form mail
Fra : TL

Dato : 19-04-04 14:10

Hey

Har som total rookie, indsat en form mail i en tabel, hvor man skal have
besked når man ikke har udfyldt alle felter før man afsender beskeden. se
her

http://www.powersaturday.dk/tilmelding.php

men når man prøvet at sende uden f.x. at udfylde navn, får man godt nok den
korrekte meddelse, men
til gengæld forsvinder nederste og højre del af tabellen. Hvorfor?

(og mht. tabel/layout og css/layout så bær venligst over, dette er en prøve
og koden bliver rettet til, men kan bare ikke lige få det her til at virke).

På forhånd tak

TonyL

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-04-04 14:22

TL skrev:

> http://www.powersaturday.dk/tilmelding.php
>
> men når man prøvet at sende uden f.x. at udfylde navn, får man
> godt nok den korrekte meddelse, men
> til gengæld forsvinder nederste og højre del af tabellen.

Hm - her er det venstre side (menuen) der forsvinder. Det skyldes
et problem i din php-kode - menuteksterne er slet ikke med i den
genererede html-kode når der submittes.

Hvorfor det er sådan - og hvordan du retter op på det - kan de
bedre hjælpe dig med i php-gruppen.

NB: Du har nogle referencer til filer på din egen harddisk. De kan
ikke ses af andre end dig selv.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : TL

Dato : 19-04-04 14:36

> Hm - her er det venstre side (menuen) der forsvinder. Det skyldes
> et problem i din php-kode

Hvad kunne det være?

- menuteksterne er slet ikke med i den
> genererede html-kode når der submittes.

Menu teksten er ikke lagt på, men det burde vel ikke betyde noget..?

Her rettet lidt farver til, og nu er det nederste del af højre side og
bunder der forsvinder??

> Hvorfor det er sådan - og hvordan du retter op på det - kan de
> bedre hjælpe dig med i php-gruppen.

Tak, jeg prøver der.

> NB: Du har nogle referencer til filer på din egen harddisk. De kan
> ikke ses af andre end dig selv.

De er rettet.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-04-04 14:42

TL skrev:

> Hvad kunne det være?

Aner det ikke - jeg ved meget lidt om php. Prøv i php-gruppen.

> Menu teksten er ikke lagt på, men det burde vel ikke betyde
> noget..?

Hvad mener du med "lagt på"?

> Her rettet lidt farver til, og nu er det nederste del af højre
> side og bunder der forsvinder??

Her er det stadig teksten i venstre side, og nu også bunden der
forsvinder.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : TL

Dato : 19-04-04 14:47

> Aner det ikke - jeg ved meget lidt om php. Prøv i php-gruppen.

Det gør jeg.

> Hvad mener du med "lagt på"?

Jeg har bare endmu ikke skrevet nogen menutekst i submit-siden - skulle jeg
måakse have nævnt, men det er udelukkende den grå tabel der driller som du
også oplever, når bunden forsvinder.
Men jeg takker.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-04-04 14:29

TL skrev:

> [...]
>besked når man ikke har udfyldt alle felter før man afsender beskeden. se

Jeg nøjedes med navn og "Test" i kommentaren, men alligevel påstår den at
mailen er afsendt.

>men når man prøvet at sende uden f.x. at udfylde navn, får man godt nok den
>korrekte meddelse, men til gengæld forsvinder nederste og højre del af tabellen. Hvorfor?

Fordi sådan virker en form. Når man ikke angiver en værdi for felterne, er
de tomme.

Det nytter heller ikke at angive f.eks. "Bertel" i navnefeltet for det er
der jo ikke så mange der hedder. Fidusen er at formens indhold overlever
mellem de to sider, og så skal det bare indsættes i de rigtige felter,
sådan her:

Erstat:

<input type="text" class="but" name="navn" />

med

<?
print "<input type='text' class='but' name='navn' value='$navn' />\n"
?>

Første gang siden hentes, er $navn tom og feltet er så også tomt. Hvis man
så skriver sit navn, vil det blive genindsat automatisk næste gang.

--
Bertel

Fra : TL

Dato : 19-04-04 14:41

> Jeg nøjedes med navn og "Test" i kommentaren, men alligevel påstår den at
> mailen er afsendt.

det bliver den også..

> Fordi sådan virker en form. Når man ikke angiver en værdi for felterne, er
> de tomme.

Har måske formuleret det dårligt, men det er den grå tabel rundt om formen
der forsvinder i højre side/bund, når formen ikke er udfyldt korrekt og man
alligevel trykker "send".

mvh.
TonyL

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-04-04 14:51

TL skrev:

>Har måske formuleret det dårligt, men det er den grå tabel rundt om formen
>der forsvinder i højre side/bund, når formen ikke er udfyldt korrekt og man
>alligevel trykker "send".

Okay, men brug mit råd alligevel. Det er træls at sidde og
udfylde formularen i en time, og når man så har glemt noget og
trykker send, så er det hele zappet væk.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-04-04 14:55

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er træls at sidde og udfylde formularen i en time, og når man
> så har glemt noget og trykker send, så er det hele zappet væk.

I de fleste browsere vil man kunne genfinde indholdet ved at bruge
tilbage-knappen. Men jeg er enig i at det er en god ide at skrive
teksten direkte, sådan som du har beskrevet det.

Endnu bedre er det at kombinere serversidevalideringen (som altid
skal være der) med en clientsidevalidering, så man slet ikke
behøver at vente på at siden har været en tur omkring serveren før
man får besked om enkle valideringsproblemer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : TL

Dato : 19-04-04 14:58

> I de fleste browsere vil man kunne genfinde indholdet ved at bruge
> tilbage-knappen. Men jeg er enig i at det er en god ide at skrive
> teksten direkte, sådan som du har beskrevet det.

Og jeg kan selvfølgelig kun tilslutte mig jeres råd.

> [...]
> behøver at vente på at siden har været en tur omkring serveren før
> man får besked om enkle valideringsproblemer.

Og er der så en let måde for en begynder som mig at gøre det...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-04-04 15:10

TL skrev:

[clientsidevalidering]

> Og er der så en let måde for en begynder som mig at gøre
> det...

Det ved de mere om i clientsidegruppen. Det er i mine øjne hverken
specielt let eller specielt svært. Nogle editorer har mulighed for
at lave en masse clientsidevalideringskode automatisk - det gør det
noget lettere. Men simple valideringer kan nu også sagtens laves i
hånden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen