Udskriftsproblemer fra nettet
Fra : Dorthe Lind

Dato : 20-04-04 15:05

Mine udskrifter såvel fra min hjemmeside som fra nettet, mangler
de sidste 6-8 bogstaver/anslag. Jeg har fået at vide, at det er
min browser-indstillinger der er noget galt med.... Men hvordan
jeg finder ud af det, ved jeg ikke??

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-04-04 15:13

Dorthe Lind skrev:

> [...]
> de sidste 6-8 bogstaver/anslag. Jeg har fået at vide, at det er
> min browser-indstillinger der er noget galt med.... Men hvordan

Umiddelbart lyder det som et browserproblem (der derfor hører
hjemme i gruppen dk.edb.internet.software.browser), men det kan
ikek udelukkes at det er websiderne der er noget galt med.

Hvis du giver lidt flere oplysninger, er det lettere at hjælpe dig:

1) Hvilken browser (fx Internet Explorer version 6 til Windows)

2) Hvilke websider optræder problemet på? (giv gerne et par links)

3) Har du prøvet at udskrive fra en anden browser? (du kan fx hente
Firefox fra <http://www.mozilla.org/products/firefox/> eller Opera
fra <http://www.opera.com/>)

4) Er der lignende problemer hvis du udskriver til samme printer
fra andre programmer? Hvis du har mulighed for det kan du også
prøve at udskrive til en anden printer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dorthe Lind

Dato : 21-04-04 07:51

Hej Jens.

Tak for dit svar.

Hermed svar på dine spørgsmål:

1. Jeg har Windows XP men ved ikke hvilken Internet Explorer version,
hvor kan jeg se det?

2. Jeg har lige printet dit svar ud, ingen problemer her. Men det er
faktisk alle sider hvor jeg trykker på udskriftsknappen. Hvis der er
en udskriftsknap "print" på selve hjemmesiden er der ingen problemer.

3. Jeg vil prøve at udskrive fra en af de to browser som du foreslår.
Tak.

4. Jeg har ingen problemer i andre programmer - kun på nettet. Og jeg
har lige købt en ny farve laserprinter, så umiddelbart er det ikke
printeren, den "ganle" gjorde det samme.

Jeg vil også se på den side du anbefaler om browser.

Tak indtil nu.

Kærligst Dorthe

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-04-04 09:18

Dorthe Lind skrev:

> Tak for dit svar.

Velbekomme. Inden du går videre, vil jeg bede dig om at læse siden
her: <http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp> - det er lettere at
se hvad du svarer på hvis du citerer i flere (mindre) blokke og
svarer separat efter hvert citat.
Du har fornuftigt nok valgt at nummerere svarene så de passer med
spørgsmålene, men jeg kan ikke huske hvad der var spørgsmål 1, 2, 3
og 4 nu uden at kigge i min egen tekst. Hvis du i stedet citerer
spørgsmålet - evt. bare en del af det - lige over dit svar, er det
meget let at se hvad du svarer på.

> 1. Jeg har Windows XP men ved ikke hvilken Internet Explorer
> version, hvor kan jeg se det?

Åbn Internet Explorer. Gå i menuen "Hjælp" og find punktet "Om
Internet Explorer". I den boks der kommer op er den en linje der
hedder "Version".

> 2. Jeg har lige printet dit svar ud, ingen problemer her.

Er det printet fra Internet Explorer?

> Men det er faktisk alle sider hvor jeg trykker på
> udskriftsknappen.

Da du printede mit svar ud, trykkede du så også på
udskriftsknappen? (Jeg går ud fra at du med "udskriftsknappen"
mener den knap der ligner en printer i IE's værktøjslinje)

Er der generelt forskel på om du vælger print i menuen, via Ctrl-P
eller via udskriftsknappen?

> Hvis der er en udskriftsknap "print" på
> selve hjemmesiden er der ingen problemer.

Har du et link til sådanne sider? (Jeg tror ikke det er selve
knappen der gør det store, snarere hvordan siden er skrevet).

Du må også meget gerne give links til sider hvor dit problem
opstår.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dorthe Lind

Dato : 22-04-04 08:50

> [...]
>
> Åbn Internet Explorer. Gå i menuen "Hjælp" og find punktet "Om
> Internet Explorer". I den boks der kommer op er den en linje der

OK Jeg har IE 5.0

> [...]

> eller via udskriftsknappen?
>
> Ja, til IE's værktøjslinie. Jeg har ikke prøvet at bruge Ctrl-P
endnu, men prøver om lidt...

> [...]
> knappen der gør det store, snarere hvordan siden er skrevet).
>
> Du må også meget gerne give links til sider hvor dit problem

Faktisk Jens, tror jeg at du har ret med hensyn til hjemmesiderne,
for min egen www.yogaforeningen.dk, er der det samme problem. Mine
nybegynderevner rækker ikke til printproblemer. Men nu prøver jeg med
Ctrl-P og ser om det virker, hvis ikke skriver jeg her igen - og hvis
det virker vil jeg gerne sige tak for hjælpen og tålmodigheden.
Kærligst Dorthe.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-04-04 09:43

Dorthe Lind skrev:

> OK Jeg har IE 5.0

O.k. Jeg vil foreslå dig at opdatere til IE6 hvis du kan - eller
evt. blot IE5.5. IE6 er udgivet for tre år siden, og en del sider
vil i dag ikke fungere optimalt med en browser der er så gammel som
IE5.

Men når det er sagt, bør IE5 selvfølgelig ikke smide tegn væk
alligevel.

> Ja, til IE's værktøjslinie.

Hvad mener du? Hvis der er en forskel, hvordan viser den sig så?

> Faktisk Jens, tror jeg at du har ret med hensyn til
> hjemmesiderne, for min egen www.yogaforeningen.dk, er der det
> samme problem.

Den side indeholder en lang række kodefejl der kan få siden til at
blive vist eller udskrevet forkert.

Du har ikke spurgt efter hjælp til selve hjemmesiden, derfor vil
jeg ikke begynde at gennemgå hvilke fejl der er tale om. Men når
der optræder kodefejl på en hjemmeside er browsere nødt til at
gætte på hvordan siden skal fortolkes. Det giver en risiko for
fejl.

Hvis jeres side bliver udskrevet korrekt med nogle browsere, men
ikke korrekt med andre, er der stor sandsynlighed for at
kodefejlene er årsagen. På den anden side, hvis du fra en anden
computer med samme version af IE kan udskrive siden korrekt, er det
nok en lokal fejl på den maskine du har.

Du kan få ganske meget hjælp til at rette fejlene på hjemmesiden
ved at bruge gruppen her - det er nemlig helt i tråd med gruppens
emneområde. Hvis du vil have hjælp til at få din lokale browser til
at makke ret, bør du til gengæld benytte gruppen
dk.edb.internet.software.browser - som du desværre ikke kan benytte
via html.dk. Du kan finde gruppen via et newsprogram (fx Outlook
Express) eller benytte en webportal som har flere grupper end
html.dk - fx <http://nyhedsgrupper.tdconline.dk/>.

På <http://usenet.dk/> kan du finde information om hvad usenet
(nyhedsgrupperne) er for noget, og hjælp til at komme i gang via et
newsprogram. Det kan også varmt anbefales at bruge startgruppen
dk.velkommen til "begynderspørgsmål" om at benytte usenet.

NB: Det er fint at du nu svarer neden under det du citerer, men du
må også meget gerne beskære dine citater så det kun er det
væsentligste der står citeret.
--
Jens Gyldenkærne Clausen