til resten (forudsat at de ikke kan
bruge type ahead-find).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 22-04-04 15:47

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Jeg tror du misforstår Jesper. Det han omtaler er (formentlig)
> Mozillas type ahead-find, hvor man kan skrive sig frem til et link.
> Her følges linket ikke før man trykker enter.

Lige præcis - tak

Jeg har svært ved at se styrken i automatisk generering af accesskeys på
førstebogstaver, de fleste sider har for mange links til at det er
smart, og man bliver nemt kastet mærkelige, forvirrende steder hen. Type
ahead er voldsomt overlegent, og selv "find internt på siden" (Ctrl-F i
de fleste browsere, Ctrl-B i en dansk explorer) vil efter min mening
ofte overgå accesskeys på forbogstaver.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-04-04 22:13

Jesper Brunholm skrev:

> Jeg tror egl godt at en side kan validere selv om den har
> samme accesskey på flere elementer?

Det kan den - jeg prøvede tidligere i dag. Og den kan også validere
efter diverse handikapstandarder (WAI/508 m.fl.) Dem der har
skrevet disse standarder har tydeligvis ikke skelet til Mozillas
håndtering af accesskeys på links.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Due

Dato : 23-04-04 06:58

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Dem der har skrevet disse standarder har tydeligvis ikke skelet
> til Mozillas håndtering af accesskeys på links.

Jeg vil for min part nok også sige at den korrekte måde burde være som
IE tilsyneladende gør det. Altså at den sætter fokus på linket og så
ikke mere. Nu er jeg ikke klar over hvordan diverse hadikap hjælpe
redskaber fungere, men mon ikke det er det IE tager højde for?

Alt-<et eller andet> plus enter er da nemt, i modsætning til Alt-<et
eller andet forkert>.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-04-04 13:45

Jesper Brunholm skrev:

> WAI-test er en af de mange testmuligheder der kommer med når
> man har checky på sin mozilla. (http://checky.mozdev.org/)

Jep - den udvidelse kan varmt anbefales.

I sektionen WAI/508 (tilgængelighedstest) er der i alt otte
forskellige validatorer at vælge mellem. Her er et par af dem:

<http://valet.webthing.com/> (WAI)

<http://bobby.watchfire.com/bobby/html/en/index.jsp> (valg mellem
508 eller WAI)

<http://www.contentquality.com/> ("Cynthia Says" - WAI (niv. 1, 2
eller 3) eller 508)

<http://www.csufresno.edu/webaccess/resources/waet.html> (508)

Med udvidelsen kan man blot vælge en af dem fra højrekliksmenuen
for at få valideret den aktuelle side mod den pågældende validator.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-04-04 00:01

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> <http://valet.webthing.com/> (WAI)

Feedback er temmelig uoverskueligt.

> <http://bobby.watchfire.com/bobby/html/en/index.jsp> (valg mellem
> 508 eller WAI)

Den ser ud til at være absolut brugbar

> <http://www.contentquality.com/> ("Cynthia Says" - WAI (niv. 1, 2
> eller 3) eller 508)

Feedback er temmelig uoverskueligt.

> <http://www.csufresno.edu/webaccess/resources/waet.html> (508)

Gav ikke noget feedback

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-04-04 17:45

Erik Ginnerskov skrev:

> Kunne ikke downloades i nogen versioner.

Bemærk at det er en Mozilla-udvidelse der derfor kun virker i
Mozilla-baserede browsere (normalt - og også i dette tilfælde -
incl. FireFox).

Men når det er sagt har jeg også haft bøvl med at installere
direkte fra install-linket på checky-siden.

Prøv evt. om følgende link virker bedre:

<http://prdownloads.sourceforge.net/checky/checky-2.0.xpi?download>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-04-04 23:15

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Bemærk at det er en Mozilla-udvidelse der derfor kun virker i
> Mozilla-baserede browsere (normalt - og også i dette tilfælde -
> incl. FireFox).

Jeg brugte netop Mozilla. Bruger aldrig andet til at surfe. Kun når jeg skal
'i banken', bruger jeg IE.

> Men når det er sagt har jeg også haft bøvl med at installere
> direkte fra install-linket på checky-siden.
>
> Prøv evt. om følgende link virker bedre:
>
> <http://prdownloads.sourceforge.net/checky/checky-2.0.xpi?download>

Installation lykkedes, men hvordan aktiveres funktionen? Selv efter
nedlukning af browser og genstart er der ikke noget at se om, hvordan.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-04-04 00:23

Erik Ginnerskov wrote:

> Installation lykkedes, men hvordan aktiveres funktionen? Selv efter
> nedlukning af browser og genstart er der ikke noget at se om, hvordan.

Never mind, fandt det i højrekliksmenuen

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-04-04 17:49

Thomas Due skrev:

> Jeg vil for min part nok også sige at den korrekte måde burde
> være som IE tilsyneladende gør det. Altså at den sætter fokus
> på linket og så ikke mere.

Tja - det svarer jo ikke til hvordan genvejstaster virker i andre
MS-programmer. Hvis jeg fx åbner en mail i Outlook og trykker Alt-e
så aktiveres funktionen "besvar" - uden at man skal trykke enter.

> Alt-<et eller andet> plus enter er da nemt,

Alt-<et eller andet> er da også nemt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-04-04 22:47

Christian Bohr-Halling skrev:

> Skift + Esc

Øh - kan du uddybe lidt? Der sker intet her (Opera 7.23).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-04-04 23:00

>Øh - kan du uddybe lidt? Der sker intet her (Opera 7.23).

Heller ikke her (samme ver.)

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 25-04-04 23:22

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> posting:

>Øh - kan du uddybe lidt? Der sker intet her (Opera 7.23).

Jeg faldt lige ind i debatten. Så vidt jeg lige hurtigt fik
opdateret mig selv kunne man ikke få Opera til at virke med
accesskeys.

Accesskeys i Opera. Skift + Esc + [et tegn]

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-04-04 22:50

Christian Bohr-Halling skrev:

> Udover dette, så kan man komme langt med Operas link-panel,

Det kender jeg - og det er en rigtig god ide.

> hvor man både har et godt overblik over alle links, og kan
> taste sig frem til dem ud fra første bogstav:

Det der med at taste sig til et link med første bogstav - er det
også noget der kun findes i betaudgaven? Jeg kan ikke få det til at
virke i 7.23
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 25-04-04 23:24

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> posting:

---klip: linkspanel---
>Det der med at taste sig til et link med første bogstav - er det
>også noget der kun findes i betaudgaven?

Mente at kunne huske, at det også var i tidligere udgaver, men nu
har jeg lige prøvet i 7.21, og der er det ikke, men ja: det virker i
7.50-beta med at taste sig frem i linkspanelet.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-04-04 09:50

Christian Bohr-Halling skrev:

> Jeg faldt lige ind i debatten. Så vidt jeg lige hurtigt fik
> opdateret mig selv kunne man ikke få Opera til at virke med
> accesskeys.

Netop. Det fremgår af artiklen her:
<http://www.klapmusen.dk/20021031> (fra 2002 - men opdateret i
2003) at Opera ikke understøtter Accesskeys. Du skulle måske sende
forfatteren en mail.

> Accesskeys i Opera. Skift + Esc + [et tegn]

Hm - nu virker det (Opera 7.21). Jeg kunne ikke få det til at virke
i går aftes (med Opera 7.23), men jeg har muligvis trykket forkert.
Opera bruger i øvrigt samme opførsel som Mozilla - dvs. at et link
følges direkte ved tryk på en accesskey.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 26-04-04 22:51

http://www.klapmusen.dk/debat.aspx?xml=20021031&id=20040426234720

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-04-04 09:03

> http://www.klapmusen.dk/debat.aspx?xml=20021031&id=20040426234720

Nydeligt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 22-04-04 09:41

Lisbet Laursen skrev:

> Inden jeg går i krig med ssi-inkluderet menu, må jeg lige spørge om,
> hvorvidt brugeren kan navigere i den ved hjælp af tastasturet?

Der er ikke nogen forskel på ssi-inkluderede, js-inkluderede og
u-inkluderede menuer hvad tastaturnavigation angår, tastaturnavigationen
afhænger helt af html'en.

Du kan udvide muligheden for tastaturnavigation ved at sætte accesskeys
på menupunkter, så kan man taste alt+[valgt bogstav].

Det er desværre lidt af en jungle at gætte sig til hvilke taster der er
tilgængelige fordi browseren ikke allerede bruger dem til en menu.

Der er lidt mere om accesskeys her:
<http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/forms/accesskey.html>,
<http://www.hcc.connectfree.co.uk/about/aboutaccesskey.html>

mvh