Knappen mangler i Opera
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-04-04 21:36

Hej NG
På siden www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/css-test.htm er en knap, der
kan tænde/slukke en css-fil. Det virker fint i Mozilla og IE, men i Opera
kommer knappen ikke - og dermed selvfølgelig heller ikke den funktion, der
skal aktiveres/deaktiveres med knappen.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-04-04 22:17

Erik Ginnerskov skrev:

> På siden www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/css-test.htm
> er en knap, der kan tænde/slukke en css-fil. Det virker fint i
> Mozilla og IE, men i Opera kommer knappen ikke

Det ser ud som om Opera ikke understøtter document.styleSheets.

Se fx siden her: <http://www.quirksmode.org/dom/w3c_css.html>.

På siden her:
<http://www.howtocreate.co.uk/jslibs/htmlhigh/swapstyledss.html>
bruges der følgende test for at afgøre om styleskifteren skal være
aktiv:

if(document.styleSheets || ( window.opera && document.childNodes ))
{
document.write('Something that allows them to choose stylesheets');
}

- altså enten understøttelse af document.styleSheets, eller også
understøttelse af window.opera (= en Opera-browser) plus
understøttelse af document.childNodes.

Jeg har ikke afprøvet scriptet.

NB: Dit spørgsmål hører til i javascriptgruppen - jeg krydsposter
og sætter fut dertil.
X-Post über 2 Gruppen, FollowUp-To dk.edb.internet.webdesign.clientside
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-04-04 23:15

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
>
> - altså enten understøttelse af document.styleSheets, eller også
> understøttelse af window.opera (= en Opera-browser) plus

Det er nu forsøgt lave sådan. I det mindste ødelagde det ikke noget i
Mozilla eller IE, men det fik heller ikke Opera med :(

Aktuelle script ligger i www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/hide.js

Er der andre måder at lave tænd/sluk af css på?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-04-04 09:43

Erik Ginnerskov skrev:

> Er der andre måder at lave tænd/sluk af css på?

Ja - prøv at se denne:
<http://www.netsteder.dk/artikler/styleskift/styleskift.html>

Du kan se det i en udgave hvor man også kan slukke for css'en her:
OL:
<http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/styleswitcher/readme.
html> #

Det originale javascript fra A List Apart indeholder desværre en
fejl der kan få det til at fejl i Mozilla. Jeg har lavet en
modificeret udgave hvor denne fejl er rettet - den kan hentes
herfra: <http://www.gyros.dk/usenet/js/styleswitch.js>.

Årsagen til fejlen er beskrevet i kommentarerne til følgende blog-
artikel: <http://gemal.dk/archives/000484.html>.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mentors

Dato : 17-04-04 13:59

On Thu, 15 Apr 2004 10:43:15 +0200, "Jens Gyldenkærne Clausen"
<jens@gyros.invalid> wrote:

> Ja - prøv at se denne:
> <http://www.netsteder.dk/artikler/styleskift/styleskift.html>

Sikke en masse kode, når man kan nøjes med at sætte en cookie,
og så med js skrive til et bestemt css :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-04-04 10:10

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> <http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/styleswitcher/rea
> dme.

Vi prøver lige igen - denne gang helst uden at knække linket:

<http://users.cybercity.dk/%7Edsl58854/articles/styleswitcher/readme.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-04-04 15:15

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Vi prøver lige igen - denne gang helst uden at knække linket:
>
> <http://users.cybercity.dk/%7Edsl58854/articles/styleswitcher/readme.html>

Jeg takker for ulejligheden, men jeg fandt selv en løsning med asp og css:

www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/css-test-asp
_________

Øverst (over dtd og head) indsættes dette:

<% Dim xStyle
If Request.QueryString( "xstyle" ) <> "" Then
xStyle= Request.QueryString( "xstyle" )
Else
xStyle = "liststyle0.css"
End If %>

Efter ordinært kald til css indsættes i head dette:

<link href="<%Response.Write xStyle%>" rel="stylesheet" type="text/css">

Derudover er der et internt stylesheet, som udskifter linkteksten i henhold
til aktul tilstand (ved hjælp af position og z-index).

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-04-04 15:20

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg takker for ulejligheden, men jeg fandt selv en løsning med
> asp og css:

Det er selvfølgelig det sikre valg - helt uafhængigt af browser.
Men det er tungere end en clientsideløsning, da det kræver at siden
hentes ved hvert skift.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-04-04 19:12

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det er selvfølgelig det sikre valg - helt uafhængigt af browser.
> Men det er tungere end en clientsideløsning, da det kræver at siden
> hentes ved hvert skift.

Til gengæld virker det også, selv om brugerne har blokeret for afvikling af
javascript.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-04-04 20:40

Mentors skrev:

> Sikke en masse kode, når man kan nøjes med at sætte en cookie,
> og så med js skrive til et bestemt css :)

Er det en løsning du vil dele med gruppen?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 20:18

On Sun, 18 Apr 2004 21:39:45 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> Er det en løsning du vil dele med gruppen?

Hvis det må være med reload()
så kan man se nogle eksempler på min side:

www.photopress/dk/romo/

Der er både valg af sprog, baggrundsfarve og tekststørrelse m.m.,
ret enkelt lavet ...

Man kan vel ikke sætte en variabel tekststørrelse imellem normal og
large ?

--

find clausen
http://www.photopress.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-04-04 21:21

find clausen skrev:

> Hvis det må være med reload()
> så kan man se nogle eksempler på min side:
>
> www.photopress/dk/romo/

Linket virker ikke (fejl 404, siden ikke fundet).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 07:09

Sjuskefejl,
men det skulle være nemt at gennemskue:

www.photopress.dk/romo/

ellers er der jo fordøren :)

www.photopress.dk/

--

find clausen
http://www.photopress.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-04-04 17:41

find clausen wrote:

> www.photopress.dk/romo/

Hvad er egentlig den dybere mening med at lade et javascript udskrive den
linje kode, der kalder css-filen?
<script>document.write('<link rel="STYLESHEET" type="text/css"
href="../noindx/css/'+color+'.css">')</script>

Du kunne nøjagtig lge så godt bare lave et standardkald til css
<link rel="STYLESHEET" type="text/css" href="../noindx/css/color.css">

.... så er du sikker på, at det virker i alle browsere.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 20:36

On Wed, 21 Apr 2004 18:40:59 +0200, "Erik Ginnerskov"
<egin@spam.invalid> wrote:

> [...]
>
> Du kunne nøjagtig lge så godt bare lave et standardkald til css
> <link rel="STYLESHEET" type="text/css" href="../noindx/css/color.css">

Nej det kan jeg ikke fordi color er en variabel,
og den bruges til at skifte CSS med :)

--

find clausen
http://www.photopress.dk

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 22-04-04 07:38

find clausen wrote:

> Nej det kan jeg ikke fordi color er en variabel,
> og den bruges til at skifte CSS med :)

Dette kunne laves smartere med serverside scripting.

Og selv uden dette, kan det stadig laves på en smartere måde i javascript.

Du kan benytte dig af Poul Sowden's StyleSwitcher. Her er et eksempel:
http://users.cybercity.dk/%7Edsl58854/articles/styleswitcher/readme.html

Du kan læse mere om det på ALA.
http://www.alistapart.com/articles/alternate/

Hintzmann c",)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-04-04 09:35

find clausen skrev:

>>> www.photopress/dk/romo/

> Sjuskefejl,
> men det skulle være nemt at gennemskue:

Jeg gider ikke at gætte.

> www.photopress.dk/romo/

Den side har du vist ikke set i andre browsere end IE.

Mozilla, Firefox og Opera viser siden totalt uden css.

Det er ikke en løsning jeg vil benytte eller anbefale.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 12:57

On Wed, 21 Apr 2004 10:34:35 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> Den side har du vist ikke set i andre browsere end IE.
>
> Mozilla, Firefox og Opera viser siden totalt uden css.
>
> Det er ikke en løsning jeg vil benytte eller anbefale.

Det er du velkommen til at lade være med.
Jeg er totalt ligeglad med de andre minimal browsere.

--

find clausen
http://www.photopress.dk

Fra : Jeppe Uhd

Dato : 21-04-04 13:31

find clausen wrote:

> Det er du velkommen til at lade være med.
> Jeg er totalt ligeglad med de andre minimal browsere.

Minimal og minimal...

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

IE(5+6) ligger da "kun" på knap 83%...

Og hvis man leder eftet "browser statistics" på google er det endda højt sat

--
MVH Jeppe Uhd - NX http://nx.dk
Webhosting for nørder og andet godtfolk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-04-04 10:41

Martin Hintzmann Andersen skrev:

> Og selv uden dette, kan det stadig laves på en smartere måde i
> javascript.
>
> Du kan benytte dig af Poul Sowden's StyleSwitcher.

- som var den løsning Find Clausen startede med at kommentere - jf.

> Du kan læse mere om det på ALA.
> http://www.alistapart.com/articles/alternate/

Artiklen - og det tilhørende script - tager desværre ikke højde for
at en webside kan indeholde link-elementer uden en rel-attribut (fx
<link rev="made" href="mailto:min@adresse.invalid">).
Det er dog ret enkelt at tilrette scriptet så denne fejl rettes -
jeg har en rettet version her:

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 22-04-04 10:53

> - som var den løsning Find Clausen startede med at kommentere - jf.

Busted! Jeg fik ikke læst hele tråden. Shame on me :D

> [...]
> <link rev="made" href="mailto:min@adresse.invalid">).
> Det er dog ret enkelt at tilrette scriptet så denne fejl rettes -

Få men meget nice ændring du har lavet :D

Hintzmann c",)