Hjælp ønskes til billedgalleri
Fra : Nikolaj Skov Hansen

Dato : 16-04-04 21:10

Hej

Er der nogen der kan hjælpe mig her?

Jeg vil gerne liste en række billeder med en tekst nedenunder.
Billederne skal vises til højre for det forrige og så brække ned på
næste linie, hvis browservinduet er for småt.

Jeg har lavet et eksempel af udseendet her:
http://missetat.dk/sandbox/test1.html

Problemet er bare, at hvis jeg gør browservinduet så smalt, at
billederne ikke kan være det, så forsvinder de bare ud til højre.

Kan nogen hjælpe mig med en løsning? Det kan sikkert gøres med CSS, men
jeg er ikke så hård til CSS.

På forhånd tak,
Nikolaj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-04-04 21:58

Nikolaj Skov Hansen skrev:

> Billederne skal vises til højre for det forrige og så brække
> ned på næste linie, hvis browservinduet er for småt.

Så skal du have fat i floats.

Tag et kig på <http://html.dk/tutorials/css/lektion13.asp>.

Erstat hver af dine tabelceller med en floatet div, så har du den
opførsel du leder efter.

NB: Hvad er grunden til at du benytter XHTML 1.1? XHTML 1.1 bør kun
sendes som application/xhtml+xml - som Internet Explorer uheldigvis
bare ikke forstår. Det er bedre at benytte XHTML 1.0 Strict - der
er kun mikroskopiske forskelle i forhold til tilladte koder, men
XHTML 1.0 kan bedre sendes som text/html.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Nikolaj Skov Hansen

Dato : 16-04-04 22:24

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Erstat hver af dine tabelceller med en floatet div, så har du den
> opførsel du leder efter.

Hvis jeg erstatter cellerne med left-floatede div's så ser det ok ud.
Men jeg har stadig det problem, at billederne forsvinder ud til højre...
ud under vindueskanten. :(

Kender du et trick der forhindrer dette?

> [...]
> er kun mikroskopiske forskelle i forhold til tilladte koder, men
> XHTML 1.0 kan bedre sendes som text/html.

Jeg troede bare at det var bedre at bruge den nyeste version, men hvis
MSIE ikke forstår version 1.1, så er det jo nok bedre at bruge 1.0. Tak
for tippet!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-04-04 22:47

Nikolaj Skov Hansen skrev:

> Hvis jeg erstatter cellerne med left-floatede div's så ser det
> ok ud. Men jeg har stadig det problem, at billederne
> forsvinder ud til højre... ud under vindueskanten. :(

Det sker ikke i mine browsere (Mozilla 1.6, IE6 og Opera7).

Er du sikker på at det ikke er en gammel version af siden der
spøger?

> men hvis MSIE ikke forstår version 1.1, så er det jo nok bedre
> at bruge 1.0.

IE forstår principielt intet andet end html. Når man godt kan vise
xhtml-sider (såvel 1.0 som 1.1) i IE, er det fordi de sendes som
text/html og dermed opfattes som html (de ekstra slutkoder
ignoreres blot). Grunden til at jeg - og flere andre - fraråder at
bruge XHTML 1.1 til IE, er at man for at få det til at virke er
nødt til at gå mod de anbefalinger der findes fra W3-konsortiet
vedr. medietyper til xhtml. Når man kan skrive koden på præcis
samme måde som XHTML 1.0 og dermed følge de gældende
retningslinjer, er det i mine øjne klart at foretrække.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Nikolaj Skov Hansen

Dato : 16-04-04 22:58

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det sker ikke i mine browsere (Mozilla 1.6, IE6 og Opera7).
>
> Er du sikker på at det ikke er en gammel version af siden der
> spøger?

Jeg bruger Mozilla Firefox 0.8, og der virker det ikke. Øv! Mon ikke det
snart kommer? :)
Du har ret, det virker fint i IE6 og Mozilla 1.6.

Mange tak for hjælpen!

/Nikolaj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-04-04 23:06

Nikolaj Skov Hansen skrev:

> Jeg bruger Mozilla Firefox 0.8, og der virker det ikke. Øv!

Hm - her vises det også nydeligt i Firefox (også version 0.8).

Har du dobbelttjekket om problemet ligger i cachen (prøv fx at
gemme filen under et nyt navn).

Har du prøvet at lukke og genåbne Firefox?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Nikolaj Skov Hansen

Dato : 17-04-04 08:30

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Har du prøvet at lukke og genåbne Firefox?

Her til morgen virker det fint! Så Firefox skulle altså bare lige sove
på det.

Tak for hjælpen.

Mvh,
Nikolaj