Beregning af tabel width + border
Fra : Jimmy Snedker

Dato : 20-04-04 19:13

Hej NG,

Jeg har gået og tumlet med et par mindre spørgsmål i et stykke
tid...

Lad os sige, at jeg har en tabel på 780 pixel, her ønsker jeg en
border på 1 pixel (via css) på højre og venstre side af
tabellen...bliver min ny tabelbredde så 782 pixel eller ligger
border'en sig på "indersiden" af tabellen, således min tabel
stadig er 780??
...og gælder det for alle browsere?
...forholder det sig på samme måde med layers?

Med venlig hilsen

Jimmy Snedker

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-04-04 19:36

Jimmy Snedker skrev:

> [...]
> tabellen...bliver min ny tabelbredde så 782 pixel eller ligger
> border'en sig på "indersiden" af tabellen, således min tabel

I standardopfyldende browsere bliver kantbredder (sammen med
fyld/padding) lagt uden på tabellen.

> ..og gælder det for alle browsere?

Nej. Windows-baserede IE-udgaver før version 6 regner border og
padding med i width. IE6 kan vise siderne korrekt, men det afhænger
af hvilken mode siden vises i (hvor mode styres af Doctype-
kontakten).

MSDN-siden om doctype-kontakten (doctype switching) i IE viser
forskellen ganske godt:
<http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dnie60/html/cssenhancements.asp?frame=true>

Der er dels en illustration af forskellen på beregningsmetoderne og
dels en demonstrationsside hvor man kan se effekten af
doctypekontakten.

Selv om så godt som alle nyere browser har indbygget en doctype-
kontakt, er det ikke alle der har IE's fejltolkning i quirks mode
(quirks mode = "gammeldags"/forkert mode).
Opera 7 i quirks mode opfører sig (mht. bredden) på samme måde som
IE, mens Mozilla beregner bredden efter standarden, både i
standardmode og i quirks mode.

> ..forholder det sig på samme måde med layers?

Mener du div? (layers er et stærkt forældet element fra Netscape 4-
tiden).

Beregningen af bredde gælder for alle blokelementer (og muligvis
også nogle inline-elementer).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-04-04 20:27

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev :

> [...]
>padding med i width. IE6 kan vise siderne korrekt, men det afhænger
>af hvilken mode siden vises i (hvor mode styres af Doctype-

Så vidt jeg kan se, så viser IE en tabelbredde ens, uanset om det
er quirks ellers standard mode.

Er det ikke kun ved <div>, det gælder?

Div:
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/doctype/

Table:
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/doctype_2/
--
Knud

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-04-04 20:36

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev :

>Er det ikke kun ved <div>, det gælder?

Og så andre blockelementer som <h1> f.eks.

Med<h1>:
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/doctype_3/

Er en tabel egentlig et blockelement? ommer jeg så i tvivl om.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-04-04 21:17

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Så vidt jeg kan se, så viser IE en tabelbredde ens, uanset om
> det er quirks ellers standard mode.

Du har ret - jeg troede også det gjaldt tabeller, men det er ikke
tilfældet.

> Er det ikke kun ved <div>, det gælder?

Jeg tror det gælder alle blokelementer pånær tabeller.

Som svar til dit senere spørgsmål (om tabeller er blokelementer) -
ja, ifølge DevEdges oversigt til html-specifikationen er de
(indholdet i tabeller - td/th/tr mv. - er derimod hverken blok
eller inline). Jeg kan ikke se det direkte af specifikationen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jimmy Snedker

Dato : 20-04-04 21:17

Mange tak for svarene! ..og hurtig respons!