css-spørgsmål - fast top og bund samt scro~
Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 20-04-04 12:23

Hej

Håber der er en i gruppen der kan hjælpe mig.

Er ved at genopbygge min hjemmeside ved hjælp af css.
Har tidligere brugt css til at styre skriftstørrelse og lignende, men nu
vil jeg have css til at styre sidens udseende også, og i den forbindelse
har jeg et par spørgsmål.

Siden skal have fast top (sidens navn) og bund (copyright) resten af
siden skal så bruges til indhold.

Vil gerne have at højden af indholdsdelen tilpasses automatisk efter
skærmopløsning og at der ved lille skærmopløsning kommer en scroll-bar

Kan godt lave en scroll-bar ved hjælp af:
overflow:auto;
height:480px;

Men jeg vil som sagt gerne have height til at være afhængig af
skærmopløsning.
Syntes heller ikke at scroll-baren ser pæn ud (ser afstumpet ud for oven)

Min testside kan ses her http://www.hyggesiden.dk/test/test.htm

På forhånd tak for konstruktive svar

Preben G. Kristensen

Fra : Christian

Dato : 20-04-04 14:27

> [...]
> overflow:auto;
> height:480px;
>
> Men jeg vil som sagt gerne have height til at være afhængig af

I stedet for at angive div'ens højde i pixel angiver du den i %. F.eks.
#indhold {
height: 60%;
width: 60%;
overflow: auto;
}

> Syntes heller ikke at scroll-baren ser pæn ud (ser afstumpet ud for oven)

Den kan du farve. Det er ikke valid CSS, og virker kun i IE, men stadig:
Langt over halvdelen af befolkningen vil se den med farvede scrollers.

Har jeg forstået dig rigtigt?

MVH,
Christian

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-04-04 14:35

Preben G. Kristensen skrev:

> Er ved at genopbygge min hjemmeside ved hjælp af css.

Allerførst - din side indeholder en del kodefejl i html-delen. Det
er en god ide at få dem ryddet af vejen med det samme. Du erklærer
din kode som værende HTML 3.2 - det er en forældet standard, og
indholdet af din kode ligner da også mere HTML 4.01. Prøv at
erklære dokumentet som HTML 4.01 Transitional og ret fejl herfra.

Se hvordan på <http://www.html-faq.dk/1005.asp> - og hvorfor det er
vigtigt på
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>

> Siden skal have fast top (sidens navn) og bund (copyright)
> resten af siden skal så bruges til indhold.

Du har brugt "position fixed" til at fiksere copyright-div'en - det
virker fint i mange nyere browsere, men desværre ikke i nogen
udgaver af Internet Explorer. Der findes nogle hacks der kan få IE
med - se fx <http://devnull.tagsoup.com/fixed/>.

> Vil gerne have at højden af indholdsdelen tilpasses automatisk
> efter skærmopløsning og at der ved lille skærmopløsning kommer
> en scroll-bar

Det sker allerede i Mozilla - men det virker ikke i Opera og IE.
Start med at validere koden, så er det lettere at komme videre.

NB: Du har et par apostroffer og et mellemrum for meget i din
titel (det bør være "Prebens besøgsside").
--
Jens Gyldenkærne Clausen